نمایشگاه قرآن ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود/ توجه به مناطق سیل‌زده
کد خبر: 3809321
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
در نشست خبری نمایشگاه قرآن بیان شد؛

نمایشگاه قرآن ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود/ توجه به مناطق سیل‌زده

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در برپایی نمایشگاه و نیز فعالیت‌های ویژه در بخش بین‌الملل، نمایشگاه امسال را ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از ادوار قبل معرفی کرد.

نمایشگاه قرآن ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های قبل/ توجه به مناطق سیل‌زدهبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز، 16 ارديبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فقهی‌زاده‌ در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بیشترین تراکم فعالیت‌های اجرایی در نمایشگاه هستیم، گفت: نمایشگاه کتاب، هم اکنون در حال جمع‌آوری است تا شرایط و زمینه برپایی نمایشگاه قرآن فراهم شود.
رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی نمایشگاه چندماهی است که شروع شده است، افزود: عملیات طراحی و اجرایی به صورت ویژه حداقل از سه ماه قبل پیگیری شده و در همین زمان کمیته‌های مختلف شکل گرفته است. در این مدت شورای برنامه و بودجه نمایشگاه بیش از 130 ساعت به کار طراحی و برنامه‌‌ریزی دقیق در نمایشگاه پرداخته است. بخش‌های طراحی و مقدمات اجرایی در حال اتمام است و در پایان وقت‌های اضافه‌ هستیم.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تصریح کرد: نمایشگاه قرآن در دوره بیست و هفتم با شعار «قرآن، معنای زندگی» فعالیت خود را از 21 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کند و به مدت دو هفته کامل تا شب 19 ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
فقهی‌زاده با بیان اینکه انتخاب این شعار دربردارنده پیام‌های بزرگی است، اظهار کرد: ما قرآن را کتاب حیات و کتاب زندگی می‌دانیم. شاهد برجسته‌ای که برای این نکته وجود دارد، این است که قرآن به مردگان خطاب نشده و گرچه امتداد دنیا به آخرت را می‌توانیم در قرآن ببینیم، اما تمام خطاب‌ها به زندگان است و این نشان می‌دهد کتاب زندگی و برای زندگان است. قرآن کریم، رقم‌زننده شاخصه‌ها و خطوط اصلی اعتقاد و عمل در عرصه حیات دین‌دارانه است.
فقهی‌زاده با اشاره به این موضوع که نمایشگاه قرآن در امتداد و ادامه نگاه سال‌های قبل بوده است، گفت: این نگاه در راستای نگاه معناگرا و برنامه عمل دانستن قرآن انتخاب شده است.

رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست، بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن با حضور افراد دانشمند و مدیران عالی حوزه فرهنگی کشور تشکیل می‌شود که شعار این دوره نیز برخواسته این شورا هست.
نمایشگاه قرآن ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های قبل/ توجه به مناطق سیل‌زدهوی در ادامه به شرایط اقتصادی کنونی اشاره کرد و گفت: تلاش برای گسترش کیفی در مقابل گستره کمی بوده است. ما اندکی از کمیت نمایشگاه را به نفع افزودن بر جنبه‌های کیفی کاسته‌ایم. ان شاالله نمونه‌های گوناگونی از این کیفی‌سازی را زمان برپایی نمایشگاه مشاهده خواهید کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با بیان اینکه عملیات تحول‌گرایی نمایشگاه قرآن از سال قبل آغاز شد و امسال نیز امتداد یافته است، گفت: تلاش دوستان در مدیریت‌ کمیته‌های گوناگون و در شوراهایی همچون برنامه و بودجه و ستاد این بوده است که تحول‌گرایی را به مرحله پیشرفته‌تری ارتقاء دهیم.
فقهی‌زاده افزود: در نمایشگاه قرآن هیچ طرح و برنامه‌ای را بدون کارشناسی اجرا نخواهیم کرد. در کلیات و در تمام موارد شورای طرح و برنامه یا برنامه و بودجه حضور پیدا کرده و بسیاری جزئیات بررسی کرده‌اند و تنها پس از اطمینان از برخورداری این برنامه‌ها از کیفیت لازم، اجازه ورود را داده‌اند.
وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به دریافت حدود 700 برنامه مدون و دقیق توسط شورای برنامه‌ریزی جهت اجرا در نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: این برنامه‌ها از طریق سایت نمایشگاه قرآن «ایکفا» از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دریافت و در چند مرحله پالایش به 300 و در نهایت 100 برنامه‌ رسیده است تا در نمایشگاه به اجرا درآید.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن: بعد از سال‌ها وقفه، دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن تشکیل شده و بخشی از نظمی که هم اینک در برنامه‌ها و در بحث عملیات اجرایی مشاهده می‌شود، به فعالیت مؤثر دبیرخانه دائمی نمایشگاه بازمی‌گردد.


رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنین به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: بعد از سال‌ها وقفه، دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن تشکیل شده و بخشی از نظمی که هم اینک در برنامه‌ها و در بحث عملیات اجرایی مشاهده می‌شود، به فعالیت مؤثر دبیرخانه دائمی نمایشگاه بازمی‌گردد.
فقهی‌زاده بیان کرد: در بحث تحول‌گرایی نگاه جدی‌ به استفاده از ابزارهای نو در جریان‌بخشی به زندگی مردم داشته‌ایم. در نگرش دیگر مشارکت‌جویی از سازمان‌ها و نهادها را گسترش داده‌ایم. سال‌های قبل برای این زمینه‌سازی شد و امسال به یُمن همکاری‌های مؤثر عملاً از مشارکت‌های برخی سازمان‌ها و نهادهای ملی برخوردار شده‌ایم.
رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن در دوره بیست و هفتم ملی‌تر از سالیان گذشته برگزار خواهد شد، اظهار کرد: تلاش برای بین‌المللی‌تر کردن نمایشگاه نیز در دستور کار بود. پس از یکی دو سال افت و خیز، سال قبل موفق به احیای بخش بین‌الملل شدیم و امسال شاهد گسترش کمی و کیفی در بخش بین‌الملل خواهیم بود و از هشت کشور، مهمان خواهیم داشت و مجموعاً نیز از 10 کشور مهم مهمانان رسمی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
فقهی‌زاده گفت: امسال برای نخستین بار از کشور پاکستان دعوت کرده‌ایم تا به عنوان مهمان ویژه در بخش بین‌الملل حضور داشته باشد. همچنین از وزیر امور دینی این کشور دعوت به عمل آمده است. در معاونت نیز میزبان سفیر پاکستان بود‌ه‌ایم و در آن جلسه، رسماً از این کشور برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمد. در کنار این کشور، شاهد حضور مهمانانی از کشورهای دیگری همچون، ترکیه، عراق، اندونزی، تونس، افغانستان، روسیه و ... هستیم.

وی در ادامه به نگاه‌ ویژه‌ای که در بخش علمی و پژوهشی در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: سال گذشته نیز این نگاه وجود داشت و تحول کیفی در این زمینه شاهد بودیم که از چشمان رسانه‌ها پنهان نماند و مورد تشویق قرار گرفت، لذا امسال نیز بر کیفیت برنامه‌های علمی و پژوهشی افزوده شده است. سمینارها در این بخش گرچه کمتر شده اما تلاش شده است تا با زمینه‌سازی جدی عملاً بر کیفیت آن افزوده شود.
فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد برنامه‌هایی که در نمایشگاه قرآن در راستای مسئولیت اجتماعی متولیان آن برای مردم مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به ضرورت اقدامات دگرخواهی و انسان‌دوستانه در تلاش و برنامه ریزی باری انجام برنامه‌های مشترک با کمک سازمان هلال احمر و سازمان بهزیستی کشور ویژه هموطنان سیل زده عزیزمان هستیم. ضمن اینکه در برنامه‌هایی که با عنوان جشن رمضان در 19 استان و 250 شهر برگزار می‌شود، در مناطق سیل‌زده این جشن به مباحث مربوط به سیل‌زدگان اختصاص یافته است.

وی در ادامه به حضور ایکنا به عنوان ستاد خبری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره و اظهار کرد: از این خبرگزاری که زحمت این امر را برعهده گرفته است، قدردانی می‌کنیم.
فقهی‌زاده همچنین بر این موضوع که نمایشگاه امسال، الکترونیکی‌تر از سال‌های پیشین برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: همچنین فعالیت‌های نوآورانه متعددی را در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود و این راه را بر فعالیت‌های تکراری و خسته‌کننده بسته است و انحصار را از برخی مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته است. در این خصوص تلاش کرده‌ایم تا نمایشگاه متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران و نه وزارت ارشاد به تنهایی باشد. این نمایشگاه همچنین متعلق به همه علاقه‌مندان به قرآن و مؤسسات توانمند قرآنی است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن بدون شک در جهان اسلام، نظیری در کشورهای مختلف ندارد، اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه موضوعی بر حول محور یک کتاب مقدس در کل جهان است. سال قبل در یک مأموریت علمی دانشگاهی در یکی از بزرگ‌ترین کشورها حضور داشتم، یکی از مسئولان عالی‌رتبه فرهنگی آن کشور از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن ایران در ابعاد گسترده ابراز شگفتی کرد، چنین موضوعاتی رسالت ما را در طراحی بهینه بیش از پیش کند.
وی افزود: شاید ما در سال‌های گذشته، گاه مورد خطاب قرار می‌گرفتیم که نمایشگاه قرآن تنها در تهران برگزار می‌شود و امکان برگزاری چنین نمایشگاهی در مناطق دیگر کمتر فراهم است. سال قبل وعده برپایی نخستین شعبه استانی نمایشگاه را در سال 98 دادم و این توفیق پیدا شد تا در روزهای آغازین هفته آینده و با فاصله یک یا دو روزه از نمایشگاه تهران، نخستین شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر داشتن جنبه بین‌المللی در مشهد مقدس برپا شود، همچنین امیدواریم سال آینده دومین شعبه نمایشگاه را در تبریز برگزار کنیم.
فقهی‌زاده اذعان کرد: شعب استانی نمایشگاه قرآن در مشهد کوچک شده این نمایشگاه نیست و تفاوت‌هایی در بخش‌ها و کمیته‌ها وجود دارد، بنابر این شعب نمایشگاه یک بسته نسبتاً مستقل از نمایشگاه بین‌المللی است و سعی داریم تعاملات بین دو نمایشگاه برخوردار شود.

تلاش برای بین‌المللی‌تر کردن نمایشگاه نیز در دستور کار بود. پس از یکی دو سال افت و خیز، سال قبل موفق به احیای بخش بین‌الملل شدیم و امسال شاهد گسترش کمی و کیفی در بخش بین‌الملل خواهیم بود و از هشت کشور، مهمان خواهیم داشت و مجموعاً نیز از ۱۰ کشور مهم مهمانان رسمی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سؤالی در مورد دلایل انتخاب کشور پاکستان به عنوان مهمان ویژه این دوره، بیان کرد: این کشور یکی از همسایگان ایران با بیش از دویست میلیون جمعیت مسلمان است و از نظر فرهنگی، روابط مهم فرهنگی و ادبی بین دو کشور وجود داشته است. در هفته‌‌های اخیر شاهد حضور نخست وزیر این کشور در ایران بودیم که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های بين‌المللي نیز قرار گرفت. همچنین از نظر دینی، فرهنگی، سیاسی و ... تعاملات خوبی بین دو کشور برقرار است و از ابتدای انقلاب، تاکنون شاهد موضع خصمانه‌ای از طرف این کشور علیه ایران نبوده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت‌های بخش بین‌الملل بیان کرد: در بخش بین‌الملل فعالیت‌های وبیناری را برای دومین تجربه خواهیم داشت، سال قبل در نمایشگاه اولین بار جلسات وبیناری برگزار شد که نخستین تجربه الکترونیک ما بود و از آن تجربه الگوبرداری‌های خوبی صورت گرفت به طوری که در فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری در حج مورد بهره‌برداری قرار گرفت و یک میلیون نفر از آن استفاده کردند.

نمایشگاه قرآن ملی‌تر و بین‌المللی‌تر از سال‌های قبل/ توجه به مناطق سیل‌زده
رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هزینه‌های نمایشگاه اظهار کرد: سال قبل در یکی از جلسات اعلام کردم تمام هزینه‌های نمایشگاه از صفر تا صد و از پرسنلی تا نظافت و حراست و اجاره و ... روی هم رفته هشت میلیارد تومان بوده است که در قیاس با نمایشگاه‌های دیگر که سال قبل به شکل محدودتری هم برگزار شده بوده کمتر و مدیریت‌‌شده‌تر بوده است. امسال نیز هرگز از نمایشگاه سال قبل و با وجود تمام گرانی‌ها، تجاوز نکرده است.
وی افزود: امسال در آغاز راه و همزمان با انتصاب قائم مقام نمایشگاه، سه نفر از مدیران شایسته فرهنگی به عنوان مشاور در نمایشگاه قرآن انتخاب شده‌اند. «ابوالقاسم ایرجی» مشاور طرح و برنامه، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی» مشاور علمی و «محمدمهدی عزیززاده» مشاور برنامه‌ریزی است که هر کدام از این افراد در زمینه‌ای که معرفی شدند، تجربیات ارزشمندی دارند.
فقهی‌زاده در مورد جزئیات زمانی نمایشگاه قرآن نیز گفت: مراسم افتتاحیه ساعت 16:30 روز شنبه 21 اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد از برجسته‌ترین محققان در سطح ملی و بین‌المللی نیز مهمان‌ ویژه این مراسم است. امیدواریم در کنار این دو شاهد حضور چند تن از وزرا و مقامات عالی کشوری و لشگری نیز باشیم. همچنین بازدید عمومی از نمایشگاه از روز یکشنبه نیز از روز 22 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

مراسم افتتاحیه ساعت ۱۶:۳۰ روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد از برجسته‌ترین محققان در سطح ملی و بین‌المللی نیز مهمان‌ ویژه این مراسم است. امیدواریم در کنار این دو شاهد حضور چند تن از وزرا و مقامات عالی کشوری و لشگری نیز باشیم. همچنین بازدید عمومی از نمایشگاه از روز یکشنبه نیز از روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.


وی در ادامه به کاهش مساحت نمایشگاه نسبت به سال قبل، اظهار کرد: به جهت صرفه‌جویی تمام نمایشگاه در شبستان اصلی و نیم طبقه بالا برپا خواهد بود. بخش عفاف نیز در گوشه‌ای از بخش فروش که در نیم طبقه دوم مصلی هست دایر خواهد بود.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن در مورد جمع شدن بخش‌هایی از نمایشگاه قرآن در ایام نزدیک به شب‌های احیاء، نیز اظهار کرد: امسال برای اینکه تغییر و جابجایی ایام شب‌های احیاء خللی به وجود نیاورد، بخش بین‌الملل را که حدود 10 یا 11 روز دایر خواهد بود، در محل محراب نمایشگاه برپا خواهیم کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه قرآن برای نمایش دادن نازل نشده است، لذا برای چند سالی این فعالیت تعطیل شود و هزینه‌های آن به فعالیت‌های دیگر اختصاص یابد، اظهار کرد: نگاه ما به نمایشگاه قرآن به عنوان تماشاخانه برای عده‌ای که دست در جیب وارد شوند، نیست. نمایشگاه یک جشنواره بزرگ فرهنگی است که نشان می‌دهد اهتمام ایران در سطوح ملی و بین‌المللی به قرآن کریم و خط‌دهی‌هایی که در این نمایشگاه رخ می‌دهد، به چه صورت است.
وی با طرح این سوال که وضعیت فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در بیست‌وهفت سال قبل که نمایشگاه قرآن وجود نداشت، به چه صورت بوده است، گفت: این نمایشگاه جریان‌سازی‌های بزرگی انجام داده است. تا پیش از نمایشگاه چند حافظ و قاری قرآن وجود داشته است؟ بودجه نمایشگاه قرآن چندهزارم کمک‌هایی که دولت و مردم به بحث سیل اختصاص داده‌اند، است.
رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های نمایشگاه قرآن برای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: زمانی که بیانیه گام دوم انقلاب از طرف رهبر انقلاب ابلاغ شد شور و نشاط زائدالوصفی را در معتقدان به آرمان‌های انقلاب به وجود آورد. ما در جلسات شورای برنامه و بودجه با همین نگاه نگریسته‌ایم و در دو طرح جداگانه هم مبانی قرآنی بیانیه و هم مبانی روایی آن را در نهج‌البلاغه استنباط کرده‌ام این نوید خوبی است که اهالی فرهنگ دینی داشته‌اند و امیدواریم این مبانی را در عمل تداعی کنیم.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha