‌بی‌توجهی شورای توسعه به نامه‌‌های کمک به مؤسسات قرآنی سیل‌زده/ تخصیص 700 میلیون تومان به اتحادیه‌ای غیرقانونی
کد خبر: 3809354
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
رحیم قربانی اظهار کرد:

‌بی‌توجهی شورای توسعه به نامه‌‌های کمک به مؤسسات قرآنی سیل‌زده/ تخصیص 700 میلیون تومان به اتحادیه‌ای غیرقانونی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور اظهار کرد: به سبب ارتباطی که با مسئولان و مدیران اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی استان‌ها داریم، مشخصات مؤسسات آسیب‌دیده و برآورد هزینه‌ها آماده شده، اما نیازمند همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بخش‌های دولتی است.

خسارت وارده به مؤسسات قرآنی سیل زده تنها با همت اتحادیه مدغم قابل حل نیست/ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نامه‌ها بها نمی‌دهدرحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه رسیدگی به مؤسسات سیل‌زده اظهار کرد: این اتحادیه نوپاست و مسئولان مربوطه از این اتحادیه حمایت جدی نمی‌کنند. هنگامی که استان‌های گلستان و لرستان سیل‌زده شدند، حساب اتحادیه مدغم صفر بود.
وی با اشاره به ارسال دو نامه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ادامه داد: در نامه نخست درخواست کردیم که ۵۰ درصد بودجه قرآنی به بخش فعالیت‌های مردمی، همچنان که در جلسات شورا مصوب بود، اختصاص یابد و حداقل ۱۰ درصد از بودجه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی دولتی برای بازسازی و تأمین خسارت‌های وارده به ده‌ها مؤسسه قرآنی ـ مردمی و نیز خانه‌های قرآنی ـ مردمی شهری و روستایی تعلق گیرد که متأسفانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این زمینه وارد عمل نشد.
قربانی بیان کرد: همچنان پیگیر به نتیجه رسیدن این نامه‌ها هستیم. طی بازدیدی که اتحادیه قرآنی از استان گلستان و خوزستان داشت و ارتباطی که با مسئولان و مدیران اتحادیه‌های استانی داریم، موارد آسیب‌دیده و برآورد هزینه‌ها آماده شده است، اما این امر همت شورای توسعه و بخش دولتی و جامعه قرآنی را می‌طلبد. اتحادیه مدغم با بضاعت اندکی که داشت، در حد کمک جزئی از سوی اعضای جامعه قرآنی طی یک اردوی قرآنی در منطقه آق‌قلا حضور یافت.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور اظهار کرد: میزان خسارت‌ ناشی از سیل به مؤسسات احصا شده، اما این هزینه سنگین است و در حد توان اتحادیه مدغم قابل حل نیست. مسئله این است که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که غیرقانونی فعالیت می‌کند و در آغازین روزهای سال 98 بیش از 700 میلیون تومان از اعتبار 97 را به خود اختصاص داد. اگر اعضای شورای توسعه با همین مبلغ مذکور به‌ اضطرار به مؤسسات سیل‌زده کمک می‌کردند، می‌توانست کارساز باشد.

قربانی افزود: به جای اینکه این اعتبار غیرقانونی به اتحادیه‌ای غیرقانونی اختصاص یابد، می‌توانست به مناطق سیل‌زده تعلق گیرد که در واقع حداقل حمایت شورای توسعه فرهنگ قرآنی از آنها بود.
وی با اشاره به اینکه فراخوانی برای جمع‌آوری حمایت‌های مالی و غیرمالی از سوی اتحادیه‌ اعلام شده، بیان کرد: چند سری کمک به استان گلستان ارسال شده و استان لرستان بحثی متفاوت است، چون در آنجا سیل موجب تخریب مؤسسات شده است، اما در استان‌های گلستان و خوزستان شاهد آسیب تشکل‌های قرآنی بوده‌ایم و در درجه اول باید به مؤسسات آسیب‌دیده رسیدگی شود.
قربانی تأکید کرد: رسیدگی به مؤسسات استان لرستان جدی است، چون برای بازسازی ساختمان مؤسسات نیازمند حمایت‌اند. البته حمایت‌های نقدی از سوی کمک‌های مردمی جمع‌آوری و به خوزستان ارسال شد، اما این مساعدت برای ساخت مؤسسات آسیب‌دیده، که از پایه باید ساخته می‌شدند، کافی نیست و نیازمند همت و هزینه ویژه دستگاه‌های مسئول چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه بودجه اصلی که اوایل سال 98 به اتحادیه داده شد سه درصد از 50 درصدی بود که قرار بود به اتحادیه قرآنی اعطا شود، گفت: یعنی بیش از 97 درصد دیگر این اعتبار در بخش دولتی است که پیشنهادمان این بود که 30 تا 50 درصد این هزینه برای حمایت به مناطق سیل‌زده اختصاص یابد که شورای توسعه به آن بی‌توجه بود. همچنین این اعتبار دریافت شده نیز براساس تفاهم با شورای توسعه در زمینه حفظ قرآن، نهضت قرآن‌آموزی و ... باید انجام و گزارش آن ارسال شود. 

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور تأکید کرد: اتحادیه قرآنی توان خاصی در این بخش ندارد که از منابع مالی به تنهایی برای تشکل‌های قرآنی سیل‌زده هزینه کند. اگر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نامه ما بها دهد و مجوز هزینه‌کرد این اعتبار را از 700 میلیون تومان بدهد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این هزینه را به مؤسسات آسیب‌دیده پرداخت می‌کنیم.
قربانی در پاسخ به این سؤال که برنامه آینده‌ اتحادیه برای حضور در مناطق سیل‌زده چیست؟ اظهار کرد: از طرفی حضور در مناطق سیل‌زده دلگرم‌‌کننده است و از طرف دیگر نیز شرایط مناطق سیل‌زده برای اتحادیه روشن است، اما هنگامی که دستمان خالی باشد جز شرمندگی چیزی نخواهد بود. از سوی دیگر مدیران عامل اتحادیه‌های استانی اختیار تام برای ارائه طرح‌ها و کمک‌ از نهادها و دستگاه‌ها دارند.
انتهای پیام

captcha