نهادینه كردن ارزش‌ها در جامعه نیازمند توجه به آموزش و پرورش است
کد خبر: 3809392
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
اسكندرپور:

نهادینه كردن ارزش‌ها در جامعه نیازمند توجه به آموزش و پرورش است

گروه اجتماعی ـ شهردار شیراز با یادآوری مرجعیت ارزشی و اخلاقی معلمان گفت: معلمان به علت تأثیرگذاری بالا بر دانش‌آموزان می‌توانند ارزش‌های یک جامعه را توسعه دهند، از این‌رو اگر تلاش داریم ارزشی در جامعه نهادینه شود، باید در آموزش و پرورش به آن توجه ویژه کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت مقام معلم با عنوان «معلم و مرجعیت اجتماعی» که به میزبانی شهرداری و شورای شهر برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید به مرجعیت معلم در جامعه توجه ویژه کرد، افزود: معلمان در سه حوزه علمی، ارزشی و اجتماعی مرجعیت دارند و قوام جامعه به آن‌ها بستگی دارد.
وی با اشاره به مرجعیت علمی معلمان در جامعه گفت: حضور افراد متخصص در جامعه حاصل علم و اندیشه معلم است و مرجعیت علمی معلمان همواره مسیر آینده یک کشور را تضمین می‌کند.
شهردار شیراز با بیان اینکه مرجعیت ارزشی و اخلاقی معلمان تاثیر بسیاری بر دانش‌آموزان و پرورش آن‌ها به عنوان آینده‌سازان کشور دارد، اضافه کرد: معلمان به علت تاثیرگذاری بالا بر دانش‌آموزان می‌توانند ارزش‌های یک جامعه را توسعه می‌دهند از این‌رو اگر تلاش داریم ارزشی در جامعه نهادینه شود باید در آموزش و پرورش به آن توجه ویژه کرد.
اسکندرپور، معلمان را یکی از موثرترین گروه‌های مرجع در حوزه اجتماعی دانست و گفت: موثرترین عنصر برای شکل‌گیری رفتار اجتماعی متعالی در جامعه معلم است چون اعتماد مردم به معلمان و حوزه نفوذ اجتماعی آنان بسیار بالاست.
وی با تأکید بر اینکه جایگاه معلمان در جامعه نیاز به پاسداشت دارد، افزود: گوهر وجودی معلم تولید ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی است، از این‌رو برای بقای جامعه باید جایگاه رفیع معلمان را حفظ و پاسداری کنیم.
شهردار شیراز با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با مدیر کل آموزش و پرورش گفت: مجموعه مدیریت شهری آمادگی همکاری با آموزش و پرورش به ویژه برای تغییر کاربری مدارس واقع در بافت فرسوده به منظور ایجاد فضاهای آموزشی جدید را دارد.
همچنین در این آیین سید عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر گفت: با اتخاذ نگاهی عمیق به ارزش کار معلمان باید گفت که معلم در صف نخست مبارزه با جهالت و نادانی قرار گرفته و لذا معلم برجسته‌ترین نقش را در هدایت جامعه انسانی بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه برگزاری آیین تجلیل از مقام معلم توسط شهرداری و شورا به دلیل آگاهی مجموعه مدیریت شهری از ارزش و جایگاه این مقام است، گفت: تقدیر از کار معلمی با نگاه مادی امکان‌پذیر نیست چون کار معلم ترویج دانش، علم، آگاهی و مبارزه با جهل و نادانی است.
موسوی با تأکید بر اینکه اگر معلمان اراده کنند می‌توانند سرنوشت جامعه را تغییر دهند، افزود: امروز مسئله تنزل سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بسیار جدی است و هیچ فردی به جز معلمان نمی‌تواند این مسئله را حل کند، از این‌رو باید بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه آموزش و پرورش کرد.
در ادامه برنامه علی عسکر نجفی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از معلمان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سال‌هاست که معلمان خود از مقام شامخ معلم تجلیل می‌کنند و روز معلم را گرامی می دارند، اما امسال برای نخستین بار است که نهاد دیگری طی مراسمی از معلمان تجلیل می‌کند و باید از این دیدگاه شهرداری و شورای شهر تشکر کرد.
وی اضافه کرد: شهرداری و شورای شهر برای تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان حادثه دیده سیل محله سعدی تلاش کردند و این همیاری در یاد فرهنگیان و دانش‌آموزان باقی خواهد ماند.
نجفی تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش و شهرداری که هر دو نهادی برخاسته از مردم هستند با یکدیگر همکاری کنند، شاهد اتفاقات مثبتی و خجسته‌ای خواهیم بود و نتیجه این همکاری پرورش شهروندانی متمدن، آگاه، فکور و مسئولیت‌پذیر است.
انتهای پیام

captcha