رونمایی از دو داروی نو ترکیب سرطان
کد خبر: 3809578
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی رئیس جمهور؛

رونمایی از دو داروی نو ترکیب سرطان

گروه سلامت ــ از دو دارروی نوترکیب سرطان و دیابت صبح امروز با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی رئیس جمهور رونمایی شد.

رونمایی از دو داروی نو ترکیب سرطانبه گزارش ایکنا، دو داروی ضد سرطان نوترکیب، ضد طاعون نشخوارکنندگان کوچک و نسل سوم داروهای مارگزیدگی و ضد عقرب صبح امروز با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور در شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز رونمایی شد.
نمکی در مراسم رونمایی از این دارو‌ها اظهار کرد: در سال‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه، درگیر کار برنامه‌ریزی کشور بودم، همواره یکی از تعاریف توسعه را بیشتر مدنظر داشتم و آن تعریف، این بود که توسعه یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی؛ چراکه این سرمایه انسانی است که می‌تواند در تولید ملی نقش آفرینی کند. عزیزانی که در حوزه تولید کشور زحمت می‌کشند یکی از بزرگترین شاهکار‌ها را در کشور انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه سیاست ما در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی است، تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه واردات ماده اولیه‌ای را که قابلیت تولید در کشور را دارد نخواهیم داد. البته این شیوه حمایت از تولید داخل یک همبستگی ملی را می‌طلبد و نظام بانکی، ساختار اجرایی و سایرین باید در سطح ملی به یکدیگر کمک کرده و به طور جدی حمایت را به عرضه در سطح ملی تبدیل کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از ۲ داروی ضد سرطان، گفت: وزارت بهداشت در حوزه سرطان دو برنامه دارد؛ اولین برنامه ما بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان از طریق تغییر شیوه زندگی مردم است. زیرا در حال حاضر شیوع بیماری‌های سرطان و سایر بیماری‌‎‌های غیر واگیر زیاد شده است. زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، توفیق ایجاد اداره بیماری‌های غیر واگیر را داشتم که پس از مدتی منحل شد، اما امروز دوباره پا گرفته است. در آن زمان برایم مسلم بود که اگر از مشکلات ۶ بیماری مسری و واگیردار آن زمان عبور کردیم به تله بیماری‌های غیر واگیر خواهیم افتاد که هزینه‌های بیشتری برای کشور دربر خواهد داشت.

نمکی ادامه داد: دومین برنامه ما در حوزه سرطان، ساخت دارو‌های مورد نیاز این بیماری در داخل کشور است که امروزه ۳ درصد از دارو‌های وارداتی ۲.۵ برابر کل هزینه‌های تولید داخلی دارو به کشور هزینه تحمیل می‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه استان البرز شرایط بسیار ویژه‌ای در حوزه تولید دارو دارد، گفت: این استان به عنوان یک نقطه حساس در صنعت دارو محسوب می‌شود. قطعا استاندار هم از صنعتگران البرز حمایت کرده و گره‌ها را خواهد گشود. ما هم در سطح ملی تلاش می‌کنیم تا گره‌های تولید دارو باز شوند.
وی در حاشیه این برنامه نیز اظهار کرد: گفت: دارو‌هایی که امروز به عنوان ماده اولیه در حوزه سرطان و دیابت تولید شده‌اند، با همت عزیزانی در دو شرکت باران و البرز فارمد انجام شد و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این تولید مشارکت داشته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تولید این دارو‌ها به شکل قابل توجهی ارزبری را در واردات مواد اولیه دارو‌های ضد سرطان و ضد دیابت کاهش می‌دهد، افزود: امیدواریم که ما هم در حوزه سیاست حمایت از تولید داخل در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید داخل نامگذاری کردند، بتوانیم گام‌های موثرتری را با حمایت و میدان داری بخش خصوصی در این زمینه برداریم.

نمکی درخصوص تولید انبوه این دارو‌ها تصریح کرد: دارو‌هایی که امروز تولید شده، در حد تولید صنعتی بوده و قطعا هم در تولید انبوه دارو‌های خاص قابل استفاده است.

وزیر بهداشت درخصوص نحوه حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو نیز گفت: بزرگترین حمایت ما این است که جلوی واردات دارو‌های مشابه داخلی را بگیریم. در عین حال، نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور هم باید با تولیدکنندگان داخلی همراه‌تر شوند تا بنیه بیشتری را در تولید ملی داشته باشیم.

نمکی درخصوص تغییر قیمت ارز دارو گفت: فعالان اقتصادی دارو معتقدند که به دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو، فعلا ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این عرصه است و اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم به دلیل سرمایه در گردش بیشتری که صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین ابتدا باید بتوانیم سرمایه در گردش صنعت دارو را تقویت کرده و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم گیری کنیم.

نمکی درخصوص وضعیت تولید دارو در کشور نیز اظهار کرد: در حال حاضر، وضعیت تولید دارو در کشور مطلوب است و کمبودی نداریم. البته مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن‌ها را مدیریت کنیم تا به ویژه صنعت داخلی دارو دچار مشکل نشود. در حوزه دارو‌های وارداتی هم فعلا کمبود قابل توجهی نداریم و امیدواریم بتوانیم این شرایط را ادامه دهیم.
انتهای پیام
captcha