به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 17 اردیبهشتماه، در حاشیه نشست هماهنگی نماز که با حضور مدیران و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، به موضوع صحت و سقم کلیپهای رقص و آواز در مدارس که طی چند روز گذشته در فضای اینستاگرام منتشر شده است اشاره و بیان کرد: در گذشته نیز کلیپهای مشابه منتشر شده بود اما به طور تقریبی در تمامی موارد حالت ساختگی داشت و در مدارس اتفاق نیفتاده بود. در کلیپهایی که اخیرا منتشر شده است نیز نشانههایی از اینکه مکان مورد بحث کجاست و در چه زمانی رخ داده است، وجود ندارد.
وی ادامه داد: با این حال، شک و تردید نسبت به ساختگی بودن کلیپها باعث نمیشود نسبت به آن بیتفاوت باشیم چرا که خانوادهها و افکار عمومی نسبت به این موضوع نگران هستند و ما نیز به صورت مجدانه پیگیر آن خواهیم بود. بدین جهت از حراست و بازرسی خواسته شده است تا با همراهی تعدادی از صاحبنظران حوزه فضای مجازی به صورت مجدانه به بررسی موضوع بپردازند.
وی به همکاری با پلیس فتا برای به نتیجه رسیدن موضوع اشاره و بیان کرد: پلیس فتا به ما کمک میکند تا از صحت و یا جعلی بودن این کلیپها آگاه شویم. من مطمئنم نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپهای آوازهای ناهنجار در مدارس وجود دارد که درصدد تخریب اعتماد خانوادهها به آموزش و پرورش به منزله سرمایهای اجتماعی برآمده است. خانوادهها نباید نسبت به محیط آموزش و پرورش فرزندان خود بیاعتماد و نگران باشند، به همین جهت ما نیز درصدد کشف حقیقت هستیم تا مطابق نتیجه اقدام جدی مرتبط داشته باشیم و در صورت احراز قانونشکنی، با مدارس و مراکز مربوطه برخورد جدی میشود.
بطحایی ادامه داد: فضاهای به نمایش گذاشته شده در کلیپها شباهتی به محیط مدارس ندارد، آهنگ واحد پخش شده نیز نشان از آن دارد که این کلیپها ساختگی هستند. پیش از احراز واقعیت نباید تصمیمی گرفت؛ بیاعتماد شدن به مدارس همان نیت سازندگان کلیپها است و ما باید از آن پرهیز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه چهارچوب مشخصی برای ترویج نشاط در مدارس درنظر گرفتهاید، تصریح کرد: دستورالعمل فعالیتهای هنری به صورت عمومی به مدارس ارسال شده است، اما دستورالعمل واحدی نیز در مورد سرود به صورت مجزا ابلاغ شده است که دربردارنده ملاحظات تربیتی، شرعی، روانی و حتی سلامت جسم دانشآموزان است.
بطحایی ادامه داد: فرایند یادگیری در روشهای تعلیم و تربیت میتواند کاملا توأم با شادی و شادمانی دانشآموزان باشد؛ ملاحظات ما نیز ناظر بر سرزندگی کودکان و نوجوانان در حین یادگیری است، اما نباید به بهانه ایجاد شادی در مدارس به سمت استفاده از موسیقیهای ناهنجار که مطابق با ضوابط شرعی نیست برویم، چرا که جنبه تخریبی چنین نوعی از نشاط آفرینی به مراتب بیش از جنبه سازندگی آن است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع میزان دانش تخصصی معلمان در زمینه قرآن اشاره و بیان کرد: معلمان در موضوعاتی همچون قرآن باید از تخصص کامل برخوردار باشند اما در حال حاضر با این هدف فاصله داریم؛ بدین جهت در برگزاری دورههای آموزشی معلمان، برای درس قرآن اولویت قائل شدهایم تا معلمان به نحو شایستهتری با علوم قرآنی و روشهای بهروز آموزش آن آشنا شوند.
انتهای پیام