شایعه‌سازی در فضای مجازی بلا برای کشور است
کد خبر: 3809763
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
آیت‌الله سبحانی:

شایعه‌سازی در فضای مجازی بلا برای کشور است

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: شایعات در فضای مجازی متاسفانه برای کشور اسلامی ما به یک بلا مبدل شده است و شایعه‌سازان به دنبال آن هستند که عزم و نیت و علاقه و نیت ما را به جمهوری اسلامی کم کنند.

شایعه‌سازی در فضای مجازی بلا برای کشور استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله العظمی سبحانی امروز 17 اردیبهشت در درس تفسیر قرآن کریم در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به آیاتی از سوره توبه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ ﴿۳۸﴾» گفت: خداوند در این آیات که در خصوص جنگ تبوک نازل شده خطاب به افرادی که از رفتن به جنگ امتناع ورزیدند خطابات مهمی را بیان کرده است.
وی افزود: خداوند در این آیه از لفظ چسبیدن به زمین از سوی برخی از مومنین استفاده کرده است و منظور آن کسانی است که وقتی به آنها امر به جهاد می‌شود به بهانه‌های مختلف از این سفر جهادی سرباز می‌زنند؛ البته پیامبر در اکثر جنگ‌ها مسیر و هدف اصلی را مشخص نمی کردند ولی در خصوص جنگ تبوک این کار را کردند.
این مرجع تقلید بیان کرد:‌ در خصوص جنگ تبوک نیز چنین شد و برخی به بهانه‌های مختلف از جمله چیدن محصول و گرما و.... از حضور در جنگ امتناع ورزیدند ولی خداوند به آنها می‌گوید که آنچه شما برگزیدید، انتخاب دنیا به جای آخرت است و این انتخاب بسیار اشتباه است زیرا دنیا در نهایت در ۷۰ تا ۸۰ سال برای انسان به پایان می رسد ولی آخرت،‌ دیار باقی است.
آیت الله سبحانی اظهارکرد:‌ پس از نزول این آیات،‌ مومنان به جنگ رفتند و منافقان در مدینه ماندند و جنگ روانی جدیدی علیه پیامبر به راه انداختند زیرا امام علی(ع) که برای دفع شر و کودتای منافقان در مدینه ماند هدف یک شایعه بزرگ قرار گرفتند؛‌ منافقان شایعه ساختند که روابط پیامبر و امام تیره شده و از این روی امام را به جنگ نبرده اند.
شایعات فضای مجازی بلا برای کشور است
وی گفت:‌ امروز نیز شایعات در فضای مجازی وجود دارد که متاسفانه برای کشور اسلامی ما به یک بلا مبدل شده است و در این فضا به شایعه سازی می‌پردازند؛‌ شایعه‌سازان به دنبال آن هستند که عزم و نیت و علاقه و نیت ما را به جمهوری اسلامی کم کنند؛ شایعه سازی از گذشته و در زمان پیامبر نیز وجود داشته و صرف این دوران نیست.
این مرجع تقلید بیان کرد:‌ پاسخ پیامبر به این شایعه و بیان لفظ بمنزلة هارون منی به امام علی(ع) نقشه‌های دشمنان را بر آب کرد و این حدیث به یکی از مهمترین ادله حقانیت امام علی(ع) مبدل شد؛‌ این حدیث از سوی کسانی چون سعدن بن ابی وقاص که رابطه چندان خوبی نیز با امام نیز نداشت نقل شده است و جای شک و شبهه ندارد.
وی گفت: در تمام احادیث پیامبر چنین مدالی به هیچ کدام از صحابه داده نشده است؛ روزی معاویه پس از شهادت امام علی(ع) به سعد گفت که چرا نسبت به علی(ع) بدگویی نمی‌کنی؟ او نیز سه دلیل آورد که یکی از آن دلایل،‌صدور چنین حدیثی از پیامبر(ص) است.
این مفسر قرآن با اشاره به خاطره ای از مواجهه خود با وهابیون در کنار قبر پیامبر(ص) بیان کرد: در آنجا شخصی گفت که بوسیدن قبر پیامبر کار مفیدی نیست که بنده نیز به آنها گفتم که نفس یوسف بود که از دور اثرگذار بود و آن پیراهن شفاگر شد؛ کسانی که دارای مراتب عالی هستند در عالم موثر هستند و تاثیراتی را ایجاد می‌کنند.
آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که ضریح و آهن کاره‌ای نیست ولی تماس از این ضریح حاصل می‌شود و اراده پیامبر اکرم در این کار موثر است،‌ تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) با آب دهان خویش چشم امام علی(ع) را شفا می‌داد؛ حضرت عیسی(ع) نیز چنین کاری می‌کردند و این قدرت و این ولایت از سوی خداوند به بندگان برگیده عطا شده است.
شان ایرانیان در روایات
وی با اشاره به حدیثی تفسیری در خصوص نقش ایرانیان در نصرت و یاری دین پیامبر(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) خطاب به سلمان فارسی گفتند که ایرانیان در آینده دین خدا را یاری می کنند و این فتخار ما ایرانیان این است که مصداق این آیه هستیم البته به شرطی که در این مسیر باشیم یعنی در خدمت رسول خدا باشیم.
وی ادامه داد: ایرانیان از زمانی که اسلام آورده اند تا کنون در خدمت اسلام هستند؛ اکثر محدثان، فقهای بزرگ و.... ایرانی هستند و افتخار این است که ایرانی توانسته به اسلام عمل کند.
این مرجع تقلید یادآورشد: این بحث ما از روی نژادپرستی نیست بلکه ما ایرانی‌ها نوکر اسلام هستیم و خداوند نیز اعتباری به ایرانیان داده است و ایرانیان فقیه و متکلم و .... شدند و در خدمت اسلام هستند؛ اگر افتخاری هست به برکت عمل به قرآن و خدمت به اسلام است.
انتهای پیام
captcha