استجابت دعای روز دوم ماه رمضان با دانستن 4 رمز
کد خبر: 3809790
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
شرح کوتاه مفاهیم بلند؛

استجابت دعای روز دوم ماه رمضان با دانستن 4 رمز

گروه جامعه ــ چگونه بفهمیم خداوند ما را دوست دارد؟ چه مسائلی باعث خشم خداست؟ وظیفه ما در قبال قرآن چیست؟ و چگونه نظر خداوند را جلب کنیم؟ دانستن پاسخ این سؤال‌ها به استجابت دعای روز دوم ماه رمضان کمک می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از خداوند سه چیز می‌خواهیم و مهربانی خداوند را به ضمانت خواسته‌هایمان یادآوری می‌کنیم. اما برای رسیدن به این سه خواسته رموزی در احادیث بیان شده است.

در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم:

«اللهمَّ قَرِّبنی فیهِ اِلی مَرضاتِکَ وَ جَنِّبنی فیهِ مِن سَخَطِکَ وَ نَقِماتِکَ وَ وَفِّقنِی فِیهِ لِقرائةِ آیاتِکَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین؛ خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم وغضبت دور ساز و برای قرائت قرآنت موفق گردان به حق رحمتت، ای مهربانترین مهربانان عالم».

پیام اول: نزدیکی به رضا و خشنودی خداوند متعال

بهترین چیزها برای بنده، رضایت خداوند است، زیرا همین که خداوند از بنده‌ای راضی شد، جمیع خیرات دنیایی و آخرتی را به او عطا می‌فرماید. اما چطور بفهمیم خدا از ما راضی است؟ شخصی از امام باقر(ع) سؤال کرد چگونه بفهمیم که خداوند ما را دوست دارد و از کارهای ما راضی است؟ امام(ع) فرمود: به قلبت رجوع کن و ببین که آیا دوستان خدا را در دل دوست داری یا خیر؟ اگر چنین محبتی را در خویش یافتی، بدان که پروردگار نیز، تو را دوست می‏‌دارد.

پیام دوم : دوری از خشم و غضب خداوند

برای دور ماندن از خشم و غضب خداوند، باید مواردی را که موجب خشم خداوند می‌شود، بشناسیم. پنج چیز موجب خشم خداست: علی‌(ع) فرمود: پنج چیز موجب خشم خداست: 1. اذیت به والدین 2. قطع رحم 3. تأخیر نماز، از اول وقت 4. ندادن حقوق خداوند مانند: زکات، خمس، ردّ مظالم و امثال آن؛ 5. رد مأمول: (جلوگیری از امید کسی که امیدوار به چیزی است و او را مأیوس کند.)

پیام سوم : وظیفه مسلمان در قبال قرآن

از آیات و روایات استفاده مى‌شود که مسلمانان نسبت به کتاب الهى قرآن، داراى سه وظیفه مهم هستند: 1. قرائت قرآن 2. فهم قرآن 3. عمل به قرآن.
تلاوت‌کننده قرآن به چهار بهره فوق‌العاده می‌رسد: 1. عزت بى‌ذلت‌‌ ۲‌. غناى بى‌فقر ۳‌. علم بى‌جهل ۴‌. حیات بى‌موت.

پیام چهارم : جلب نظر رحمت خداوند

در روایتی آمده است که پیامبر(ص) به مردی برخورد کردند که می‌گفت: یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. فَقَالَ لَهُ سَلْ فَقَدْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْک(1)، حضرت به او فرمودند: دیگر بس است، تقاضایت را بکن، خداوند نظرش را به تو انداخت. تو می‌خواستی نظر خدا را جلب کنی، با این یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ‌هایت نظرش جلب شد، حالا حاجتت را از او بخواه. در روایتی دیگر آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند فرشته‌ای را موکّل، بر کسی کرده است که بگوید: یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمین، وقتی که شخصی سه مرتبه این نام را ببرد، فرشته به او می‏‌گوید: أرحمُ الراحمین به تو رو آورد، پس از او بخواه.(2)

1- مستدرک الوسائل، ج 5، ص 219.
2- کنزالعمال، ج 2، ص 77.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha