حواشی یک نامه در مجموعه جهاددانشگاهی
کد خبر: 3809826
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

حواشی یک نامه در مجموعه جهاددانشگاهی

گروه فرهنگی ــ «شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت»، خبر خوبی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است اما با فرایندهای موجود به نظر می‌رسد اثبات خبرنگار بودن سخت‌تر از خود خبرنگاری است.

اثبات خبرنگار بودنم سخت استحواشی یک نامه در مجموعه جهاد دانشگاهیوقتی جهاد دانشگاهی سوژه رسانه خودش می‌شود

به گزارش ایکنا از قزوین، چند روزی است نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد شغل خبرنگاری به‌صورت رسمی و بنا به خواسته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت، این نامه به‌سرعت در گروه‌های مجازی منتشر شد و خبرنگاران با اشتیاق برای یکدیگر ارسال می‌کردند.
بنا به شنیده‌ها سختی کار خبرنگاران بیش از 10 سال است که مطرح‌ شده؛ اما چرا و چگونگی آن همواره در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است، این موضوع ادامه داشت تا اینکه شریعتمداری وزیر کار در پاسخ به تذکر محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه «به چه دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی‌پذیرد» در نامه‌ای اظهار کرد:
«مستند به ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) الحاقی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، موضوع تصویب‌نامه هیئت‌وزیران در سال ۸۶، شغل خبرنگاری صراحتاً به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان‌شده است و مصادیق آن طی مصوبات هیئت‌وزیران در سال ۸۳ تصریح شده است، بدیهی است در صورت ارائه درخواست متقاضیان به دبیرخانه‌های کمیته‌های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور سراسر کشور، مراتب توسط کمیته‌های استانی مورد تطبیق و امعان نظر قرار خواهد گرفت و در صورت احراز سوابق بازنشستگی، مستمری آن‌ها توسط سازمان تأمین اجتماعی برقرار می‌شود».
موضوع را در خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا پیگیری کردیم تا بتوانیم بعد از سال‌ها به این حقمان دست پیدا کنیم اما گویا مشکل کار جای دیگری است.
مهدی گلدوزها، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین در این خصوص می‌گوید: در چارت سازمانی جهاد دانشگاهی عنوان شغلی برای خبرنگاران مجموعه‌های ایسنا و ایکنا تعریف‌ نشده و درواقع شغل خبرنگاری در چارت سازمانی ما وجود ندارد و اغلب به‌عنوان کارشناس فرهنگی ولی در قالب خبرنگار مشغول به کار هستند.
ناامیدتر از همیشه با مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین تماس گرفتم. سیروس نصیری در جواب سؤالم گفت: سختی کار خبرنگاران مثل سایر مشاغل در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور که در دبیرخانه در اداره کل کار مستقر است بررسی می‌شود و تاکنون نیز این قانون اجرایی شده است.
وی می‌گوید: اگر عنوان شغل خبرنگار در لیستی که کارفرما برای ما ارسال می‌کند تأیید شود و کنار ساعات کارکرد فرد عنوان شغلی خبرنگار درج شود، شامل قوانین مشاغل و سخت و زیان‌آور خواهد شد در غیر این صورت اگر کارشناس یا هر عنوان دیگری در مقابل نام خبرنگار نوشته شود دیگر فرقی نمی‌کند شما خبرنگار هستید یا خیر، سختی کار به شما تعلق نمی‌گیرد.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: کمیته‌ای معین، پرونده را بررسی می‌کند و درخصوص صحت‌وسقم عنوان خبرنگار تحقیقاتی را انجام خواهد داد که اگر این موضوع تنها محدود به‌عنوان شغلی خبرنگار باشد ولی در عمل کارمند باشید چیزی به شما تعلق نمی‌گیرد و تأکید می‌کنم که صرفاً خبرنگاران واقعی از این قانون بهره منده می‌شوند.
به سراغ مدیر اداری جهاد دانشگاهی قزوین می‌روم و با طرح این مسئله موضوع را از او نیز جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد: تنها زمانی می‌توانیم شما را به‌عنوان خبرنگار معرفی کنیم که رده شغلی خبرنگاری در چارت سازمانی جهاد دانشگاهی قرار داشته باشد که در حال حاضر به دلیل اینکه خبرگزاری ایسنا در چارت مجموعه نیست این امکان وجود ندارد اما در مورد ایکنا باید تحقیق کرد که آیا از طریق آن یکی خبرگزاری جهاد دانشگاهی می‌توان اقدام کرد.
امیدوار برای بررسی این موضوع با سردبیر ایکنای استان‌ها در مرکز تماس می‌گیرم... بازهم با همان پاسخ تکراری... گویا در ایکنا نیز روال همین است و خبرنگاران با عناوینی چون کارشناس فرهنگی در آن مجموعه خبری فعالیت می‌کنند و این موضوع شامل حال آن‌ها نیز نمی‌شود.
بعد از یک روز تحقیق و بررسی روی نامه وزیر؛ از خیر سختی کار گذشتیم اما حالا یکی بیاید تکلیف ما را مشخص کند که ما خبرنگار هستیم یا نه!

انتهای پیام

captcha