وقتی سیل سد راه استعدا‌دهای قرآنی نمی‌شود
کد خبر: 3809896
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
دقایقی با قرآن‌آموزان اهوازی؛

وقتی سیل سد راه استعدا‌دهای قرآنی نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خلیل سواری، جوانی دهه هفتادی است که قرآن‌آموزان بسیاری را از مناطق مختلف اهواز دارد؛ این کودکان و نوجوانان با همت و علاقه از راه‌های دور برای آموختن قرآن حضور می‌یابند تا به آرزوهایشان برسند؛ آرزوهایی که حتی سیل مانع رسیدن به آنها نمی‌شود.

قرآن‌آموزان خلیل سواری

خلیل سواری، قاری قرآن متولد 70 است که در شهر «عین‌ دو» در حومه اهواز رشد یافته است. به گفته خودش قرائت قرآن کریم را از 9 سالگی با تشویق پدر و مادرش آغاز کرد و تاکنون این مسیر را با حمایت‌های برادرش، عبدالله سواری، ادامه داده است. 
وی اکنون مربی جوانی است که در شهر جلسه تخصصی آموزش فنون قرائت برپا کرده و کودکان، نوجوانان و جوانان از 9 تا 21 سال را آموزش می‌دهد. همچنین، وی رتبه‌های برتر مسابقات قرآن کشور را در کارنامه خود دارد. 

گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از شاگردان خلیل سواری از عین دو، الهایی و اهواز را در زیر بخوانید. 

امیرمحمد رحمتی، 10 ساله کلاس پنجم است و می‌گوید: از چهار سالگی کار قرائت را شروع کردم. پدر و مادرم در خانه تمرین می‌کردند و من هم می‌شنیدم و علاقه‌ام به قرائت زیاد شد. از استاد منشاوی تقلید می‌کنم اما استاد مصطفی اسماعیل را دوست دارم.
دوست دارم که پدر و مادرم به آرزویشان برسند، آنها آرزو دارند که من قاری شوم.
سیدکریم موسوی، حاج مهدی دغاغله، حسین محمدی، ناجی حیدری، عبدالکاظم حیدری  و خلیل سواری استادانم بودند. سه جزء قرآن را حفظ کردم اما بعدش که آمدم در کار قرائت آنها را مرور نکردم و ادامه هم ندادم اما از 12 سالگی یا مشهد یا شیراز می‌روم و حفظ را تا حافظ کل شدن ادامه می‌دهم.

عبدالباسط را خیلی دوست دارم
سیدعلیرضا موسوی هم 10 ساله است و کلاس چهارم. می‌گوید: سه سال است قرائت را شروع کرده‌ام. در عین‌دو زندگی می‌کنیم و پدر و مادرم از کوچکی من قرآن می‌خواندند و من هم علاقه‌مند شدم. استاد عبدالباسط را خیلی دوست دارم. اکنون در حال حفظ جزء 30 قرآن هستم.
از او خواستم فرازی برایمان قرائت کند اما گفت: خیلی وقت است که تمرین نکرده‌ام.

دوست دارم اول شوم
سیدامیرحسین موسوی 9 ساله است و برادرزاده سیدکریم موسوی، همان مبتهل معروف. می‌گوید: پدر و مادرم کار قرآنی انجام می‌دهند. استاد منشاوی را دوست دارم و از او هم تقلید می‌کنم. روزی نیم ساعت تا یک ساعت تمرین می‌کنم و دوست دارم در مسابقات بین‌المللی قرآن اول شوم.

توجه مسئولان به جلسات قرآن
صادق سواری، بزرگترین قرآن‌آموز این جمع است؛ 21 ساله و دانشجو. می‌گوید: از 15 سالگی شروع کردم به تقلید از استاد منشاوی. در مسابقات اوقاف شرکت کردم اما رتبه نیاوردم. فعالیت قرآنی در عین دو بیشتر به سمت تواشیح است ولی جلسات قرآن هم دارد؛ دو، سه تا جلسه قرآن آنجا هست.
فضای پیشرفت و فعالیت در قرائت در عین دو زیاد است و بچه‌ها هم بیشتر به قرائت تمایل دارند. آموزش قرائت را با جلسه آقای سواری شروع کردم. دوست دارم به خدمت قرآن و اهل‌بیت(ع) برسم.
از مسئولان می‌خواهم که بیشتر به جلسات قرآن توجه کنند و امکانات آنها را ارتقاء دهند.

قرائت سخت نیست
ادیب سواری، دیگر قرآن‌آموز این جمع قرآنی است؛ 14 ساله‌ام و از 9 سالگی قرائت را شروع کردم، یعنی این طوری شد که پدر و مادرم به استادم زنگ زدند که من در جلسات ایشان باشم. قرائت سخت نیست و روزی دو ساعت تجوید و روخوانی تمرین می‌کنم. در مسابقات قرآن دانش‌آموزی رتبه دوم ناحیه را به دست آوردم.

با دقت و کیفیت تمرین می‌کنم
سیدمحمد موسوی 9 ساله است؛ می‌گوید: یک سال است که قرائت را شروع کردم و دوستانم به من می‌گویند که قشنگ می‌خوانم. سیدامیرحسین مرا تشویق کرد، او پسرعمویم است.
اینجا که رسیدیم، سیدامیرحسین گفت محمد پسرعموی من است و من 11 روز از او بزرگ‌تر هستم.
محمد ادامه داد: قرائت برایم سخت نیست و آن را دوست دارم. جزء 30 را حفظ می‌کردم، 12 سوره حفظ کردم اما بعد قطعش کردم. الآن دوباره با پدرم کم‌کم کار می‌کنیم که حافظ جزء 30 شوم.
روزی 30 دقیقه با دقت تمرین می‌کنم اگر حتی دو ساعت بدون دقت تمرین کنم اصلاً به ذهنم نمی‌رود اما 30 دقیقه با دقت و کیفیت تمرین می‌کنم.
دوست دارم در جهان نفر اول قرائت شوم و می‌خواهم مثل استاد عبدالباسط باشم، قرائت ایشان از سوره مریم را خیلی دوست دارم. حمید شاکرنژاد را هم دوست دارم.

دلم می‌خواهد که قاری شوم
سیدعلیرضا شریفی 14 ساله است و از 12 سالگی قرائت را شروع کرده. پدرم قرآن می‌خواند و من هم کنار او بودم. در خانه‌مان جلسه قرآن داریم؛ خواهرم و مادرم هم جلسه قرآن می‌گذارند.
برادرم جلسه آقای سواری را به من معرفی کرد، جلسه ایشان خیلی مفید است. آرزو دارم پدر و مادرم همیشه زنده باشند. دلم می‌خواهد که قاری شوم و جلسه افتتاح کنم و به بچه‌ها درس بدهم چون به قرآن علاقه دارم.

مقلد استاد منشاوی هستم
منیب سواری 13 ساله است و کلاس هفتم؛ «سه سال است که قرائت کار می‌کنم. می‌دیدم بچه‌ها به یک جایی می‌رفتند و می‌آمدند، از آنها پرسیدم کجا می‌روید؟ گفتند جلسه قرآن داریم. من هم خواستم بروم و قرار شد که از من برای شرکت در این جلسه قرآن تست گرفته شود که اگر صدایم خوب است بروم در جلسه شرکت کنم. از من تست گرفتند و دیدند که استعداد دارم و در جلسات شرکت کردم».
منیب مداح است و یکی از کلیپ‌هایش از شبکه الاهواز در اربعین حسینی پخش شد.
عبدالباسط را دوست دارم ولی مقلد استاد منشاوی هستم. دوست دارم قاری شوم مثل استادم، همه استادمان را دوست دارند من هم دوست دارم مثل آقای سواری باشم، از پدر و مادرم و استادم تشکر می‌کنم.
عین دو در جریان سیل اخیر استان خوزستان با مشکل آب‌گرفتگی خانه‌ها و معابر مواجه شد، همین باعث شد که بچه‌ها نتوانند به تمریناتشان ادامه دهند، وقتی از منیب خواستم برایمان قرائت کند گفت:‌ به خاطر سیل فاصله گرفتم ولی تمرین می‌کنم.

از قرآن احترام به پدر و مادر را یاد گرفتم
ذوالفقار شریفی، 12 ساله است؛ دو سال است که قرائت کار می‌کنم. وقتی کوچک بودم خیلی قرآن خواندن را دوست داشتم و به پدر و مادرم هم گفتم که می‌خواهم در جلسات آقای سواری شرکت کنم.
خلیل سواری در توضیح شرایط ذوالفقار گفت: ذوالفقار از جمله افرادی است که وقتی در جلسه‌ام آمد، صفر بود و هیچی بلد نبود اما الآن صدایش تحریردار شده و ویژگی‌های صوت هم در صدایش هست. این را هم بگویم که او در کاراته هم فعالیت دارد.
ذوالفقار ادامه می‌دهد: دوست دارم قاری موفقی شوم چون از قرآن اخلاق و احترام به پدر و مادر را یاد گرفتم. از استاد عزیزم و پدر و مادرم تشکر می‌کنم.

منصور یکی از بهترین صداها بود
منصور داودی تنها شاگرد آقای سواری از شهر الهایی است؛ 16 ساله‌ام و از  11سالگی قرائت قرآن را شروع کردم. اول تواشیح کار می‌کردم اما آقای سواری یکبار به الهایی آمد و یک قطعه به ما داد که تقلید کنیم.
سواری درباره منصور گفت: در آنجا تواشیح کار می‌کردم و منصور یکی از بهترین صداها بود، از بین شش نفری که آموزش می‌دادم منصور واقعاً یک استعداد بود. الان با همت و علاقه و پشتکاری که دارد از الهایی به جلسه من در حسینیه امام رضا(ع) کیانپارس اهواز برای تعلیم فنون تلاوت می‌آید.
از منصور درباره امکانات قرآنی الهایی پرسیدم که بیان کرد: «الهایی اصلاً امکانات قرآنی ندارد و باید بیایم اهواز. راه دور است، از الهایی به سه‌راه خرمشهر، بعد به فلکه ساعت و بعد کیان‌پارس می‌آیم.
قرآن خواندن را خیلی دوست دارم. آرزو دارم قاری موفقی باشم که بتوانم معانی آیات قرآن را در دل مردم جا دهم و برای آن هم روزی دو ساعت تمرین می‌کنم.  از پدر و مادرم و استادم تشکر می‌کنم».
حسین دحیمی، 15 ساله است و یکسال و نیم است که قرائت کار می‌کند. حسین به فوتبال خیلی علاقه دارد؛ «تیم مورد علاقه‌ام بارسلونا و نلسون سمدو بازیکن مورد علاقه‌ام است. روزی یک ساعت و نیم قرائت تمرین می‌کنم و می‌خواهم قاری قرآن شوم و به دیگران هم یاد دهم».

شرایط و امکانات عین دو اصلاً خوب نیست
خلیل سواری درباره شرایط عین دو در پایان گفت: شرایط و امکانات عین دو اصلاً خوب نیست و خیلی از این نظر محروم است اما بچه‌ها واقعاً بااستعداد هستند و این را هم بگویم که 70 درصد تلاش خودشان است و مابقی مربوط به تدریس استاد است. همیشه سعی کرده‌ام با بچه‌ها دوست باشم؛ با آنها بگویم و بخندم و غذا بخورم و در همین دوستی هم قرآن به آنها بیاموزم. 
وی ادامه داد: بعضی از بچه‌ها در خانه‌هایشان جلسه قرآن برگزار می‌شود؛ پدرها و مادرهایشان اهل جلسه قرآن هستند به همین دلیل است که در عین دو شرایط استعداد قرآنی فراهم است. 

گزارش از سیما محسنی خبرنگار ایکنا خوزستان

انتهای پیام

captcha