نیازمند نگاه به شرق در روابط اقتصادی هستیم/ لزوم برخورد جدی‌تر با فساد در شرایط تحریم
کد خبر: 3809969
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴
الله‌وردی دهقانی:

نیازمند نگاه به شرق در روابط اقتصادی هستیم/ لزوم برخورد جدی‌تر با فساد در شرایط تحریم

گروه اقتصاد ــ عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت نگاه به شرق در روابط اقتصادی بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که در این ایام باید به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، مبارزه با مفاسد اقتصادی و رشوه‌خواری است.

دولت آمریکا اخیراً اعلام کرد که معافیت خرید نفت ایران از سوی برخی کشورها به پایان رسیده و دیگر هیچ کشوری حق خرید نفت ایران را ندارد. در واقع در صحبت برخی از مقامات رسمی دولت آمریکا چنین بیان می‌شود که میزان فروش نفت ایران باید به صفر برسد. این وضعیت منجر به بیم و امیدهایی در کشور شده و از یک سو این نگرانی ایجاد شده که کاهش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصل از آن منجر به وخامت اوضاع اقتصادی و نارضایتی مردم می‌شود و از سوی دیگر برخی کارشناسان این وضعیت را فرصت مناسبی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و مقاوم‌سازی اقتصاد می‌دانند، اما موضوع قابل بررسی این است که راهکار مناسب برای مقابله با وضعیت کنونی و اقداماتی که مردم و مسئولان باید انجام دهند چه مواردی‌ را دربرمی‌گیرد؟ همچنین آیا اساساً اقتصاد ایران در شرایط کنونی ظرفیت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را دارد؟

تحریم‌ها؛ فرصتی برای رهایی از وابستگی به نفت

الله‌وردی دهقانی، کارشناس اقتصادی و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره پیش بینی خود از آینده اقتصاد ایران و همچنین راهبردهای مقابله با تحریم‌های جدید نفتی آمریکا بر علیه ایران پرداخت و گفت: به نظرم این فرصتی که پیش آمده، موقعیتی برای این است که اقتصاد کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی برهانیم. از سوی دیگر باید از این فرصت برای وابستگی اقتصاد به جهان غرب و از جمله آمریکا و اروپا استفاده کنیم.

وی با اشاره به ضرورت نگاه به شرق در روابط اقتصادی ادامه داد: ما باید به منطقه خودمان و همچنین به جهان شرق تمایل بیشتری برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری نشان دهیم و لذا این بهترین فرصت برای رسیدن به این هدف است.

اهمیت همکاری مردم و مسئولان

دهقانی با اشاره به سوءاستفاده دشمنان از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بیان کرد: فشارها و تحریم‌های اقتصادی از جمله موضوعاتی هستند که از ابتدای انقلاب اسلامی بر علیه ایران وجود داشته و دشمنان و مخالفان از این کارت بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت وحدت و همکاری مسئولان و مردم تصریح کرد: اگر مسئولان ما به خوبی تلاش کنند و از کمک‌ها و توانایی‌های مردم نیز بهره بگیرند، ان‌شاء‌الله این روزهای سخت و فشارهای اقتصادی کنونی را با همکاری همدیگر به پایان خواهیم رساند.
لزوم پیدا کردن مشتریان راهبردی

وی به اهمیت توجه به رونق تولید داخلی اشاره کرد و یادآور شد: ما باید بتوانیم با همت مردم و مسئولان و همکاری متقابل آنها، ان‌شاء الله اقتصادی مبتنی بر تولید داخلی و صادرات محور را بنیان‌گذاری کنیم و به این مخاطراتی که برای مردم ایران وجود دارد برای همیشه پایان دهیم.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برای مدت چندین دهه، اقتصاد ایران با استفاده از درآمدهای نفتی به حیات خود ادامه داده است، آیا در شرایط کنونی رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی ممکن است؟ بیان کرد: البته نکته‌ای که در ابتدای این موضوع باید به آن اشاره کنم این است که تحقق اهداف غربی‌ها مبنی بر اینکه باید فروش نفت ایران را به صفر برسانیم، امکان‌پذیر نیست اما ما هم نباید دست روی دست بگذاریم بلکه باید به سمت تولید محصولات دیگر و از جمله فرآورده‌های نفتی همانند پتروشیمی و سایر مشتقات نفتی برویم و همچنین مشتریان لازم را برای آنها پیدا کنیم.

نیازمند توجه بیشتر به تولید مشتقات نفت خام هستیم

دهقانی به یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون مشتقات نفت خام، بیشتر از خود نفت دارای مشتری هستند لذا وضعیت کنونی و تحریم‌هایی که بر علیه ما اعمال شده است، می‌‌تواند تبدیل به توفیق اجباری شود تا بتوانیم اقتصاد کشورمان را بر پایه درآمدهای غیر از فروش نفت، اداره کنیم و به جلو ببریم و حدود 60 تا 70 درصد اقتصاد ما بر اساس درآمدهای حاصل از فروش محصولات غیر نفتی اداره شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات مختلفی که دولت، مردم و سایر مسئولان باید در این ایام که با تحریم‌های شدید مواجه هستیم، انجام دهند، یادآور شد: یکی از مسائل بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مصرف کالاهای تولید داخل است. از سوی دیگر مدیریت صحیح از سوی مسئولان و همچنین دوری از فساد اقتصادی و مبارزه با آن، از جمله مسائل مهمی هستند که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.

ضرورت مبارزه با فساد در شرایط تحریم

این نماینده سابق مجلس با اشاره به ضرورت مبارزه جدی‌تر با فساد در شرایط تحریم تأکید کرد: بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان، به کارگیری علوم و فنون نوین در مدیریت‌ها، کاهش هزینه‌ها، دوری از تجمل‌ و مصرف‌گرایی، از مسائل مهم دیگری است که باید با همکاری مردم و مسئولان در راستای مقابله با تحریم‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

دهقانی در پایان گفت: از سوی دیگر، عدم تصویب قوانین دست و پاگیر و همچنین حذف قوانینی که مانع راه‌اندازی و رونق تولید در کشور هستند، گام‌های بسیار مؤثری هستند که دولت و مجلس باید در راستای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط تحریم‌ها مورد توجه قرار دهند. از سوی دیگر مبارزه با پدیده‌ای همانند رشوه‌خواری که بعضاً در کشور وجود دارد، از مواردی است که باید مورد توجه مسئولان قوه قضائیه قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha