الکافی از جمله مهم‌ترین و عظیم‌ترین کتاب‌های شیعه است
کد خبر: 3810169
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
حجت‌الاسلام اکبرنژاد:

الکافی از جمله مهم‌ترین و عظیم‌ترین کتاب‌های شیعه است

گروه فرهنگی - عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ایلام گفت: شیخ کلینی در «الکافی» تمام روایات را با سند نقل کرده به همین خاطر این کتاب از سوی شیخ مفید از جمله مهم‌ترین و عظیم‌ترین کتاب‌های شیعه نام برده شده است .

الکافی از جمله مهم‌ترین و عظیم‌ترین کتاب‌های شیعه است
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اکبرنژاد، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ایلام به مناسبت بزرگداشت شیخ کلینی امروز در گفت‌وگو با ایکنا از ایلام، اظهار کرد: شیخ کلینی هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ تالیفات، کتاب ارزشمندی از خود به جای گذاشته و جزء نوادر و شخصیت‌های برجسته در تشییع است و جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.
وی با بیان اینکه او زاده کلین در نزدیکی‌های شهر ری است، افزود: شهر ری در مقاطعی از تاریخ کشورمان از مراکز علمی بسیار مهم و قابل توجه بوده که دانشمندان بزرگی از آن ولایت و منطقه بودند و بر اساس آنچه که به دست آمده ایشان در نیمه دوم قرن سوم بوده و حیاتش هم در عصر غیبت صغری امام عصر (عج) بوده است یعنی مجموعه حیاتش از زمان غیبت صغری امام زمان بوده و سال 329 که سال آغاز غیبت کبری است از دنیا می‌رود .
اکبرنژاد ادامه داد: شیخ کلینی مدت زیادی در کلین تحصیل کرده و علاوه بر آنجا، مسافرت‌هایی داشته که از جمله آنها به قم رفته و مدتی در نزد بزرگان قم که آن زمان جزء مراکز علمی جهان تشیع بشمار می‌رفته و بسیاری از محدثان بزرگ در آنجا حضور داشته‌اند.
وی اظهار کرد: شیخ کلینی از محضر بزرگان قم استفاده کرده و از قم دوباره مسافرت می‌کند و به کوفه می‌رود و در آنجا نیز از محضر بزرگان بهره می‌برد و نهایتا به بغداد رفته و مدتی آنجا می‌ماند چرا که در آن زمان بغداد به عنوان یکی از مراکز علمی شیعه محسوب می‌شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه شخصیت شیخ کلینی نه تنها مورد توجه جدی همه علمای شیعه بوده  بلکه علمای اهل سنت نیز به او توجهی ویژه کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از علمای اهل سنت می‌گوید که در هر قرنی یک نفر در واقع مجدد مذهب شیعه بوده که در قرن سوم شیخ کلینی بوده است.
اکبرنژاد با بیان اینکه به لحاظ شخصیتی در کتب معتبر شیعه شخصیت شیخ کلینی بسیار برجسته و مورد اعتماد همگان معرفی شده است، گفت: مهم‌ترین اثری که از او مانده و باعث شهرت شیخ کلینی شده کتاب شریف «الکافی» است که 16 هزار حدیث را جمع‌آوری کرده و در سه بخش تدوین شده که بخش اول به نام اصول است که در اصول هم مباحث اعتقادی و هم اخلاقی در آن لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از کتاب کافی، فروع کافی است که احکام فقهی را ترتیب ابواب فقه جمع‌آوری کرده است، کتاب او به اعتراف بسیاری از بزرگان از جمله مرحوم شیخ مفید و بعضی دیگر، مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه بشمار می‌آید چون دقت نظری که شیخ کلینی در جمع‌آوری اخبار و حساسیتی که در نقل روایات داشته این کتاب را در بین همه کتاب‌های روایی ممتاز کرده است.
این دانشیار دانشگاه ایلام،  با اشاره به اینکه هر چند کتاب‌های روایی دیگر هم داریم که قبل و بعد از مرحوم شیخ کلینی نوشته شده‌اند ولی همگان اعتراف دارند که هیچ کدام به پای الکافی نرسیده است، اظهار کرد: او تمام روایات را با سند نقل کرده و گاهی فراوانی را هم نقل کرده و به همین خاطر این کتاب از سوی شیخ مفید از جمله مهم‌ترین و عظیم‌ترین کتاب‌های شیعه ذکر شده است.
اکبرنژاد با تاکید بر اینکه همه فقهای ما از زمان شیخ کلینی تا دوران معاصر همه از این کتاب بهره مند شدند و شرح‌های زیادی بر این کتاب نوشته شده که نمونه آن توسط مرحوم محمدباقر مجلسی در 24 جلد به عنوان جامع‌ترین شرح را بر این کتاب نوشته شده است، عنوان کرد: نگارش این کتاب بر اساس درخواستی بوده که از شیخ کلینی شده و در واقع این کتاب پاسخی بوده به نیاز مردم آن زمان و خوشبختانه امروز نیز از آن بهره‌مند هستیم.  
انتهای پیام
captcha