دو توصیه رهبر معظم انقلاب در برقراری جلسات قرآن در خانه و مساجد
کد خبر: 3810312
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
حجت‎‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم تبیین کرد:

دو توصیه رهبر معظم انقلاب در برقراری جلسات قرآن در خانه و مساجد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری به تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه قرآنی کشور که در ابتدای ماه مبارک رمضان صورت گرفت، پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، کارشناس امور قرآنی و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 20 اردیبهشت در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، طی سخنانی در رابطه با تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضان 98 جامعه قرآنی با ایشان اظهار کرد: همه ساله در ابتدای ماه مبارک رمضان این محفل باشکوه برگزار می‌شود و بنده نیز تاکنون توانسته‌ام تا بعضی از سال‌ها در این مراسم حضور داشته باشم. این جلسه گاهی سه ساعت به طول می‌انجامد و بنده که فکر می‌کنم جوان هستم، واقعا در آن خسته می‌شوم، ولی مقام معظم رهبری، سه تا چهار ساعت پای رحل قرآن می‌نشینند که این امر نشانگر دو نکته است. اولا اوج عشق و علاقه ایشان به قرآن را نشان می‌دهد که برای ما بسیار مغتنم است و ثانیا میزان اهمیت فراوان قرآن در نگاه ایشان را می‌رساند.
وی با اشاره به بیانی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «فَضْلُ القُرآنِ عَلى سائِرِ الْكَلامِ كَفَضْلِ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ؛ برترى قرآن بر ديگر سخنان، همچون برترى خدا بر خلق خود است»، گفت: این اهتمام مقام معظم رهبری تداعی‌کننده این نکته است که باید برای قرآن هر آنچه که می‌توانیم وقت بگذاریم. امروز نیاز اصلی جامعه بشری اهتمام و توجه به قرآن و معارف قرآنی است.
حاج‌ابوالقاسم با اشاره به استشهاد مقام معظم رهبری به یکی از آیات قرآن کریم، «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، افزود: قرآن کریم ما را به شیوه و رویه اقوم(استوار) هدایت می‌کند. ما می‌توانیم برای زندگی خود شیوه‌های مختلفی را در پیش بگیریم و بررسی کنیم که زندگی ما در کدام قالب زندگی استوارتر و مستحکم‌تر خواهد بود که این شیوه را قرآن به ما می‌آموزد. خانواده‌ای که براساس قرآن شکل بگیرد، خانواده استوارتری است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما امروز شاهد این هستیم که در اثر هجوم فرهنگ غربی، آمار طلاق در جامعه بالا رفته است. با اینکه در قرآن کریم طلاق به دست مرد داده شده و به راحتی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد، اما چون مجموعه تعالیم قرآن مانند یک بسته فرهنگی عمل می‌کند، اگر کسی به آن بسته عمل کند، مشاهده می‌کند که این خانواده مستحکم‌تر است، لذا خانواده‌هایی که براساس موازین سنتی و اسلامی تشکیل می‌شوند، بسیار مستحکم بوده و متزلزل نیستند. امروزه مشاهده می‌کنیم که ده‌ها قانون برای استحکام خانواده تصویب می‌شود، اما چون فرهنگ غالب در برخی خانواده‌ها فرهنگ غربی است، هزینه‌های کلانی برای تشکیل خانواده می‌شود، اما ممکن است که گاهی این زندگی حتی یک ماه نیز ادامه نداشته باشد و خیلی زود متلاشی شود.
این کارشناس قرآنی در ادامه تصریح کرد: در حوزه‌های سیاسی و کلان نیز مطلب از همین قرار است. مقام معظم رهبری با اشاره به برخی انقلاب‌هایی که در کشورهای عربی اتفاق افتاد و نیز عدم استحکام این انقلاب‌ها به دلیل عمل نکردن به قرآن، به آیه‌ای از سوره مبارکه هود اشاره کردند که «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ؛ به ظالمان اعتماد نکنید که گرفتار آتش می‌شوید» برخی از سران انقلاب‌های اخیر در سال‌های گذشته به آمریکا و وعده‎‌های شیطان بزرگ اعتماد کردند و شکست خوردند. بنابر این یکی از نیازهای اصلی جهان معاصر و محور توحید و مقاومت در عالم تکیه بر قرآن است که اگر بر کلام‌الله مجید تکیه کنند، می‌توانند در برابر این هجمه ناجوانمردانه دشمن بایستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار به روایتی اشاره داشتند که «إِنَّ القُرآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ، وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ؛ ظاهر قرآن بسیار زیبا و باطن آن بسیار عمیق و پرمحتوا است»، گفت: ما هم نسبت به ظاهر قرآن مسئولیت‌هایی را بر دوش داریم و هم نسبت به باطن آن. قرآن، کتابی است که پیامبر اکرم(ص) اعراب را به مبارزه طلبید که اگر می‌توانند حتی یک آیه مانند آیات آن بیاورند که مشخص می‌شود این کتاب، کتابی بی‌نظیر است که فصاحت آن همگان را شگفت‌زده می‌کرد. قرآن جذابیت‌های فراوانی دارد که البته مقام معظم رهبری فرمودند که ما چوم فارس‌زبان هستیم، نمی‌توانیم تمامی این جذابیت را درک کنیم که این موضوع نیز جای تأمل فراوان دارد.
حاج‌ابوالقاسم بیان کرد: بسیاری از اهل تفکر و اندیشه در کشورهای مختلف برای اینکه اشعار سعدی و حافظ را بفهمند، زبان فارسی را آموخته‌اند. قرآن کلام خدای سعدی و حافظ است و ما نیز باید برای فهم کلام خدا زبان عربی را بیاموزیم. جامعه قرآنی ما لازم است که به این مسئله ورود کند و ما قاری و حافظی نداشته باشیم که زبان عربی را نفهمد. ما در حوزه به لحاظ ادبیات عرب از غنای خوبی برخوردار هستیم و بنده به مسئولان حوزه‌های علمیه پیشنهاد می‌کنم که کلاس‌های آموزش زبان عربی توسط حوزویان برای عموم مردم دایر شود. دانشگاهیان ما نیز می‌توانند در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشند و هنر خود را در زبان عربی و رشته‌های مرتبط در اختیار مردم بگذارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بخش دوم در رابطه با عمق آیات قرآن است. معصومین(ع) در برخی روایات فرمودند که قرآن دارای بطونی است و لایه‌های فراوانی دارد. در یکی از خاطرات برخی علمای بزرگ ما آمده است که در ماه رمضان برای تفسیر آیات قرآن خدمت استادی در نجف اشرف رسیدیم که وی شب اول آیه‌ای را بسیار عالی تفسیر کرد و ما لذت بردیم. شب دوم نیز همان آیه را از منظر دیگری تفسیر کردند که این منظر نیز عالی بود. به همین ترتیب این آیه از قرآن را سی شب و از سی منظر گوناگون مورد بحث قرار داد که این امر جای شگفتی دارد. ما می‌توانیم از فرمایشات ائمه(ع) که کنار سرچشمه قرآن بودند نیز باطن قرآن را کشف کنیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری دو راهکار برای پرداختن به ظاهر و باطن قرآن فرمودند. ایشان راجع به ظاهر قرآن که زیباست فرمودند که باید اثر زیبا را زیبا خواند. قاریان قرآن که با صدای زیبای خود این اثر را به سمع و نظر مخاطبان می‌رسانند، به ارائه زیبایی این کتاب می‌پردازند. انسان باید قرآن را به گونه‌ای بخواند که حس اصلی آیات را منتقل کند. مقام معظم رهبری اشاره داشتند که برخی از قدمای قراء مصر در این رابطه خیلی تبحر داشتند. برخی از قراء خوانندگی می‌کنند و البته در ضمن خوانندگی خود آیات قرآن را نیز می‌خوانند و فرق است بین کسی که قرآن می‌خواند و قرآن را آهنگین می‌خواند با کسی که خوانندگی می‌کند و در ضمن خوانندگی قرآن می‌خواند. در میان دسته اول مضمون قرآن حاکم بر تلاوتشان است ولی در بین دسته دوم نغمات و آهنگ‌ها در تلاوت‌شان حاکم است. آنچه در دسته اول مشاهده می‌شود، حسی است که منتقل می‌شود، ولی آنچه در دسته دوم مشاهده می‌شود، تنها آهنگ است.
این کارشناس قرآنی بیان کرد: خشوع در تلاوت یک اصل و ارزش اخلاقی است. خشوع در قرآن یعنی انسان در برابر این کتاب و آورنده آن خاشع باشد و خضوع کند. قاری قرآن اگر خضوع کند، حتی وقتی تنها می‌خواند نیز قرآن را طور دیگری می‌خواند چون آورنده قرآن بسیار بزرگ است. اگر ما توجه کنیم که کتاب توسط چه کسی آورده شده است، باعث می‌شود که قرآن را طور دیگری بخوانیم و به صورتی بیان کنیم که دل‌ها تکان بخورد و به یاد خدا باشد و این ادب تلاوت قرآن است.
حاج ابوالقاسم در ادامه با اشاره به توصیه‌‎ای از مقام معظم رهبری در این دیدار مبنی بر توسعه جلسات قرآنی به سبک سنتی، تصریح کرد: ایشان به قرآنیان توصیه کردند که مساجد را پایگاه قرآن قرار دهند که به دو شکل پیشنهاد دادند که در شکل اول توصیه کردند که در مساجد منابری قرار داده شود و قاریان تلاوت کرده و مردم شنونده باشند. ایشان در شکل دوم نیز بیان کردند که در مساجد رحل قرآن قرار داده شود و قراء بخوانند و مدرسان قرآن قرائات را تصحیح کنند که هر دو شکل بسیار عالی است.
وی افزود: بنده پیشنهاد و تأکید می‌کنم که مردم عزیز و علاقه‌مندان به قرآن جلسات قرآنی را در خانه‌های خود نیز برقرار کنند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»، «خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید». این سیستم آموزش قرآن در خانه‌ها و در مساجد باید توسعه پیدا کند که اگر این کار را نکنیم، یک ظرفیت بسیار عالی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی را از دست داده‌ایم. نکته بعدی راجع به جلسات تفسیر قرآن است که مقام معظم رهبری نکات ارزنده‌ای را نیز در این زمینه فرمودند. ما باید کسانی که آشنای با معارف قرآن هستند، تشویق کرده و این زمینه را فراهم کنیم که ایشان حقایق قرآنی را برای مردم بازگو کنند. البته حوزه علمیه قم در این جهت تلاش‌های خوبی کرده است، منتهی بنده توصیه‌ای برای مفسران و خواهشی از مردم در این رابطه دارم. از مردم و مخاطبان عزیز تقاضا دارم تا در این جلسات شرکت کنند. از مفسران نیز درخواست دارم تا متناسب با نیاز مخاطب تفسیر بگویند.
حاج‌ابوالقاسم در پایان سخنان خود در رابطه با وضعیت جامعه در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما نسبت به قبل خیلی جلو رفته و گام‌های خوبی برداشته‌ایم ولی نسبت به آن جایگاهی که باید داشته باشیم، عقب هستیم و لذا باید تلاش مضاعفی در این زمینه داشته باشیم تا ان‌شاءالله به جایگاهی که باید دست پیدا کنیم، برسیم.
انتهای پیام

captcha