هزینه برجام از جیب مردم ایران تأمین شده است
کد خبر: 3810402
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

هزینه برجام از جیب مردم ایران تأمین شده است

گروه سیاست و اقتصاد ـ یک مدرس حوزه ابراز کرد: اما در یک سال گذشته هیچ اراده سیاسی در جهت مقابله و دفاع از منافع ملی کشورمان نشان داده نشده است و تاکنون هزینه معاهده برجام از جیب مردم ایران تامین شده است.

هزینه برجام از جیب مردم ایران تأمین شده استحجت‌‌الاسلام علی مراد کیانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: سرانجام پس از سال‌ها کش و قوس‌ در معاهده برجام در راستای برنامه هسته‌ای ایران بین جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی امریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، چین به اضافه آلمان که به 1+5 معروف شد در سال 94 به پایان رسید.
وی افزود: علیرغم آنکه این اقدام توافقی سازنده در خصوص مسئله پرونده هسته‌ای به زمان دولت اصلاحات باز می‌گردد و مذاکره کننده ارشد آن زمان جناب آقای حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت و رئیس جمهور کنونی بودند اما در پایان مذاکرات جمهوری اسلامی بدون هیچ دستاوردی اقدام به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم کرد.
کیانی اضافه کرد: اما در دولت بعد، با یک حرکت جهادی فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته و با توسعه هسته‌ای در ابعاد مختلف ایران توانست 19 هزار سانتریفیوژ را فعال و بیش از 11 تن اورانیوم غنی‌سازی نماید و در قدمی دیگر، سطح درصد غنا به 20% و 200 کیلو اورانیوم 20% نیز غنی نمود.
این فعال فرهنگی ادامه داد: هر چند در آن دوران پرونده ایران به شورای امنیت رفته و چند قطعنامه ذیل ماده 41 فصل 7 منشور ملل متحد، علیه ایران صادر و مجموعه‌ای از تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی وضع شد اما هیچگاه قطعنامه‌ای بر اساس ماده 42 ذیل فصل هفتم که جنبه حمله نظامی داشت صادر نشد.
وی عنوان کرد: البته فراموش نشود بخش عمده تحریم‌ها مدیون اقدامات خائنانه اصحاب فتنه در سال 88 بود که بر ملت مظلوم ایران تحمیل شد، سال 92 با آغاز ریاست جمهوری آقای حسن روحانی پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات مرتبط با آن با رویکردی جدید آغاز شد.
این فعال سیاسی ادامه داد: رویکرد جدید دولت حسن روحانی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران آن بود که اگر ما به دنبال دستیابی به یک توافق خوب و مطمئن هستیم باید با کدخدا (امریکا) مذاکره کنیم.

توقف برخی اقدامات ذیل برجام دیر و ناکافی
کیانی گفت: در این خصوص رهبر فرزانه انقلاب با هوشمندی کامل بار‌ها ماهیت آمریکا و کشور‌های غربی و غیر قابل اعتماد بودن آنها را با صراحت به مسئولین اجرایی گوشزد نمود اما غرب گرایان دولت اعتدال و آقای رئیس جمهور در بیانات گوناگون همه مشکلات اقتصادی ایران را به برجام گره زده و تنها راه نجات اقتصاد ایران را حل مساله هسته‌ای و نگاه به بیرون می‌دانستند.
وی عنوان کرد: هر چند مقام معظم رهبری تاکید به پتانسیل درون نظام جهت حل مشکلات داشتند اما غربگرایان با فضاسازی رسانه‌ای آن چنان جوی در افکار عمومی ایجاد کردند که برخی گمان می‌کردند بزرگترین مانع بر سر راه حل مشکلات اقتصادی رهبر ایران است.
این مدرس حوزه بیان کرد: سرانجام در فضای حاکم ایجاد شده بر کشور توسط دولت، مقام معظم رهبری اجازه مذاکرات را، مشروط به رعایت اصول کلی عزت،حکمت و مصلحت با چرخش قهرمانانه به دولت دادند.
کیانی افزود: پس از مذاکرات 2 سالانه سرانجام طرفین در سال 94 به توافقی رسیدند، که به تعبیر مقام معظم رهبری آن را یک خسارت محض دانست، دولت ابتدا تصمیم داشت آن توافق را بدون گذراندن از مسیر مجلس، نهایی نماید و لذا آن را در شورای امنیت ملی که کفه آن به نفع دولت سنگینی می‌کرد با شروط ده‌گانه به تصویب رساند، اما رهبر فرزانه انقلاب با درایتی عمیق تاکید داشتند این معاهده مسیرقانونی خود را طی نماید و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
وی گفت: مقام معظم رهبری در این راستا فرمودند: «به نظر ما مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم، چون قضیّه‌ای است که بالاخره دو سال است که کشور به‌طور کلّی متوجّه به آن است و حالا هم به یک نتایجی رسیده؛ باید مجلس وارد بشود، حالا مجلس چه بکند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این چه‌جوری عمل بکند، اوّلاً نوع تصمیم‌گیری چه‌جوری باشد؟ به‌نحو تصویب یا رد باشد، یا به‌نحو دیگری تصمیم‌گیری کنند؟ آیا رد کنند، آیا تصویب کنند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم. نظر متَّبَع، نظر نمایندگان ملّت است در مجلس و اینکه [مجلس‌] چه بکند، چه نکند را ما عرض نمی‌کنیم، ما معتقدیم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنیم و نمایندگان ملّت باید تصمیم بگیرند».

تصویب برجام در 20 دقیقه
این فعال فرهنگی ابراز کرد: سرانجام پرونده هسته‌ای به مجلس رفت و پس از چند هفته بررسی کارشناسانه در کمیسیون برجام که به معایب آن پی می‌برند و با تصویب آن وضع مخالفت‌هایی دارند، اما در صحن علنی اجازه ندادند نتایج بررسی کمیسیون برجام قرائت شود و پرونده مهمی همچون برجام که با منفعت ملی گره خورده با 9 شرط طی بیست دقیقه در مجلس به تصویب رسید.
وی ادامه داد: پس از آن که مقام معظم رهبری شروط مجلس و شورای امنیت ملی را کافی ندیدند 9 شرط دیگر برای اجرای برجام ابلاغ نمودند که در مجموع برجام با 28 شرط برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اما متاسفانه دولت بدون رعایت شروط آن سه مرجع، یک طرفه تمام تعهدات خود را در حالی اجرا کرد که یکی از شروط رهبر انقلاب برای اجرای برجام، اقدام تدریجی دولت، در برابر اقدامات طرف مقابل، نسبت به تعهداتشان بود، اما برجام بدون اینکه دستاورد چشم‌گیری برای کشور داشته باشد به طور یک طرفه از سوی ایران اجرایی شد.
وی گفت: طرفین مقابل نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه عملا آن را نقض نمودند به گونه‌ای که آمریکا به عنوان عضو اصلی برجام و کلید موثر در این معاهده در 8 می 2018 یعنی 18 اردیبهشت 97 رسما از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدتر نسبت بر ایران تحمیل نمود و اروپایی‌ها هیچگونه اقدام موثری در مقابل این حرکت امریکا انجام ندادند.
کیانی ادامه داد: یک سال بعد آقای ظریف در سخنان خود در سفر به روسیه در روز 18 ادیبهشت 98 بیان داشت اروپایی‌ها یک درصد تعهدات خود را نسبت به برجام انجام نداده‌اند این در حالی است که آژانس انرژی هسته‌ای 14 بار بیان داشته ایران به طور کامل تعهدات برجامی خود را اجرا نموده است.
این فعال سیاسی ابراز کرد: لازم به یادآوری است که در این خصوص نمایندگان مجلس در شروط ۹ گانه پذیرش برجام آورده‌اند که با وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره، نقض برجام محسوب شده و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس با اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی، برجام را متوقف و عملیات غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو را عملیاتی نماید.
وی گفت: اما آنچه مشاهده شد آن بود که برجام از روز اول نقض شد، دارایی‌های ایران مصادره و تحریم‌های ۱۰ ساله قانون داماتو تمدید وقانون کاتسا تصویب شد و آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و در نهایت از برجام خارج شده و نظام مردمی ایران را به براندازی تهدید می‌کند، طرفین اروپایی نیز که خواهان اجرای برجام از طرف ایران هستند با وعده‌های پوچ و وقت کشی عملا اقدامی در مقابل خروج آمریکا و وضع مجدد تحریم‌های مرتبط با برجام انجام ندادند.
کیانی افزود: حال پس از یک سال، شورای عالی امنیت ملی، طی بیانیه و ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای به سفرای کشورهای عضو برجام مبنی بر توقف برخی اقدامات ذیل برجام اقدام نموده که از روز 18 اردیبهشت 98 یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به دلیل عدم جبران اعضای عضو و تامین حقوق ایران ذیل مفاد برجام، در یک اقدام بسیار ضعیف بیان داشته چنانچه اعضای برجام دو مورد از منافع ایران(ارتباط مالی و فروش نفت) ذیل معاهده برجام را تامین ننمایند محدودیت نگهداری ارونیوم غنی شده تا 300 کیلو و آب سنگین را تا 130 تن در ایران را عملی نخواهد کرد.

فروش اورانیوم غنی شده ایران در لیست تحریم‌های جدید آمریکا
وی گفت: این در حالی است که اخیرا آمریکا فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران را جزء تحریم‌های خود عنوان کرده است و چنانچه ایران طبق این اقدام انجام نمی‌داد عملا باید صنعت هسته‌ای کشور تعطیل می‌شد، چرا که طبق برجام نه می‌توانست بیش از آن مقدار در کشور ذخیره کند و نه می‌توانست بفروشد، در حالی که خروج از برجام حق قانونی ایران بود.
این مدرس حوزه ابراز کرد: اما در یک سال گذشته که دولت حسن روحانی هیچ اراده سیاسی در جهت مقابله و دفاع از منافع ملی کشورمان را نشان نداده است و تاکنون هزینه معاهده برجام از جیب مردم ایران تامین شده است.
کیانی ادامه داد: در طول چند سال گذشته نه تنها شاهد اقدامی عزتمندانه نبوده ایم بلکه اقدام متقابل که امری کاملا حقوقی و حق قانونی کشورمان است را هم استفاده نکرده و صرفا به چند شعار سست که ما پیروزی اخلاقی کسب کرده‌ایم بسنده شده و همین منجر به افزایش دشمنی‌ها و زیاده خواهی‌های غربی‌ها گشته است.
این فعال فرهنگی افزود: اگر دولت از آن روز اول، مطابق شروط 28 گانه مراجع سه گانه یعنی مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، عمل می‌کرد امروز کشور به این مرحله از گرفتاری نمی‌رسید که هیچ گونه ثباتی درقیمت‌ها نداشته باشد
وی ادامه داد: عدم ثبات در قیمت‌ها از گرفتاری‌های ناشی از برجام است است که یک باره دلار 3 هزار و 700 تومانی سر از 16 هزار تومان دربیاورد و سکه 900 هزار تومانی پنج میلیون دویست هزار گردد و قوت مردم بیش از 3 برابر شود در حالی که درآمد آنها تغییر چشم گیری نسبت به این تورم نداشته است.
کیانی عنوان کرد: اگر آن روز که آمریکا و طرفدارانش از برجام خارج شدند و عملا این توافق باطل شد، اقدام جدی از سوی دولت صورت می‌گرفت و ما نیز از این معاهده ذلت بار خارج می‌شدیم، امروز شاهد آن نبودیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به عنوان نیروی نظامی رسمی کشور است از طرف آمریکا به عنوان تروریست شناخته شود.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری دریکی از سخنان خود در دیدارهیات دولت با می‌فرماید: «اگر چنانچه یک روزی به این نتیجه رسیدید که برجام نمی‌تواند منافع ملّی را تأمین بکند، برجام را بگذارید کنار، یعنی هیچ اهمّیّتی ندارد؛ ببینید منافع ملّی چه اقتضاء می‌کند».
این فعال سیاسی ابراز کرد: آیا به نظر نمی‌رسد که موضع واقدام دولت در قبال برجام و کشور‌های عضو به ویژه کشور‌های غربی منفعلانه ،دیر هنگام و ناکافی است آیا با وضع موجود بهتر نیست عطای این معاهده را به لقایش ببخشیم و این دندان فاسد را یکبار بکشیم.
کیانی یادآور شد: امیدواریم مسئولین امر به ویژه دولت یکبار تصمیمی انقلابی بگیرند و با خروج از معاهده برجام حرکت به سوی تولید 190 هزار سو غنی سازی که نیاز کشور است را آغاز نموده و به سمت تولید اورانیوم با غنای 60% را برای سوخت کشتی‌ها و زیر دریایی‌ها بروند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۱۵:۲۶
0
0
به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه بدانند ... آن ها اگر پاره کردند ما آتش می زنیم.»
ایشان سال گذشته، پس از خروج آمریکا از برجام در جلسه خصوصی با هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
سپس در یک جلسه عمومی فرمودند: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر.»
علیرغم تمام این نصایح متأسّفانه دولت پس از گذشت نزدیک به یک سال از خروج آمریکا از برجام منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها ماند! آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزّل یافت. این در حالی بود که اروپایی ها خود اعتراف کردند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران کمک های انسان دوستانه می کنند، یعنی غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار می گذاشتند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
بالاخره رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال در حرم رضوی فرمودند: « در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپایی‌ها به ما ضربه زدند. در جنگهای ایران و روس، انگلیس‌ها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّه‌ی امتیاز تنباکو، در قضیّه‌ی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیس‌ها و سفارتخانه‌های اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که می توانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد. [همچنین] رفتار اروپایی‌ها در روی کار آوردن حکومت دیکتاتوری رضاخان، رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در ساقط کردن دولت مصدّق، رفتار آنها در قضایای گوناگون اقتصادی و سیاسی و امنیّتی ما و رفتار آنها در قضیّه‌ی جنگ تحمیلی و بعد هم رفتار آنها در قضیّه‌ی تحریم؛ اینها را ما نباید از یاد ببریم. غربی‌ها با ما همیشه همین جور رفتار کرده‌اند؛ نمیتوانیم به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیّه‌ی اخیر، در قضیّه‌ی برجام، وظیفه‌ی اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود -شش کشور و ایران این طرف؛ هفت کشور- یک طرف که آمریکا است خارج شد؛ وظیفه‌ی طرفهای دیگر چه بود؟ وظیفه‌ی اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، میگفتند ما به تعهّد خودمان پایبندیم؛ تعهّد آنها این بود که تحریمها به طور کلّی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [امّا] با بهانه‌های مختلف نَایستادند. علاوه بر اینکه در مقابل آمریکا نَایستادند، خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می کنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاً از برجام خارج شده‌اند؛ یعنی حتّی تحریمهای جدیدی را علیه ایران به وجود آورده‌اند. این رفتار اروپایی‌ها است؛ از اینها می شود توقّع داشت؟ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته میشود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ی آنها است با آنچه آنها دارند مطرح میکنند زمین تا آسمان فرق میکند. در آخرین مسئله‌ی بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند. از اینها توقّع نمی شود داشت؛ هیچ توقّعی نمی شود داشت.»
در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس، دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور، جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی از برجام خارج شویم؛ ضمن آن که از تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT ممانعت به عمل آورده و اجرای الزامات FATF را خاتمه دهیم.
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۱۳:۴۸
0
0
مطالب سیر منظم و خوبی از برنامه هسته ایی بود و هوشمندانه به نکات ظریف و دقیقی اشاره کرده جا دارد از این حاج آقا تشکر کنم
کسی خبر دارد ایشان کجایی است و سطح تحصیلاتش چیه
captcha