سهم کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی از فضای مجازی
کد خبر: 3810513
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

سهم کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی از فضای مجازی

گروه اجتماعی ــ کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای گفت: کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی با اهدافی چون زمینه‌سازی رشد خلاقیت‌های فرهنگی، ارتقاء ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی و ارتقاء فرهنگ کارگروهی نمونه‌ای از الگوی مشارکت اجتماعی است، اما سؤال اینجاست که سهم گروه‌های دانشجویی در بهره‌برداری حداکثری از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود تا چه میزان است.

رسول قاسمی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به سهم کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی از فضای مجازی اظهار کرد: در دنیای امروز مردم و به ویژه جوانان در پی آن هستند که اخبار، اطلاعیه و وقایع اطراف خود را با کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه دریافت کنند بنابراین این قشر بیشترین حضور را در فضای مجازی دارند لذا شاهدیم که بسیاری از رسانه‌ها نیز امروز افکار، عقاید و اهداف خود را از طریق این فضا به مخاطبان القا می‌کنند.
وی افزود: درکنار موضوع یاد شده کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی با اهدافی چون زمینه‌سازی رشد خلاقیت‌های فرهنگی، ارتقاء ارزش‌های اسلامی ایرانی و ارتقاء فرهنگ کارگروهی نمونه‌ای از الگوی مشارکت اجتماعی هستند اما سوال اینجاست که سهم گروه‌های دانشجویی در بهره‌برداری حداکثری از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود تا چه میزان است.
قاسمی تصریح کرد: امروز رسانه‌ها و در سطح بالاتر صاحبان کالا، خدمات و افکار روزانه هزاران پیام را با انواع تکنیک‌ها و فنون اقناع به مخاطبان می‌رسانند و می‌خواهند آن‌ها را وارد کنند که خرید انجام دهند از خدماتی استفاده کنند و یا تفکری را القاء کنند. واژه اقناع یعنی پیام به گونه‌ای ارسال شود که گیرنده پیام قانع شود و با رغبت میل و رضایت کامل این پیام را بپذیرد.
وی تصریح کرد: تبلیغات تلویزیونی نمونه بارز این مفهوم است که گیرنده پیام قانع شود که با رغبت میل و رضایت کامل پیام را بپذیرد و تبلیغات تلویزیونی نمونه بارز این مفهوم است که صاحبان کالا و خدمات با تکنیک‌هایی از قبیل استفاده از افراد مشهور، چهره‌ها، طنز، جایزه‌های فراوان(تطمیع کردن) اغراق و ... سعی دارند که ما را متقاعد کنند که کالای مورد نظر آن‌ها را خریداری و یا در بانک و یا مؤسسه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم. تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در رسانه‌ها و فضای مجازی مصداق القا تفکری است که شما را سوق می‌هد که به کاندیدای مورد نظر آن‌ها رأی بدهید.
قاسمی اظهار کرد: ‌ ‌رسانه ابزاری است برای تغییر نگرش و به تبع آن تغییر رفتار مخاطب و همانطور که اشاره شد ‌بین آحاد جامعه جوانان بیشتر از بقیه در فضای مجازی حضور دارند و خوشبختانه یا متأسفانه حضور در فضای مجازی بخشی از زندگی قشر جوان شده و در این بین دانشجویان از این امر مستثنی نیستند.
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای افزود: دانشجویان برای اینکه از اوضاع و احوال و اتفاقات دانشگاه خود با خبر باشند در کانال‌ها و گروه‌های مختلف عضو می‌شوند و از برنامه‌های درسی، اطلاعیه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های ورزشی، اردوهای فوق‌برنامه، فعالیت‌های گروه‌های دانشجویی از قبیل کانون‌ها انجمن‌های علمی و حتی گروه‌های ورزشی و فعالیت‌های گروه‌های دانشجویی با خبر می‌شوند.
قاسمی تصریح کرد: اگر دبیران این گروه‌های دانشجویی با یک برنامه‌ریزی صحیح و فکر و ایده نو اقدام به تولید محتوا مناسب کنند و در کانال‌ها قرار دهند قطعا دانشجویان در مسیر افزایش درک صحیح از مسائل درباره خود قرار می‌گیرند.
وی افزود: استفاده از نظرسنجی دانشجویی، استعدادیابی، تولید پادکست‌های صوتی، فهرست‌نویسی، اینفوگرافی و تولید اپلیکیشن و استفاده از سرمایه‌های انسانی در دانشگاه در تولید محتوی مناسب می‌تواند مؤثر باشد.
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای گفت: فضای مجازی و نظارت محتوی تولید شده شرایط را برای استفاده بهینه از فضای مجازی در دانشگاه و حضور فعال در این حوزه فراهم می‌کند.
انتهای پیام

captcha