هزینه‌های چندین هزار دلاری برای تبلیغات فرهنگی غیرمؤثر
کد خبر: 3810660
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی بیان کرد:

هزینه‌های چندین هزار دلاری برای تبلیغات فرهنگی غیرمؤثر

گروه معارف ــ مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی ضمن برشمردن برخی نکاتی که یک مبلغ و قاری باید در اجرای برنامه‌های تبلیغی خود در داخل و خارج کشور رعایت کند، گفت: گاهی چندین هزار دلار برای تبلیغ صرف می‌شود، اما آورده مفیدی ندارد.

اعزام مبلغحجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی‌ارفع، مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی، در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: انسان‌ها در وجود خود فارغ از نژاد، آیین و مذهب، رنگ پوست و زبان، گیرنده‌های مشترکی دارند که اگر کسی این گیرنده‌ها را به خوبی بشناسد و بتواند پیام خود را متناسب با فرکانس این گیرنده‌ها ارسال کند می‌تواند افراد را به آموزه‌هایی که خودش در ذهن و دل به آن اعتقاد دارد، معتقد کند.

وی با اشاره به اینکه گیرنده‌های اصلی همه انسان‌ها فطرت و عقل است، افزود: اگر به همه انسان‌ها کمک کنیم تا غبارروبی شوند متوجه می‌شویم که فطرتاً از دروغ، ستم و خیانت بیزارند و در مقابل به محبت، امانتداری و صداقت علاقه دارند و لذا این موارد به مسلمان و مسیحیت یا ایرانی و آمریکایی بودن افراد ارتباطی ندارد زیرا خداوند این خلقیات را از ابتدا در تنظیمات کارخانه انسان‌ها قرار داده‌ است.

مهدوی‌ارفع با بیان اینکه فکر و اندیشه‌ای که حجت و برهان درستی داشته باشد همه انسان‌ها آن را می‌پذیرند مگر اینکه عایق‌هایی مانند لجاجت و تعصب در فرد ببینند، یادآور شد: عقل و فطرت دفتر نمایندگی ما در وجود همه انسان‌هاست و لذا اگر بتوانیم با دفتر نمایندگی ارتباط درست برقرار کنیم تمام آن سرزمین برای ما فتح می‌شود.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی یادآور شد: بشریت گیرنده‌های خوبی در خود دارند اما یا پارازیت‌هایی در این گیرنده وجود دارد که البته قابل اصلاح است یا فرستنده پیام خود را به خوبی منتقل نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه نقش مبلغ دین به‌عنوان انتقال‌دهنده پیام خدا بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: عقل و دین به منظور برقراری این اتصال راهبردی به نام دعوت تبیین کردند، عرصه‌ای که در آن دعوت انجام شود، تبلیغ است؛ پیام دین حرف خدا در قرآن است و گیرنده نیز ساخته دست خدا و دارای عقل و فطرت است. لذا اگر سیم رابطه میان این دو یعنی مبلغ و قاری قرآن کریم برقرار شود و پیام به خوبی انتقال  یابد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

چالش‌های پیچیده فراروی تبلیغ
ارفع بیان کرد: امروزه عرصه بلاغ و تبلیغ دچار چالش‌های پیچیده و متعددی شده است زیرا در حال حاضر مبلغ دینی رقیب‌های بسیاری مانند رسانه و فضای مجازی و.. برای دعوت به خدا دارد و هم‌نین دشمن‌ و مخالفان بی‌شماری وجود دارند که اجازه رساندن پیام مبلغ به گیرنده را نمی‌دهند و هر دو دسته با امکاناتی که در اختیار دارند در میل و شهوت انسان‌ها تأثیر می‌گذارند و جذاب هم هستند.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با بیان اینکه این موانع به ما نشان می‌دهد که در عرصه تبلیغ باید بسیار حرفه‌ای و دقیق عمل کنیم، گفت: سه اصل اصلی در عرصه تبلیغ اهمیت دارد؛ اول مبلغ باید دانش تبلیغ را فرا‌بگیرد، دوم آداب تبلیغ حرفه‌ای را بداند و سوم در قرآن کریم و پیام‌های آن اندیشه و تأمل کنند.

بایسته‌های تبلیغی ‌
وی ادامه داد: مبلغ صرف اینکه قرآن و حدیث بخواند کافی نیست و باید اندیشه‌ای را به آن ضمیمه کند؛ قاری قرآن کریم باید متناسب با شرایط و محیطی که در آن قرار دارد عمل کند، یعنی در مجالس مذهبی شیعیان، اهل سنت و در کشورهای مختلف مانند اندونزی و آمریکا باید متناسب با هر مجلس نوع خاصی از رفتار، لباس، ادبیات و روش انتقال پیام را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر مبلغ پیش از اعزام به کشورهای مختلف دنیا برای تبلیغ باید در ابتدا فرهنگ و ادبیات آن کشور را مطالعه کند، افزود: مبلغ نیز باید موضوع و آیات متناسب با فرهنگ آن کشور را انتخاب کند که قاریان ایران بسیار در این زمینه حرفه‌ای هستند.

وی درباره آداب تبلیغ بیان کرد: تواضع اولین آداب تبلیغ است زیرا القاب و عناوینی مانند قاری بین‌المللی و حجت‌الاسلام و..در ذهن مخاطب عظمتی ایجاد می کند که منجر به پیدایش حجاب و پرده بین مبلغ و مخاطب می‌شود. لذا 99 درصد اثر تبلیغ مبلغ وقتی است که مخاطب می‌بیند این فرد در کنار شهرت و علم فراوان، متواضع است.

‌مهدوی‌ارفع با تأکید بر اینکه هر جایی که بهانه‌ای برای بزرگتر دیده شدن ما نزد مردم وجود دارد باید بیشتر تواضع کنیم، ادامه داد: بی‌تکلف بودن از دیگر آداب تبلیغ است؛ برای مثال یک مبلغ تأکید می‌کند که جایگاه او در صندلی ردیف اول مجلس باشد و همه گرد او جمع شوند اما اگر قاری جلسه به جای ردیف اول در ردیف پنجم مجلس بنشیند اشکالی دارد؟

وی افزود: برای مثال در جلسه‌ای صاحب آن مجلس به دلیل محبت و علاقه‌اش پذیرایی مناسب و شایسته‌ای از قاری می‌کند و سایر مهمانان پذیرایی نمی‌شوند. در این شرایط مبلغ و قاری قرآن باید از خوردن آن پذیرایی امتناع کند.

وقتی برای پرسش و پاسخ
وی با بیان اینکه مبلغ باید مردمی باشد، تأکید کرد: مبلغ و قاری قرآن کریم باید بداند به ازای 20 دقیقه تلاوت قرآن کریم 20 هزار دقیقه مدیون مخاطب خود شده است و لذا در حد توان و ظرفیت خود باید به اندازه دینی که بر گردن آن‌ها دارد برای افراد حاضر در جلسه وقت پرسش و پاسخ بگذارد و بلافاصله بعد از قرائت قرآن کریم از پشت سالن خارج نشود تا دیگران او را نبینند.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با تأکید بر اینکه مبلغان در خارج از کشور به عنوان یک نیرو و عنصر فرهنگی باید فعالیت کنند، گفت: من به مبلغان و قاریان بین‌المللی پیشنهاد می‌کنم که از ارتباط‌گیری و دریافت شماره دیگران غفلت نکنند زیرا گاهی بین آدم‌ها و صحبت‌هایی که مطرح می‌کنند گنج‌هایی وجود دارد که بعدها سبب حسرت مبلغان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مبلغ با افراد در کشورهای مختلف ارتباط بگیرد و آن‌ها را جذب کند به مرور زمان شبکه‌ای از آدم‌ها را در پیرامون خود تشکیل می‌دهد که حتی بعد از اتمام مأموریت مبلغان این افراد به‌عنوان نماینده این قاری یا مبلغ در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

صرف چندین هزار دلار برای تبلیغ بدون آورده مفید
‌مهدوی‌ارفع بیان کرد: گاهی برخی از مبلغان با وجود هزینه‌های چند هزار دلاری که صرف رفت و آمد و... آن‌ها می‌شود، مأموریت خود را فقط با قرائت قرآن کریم و سخنرانی به اتمام می‌رسانند که بسیار تأسف‌بار است. لذا مبلغ باید آورده مفیدی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که مبلغان برای جذب مخاطب چه برنامه‌هایی را باید در دستور کار خود قرار دهند، گفت: تلاوت قرآن کریم به تنهایی جذابیت دارد و در لحن قرآن کریم سرّ و جادویی وجود دارد که هر شنونده‌ای را تکان می‌دهد؛ قاری قرآن کریم برای تلاوت این لحن جذاب باید اخلاق قرآنی داشته باشد.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با اشاره به اینکه در خارج از کشور به خصوص در اروپا و آمریکا انسان‌های فرهیخته‌ای که به دنبال علت برای هر مسئله‌ای هستند زندگی می‌کنند، بیان کرد: توجه دادن ذهن‌های این افراد به نکات عمیق فرهنگی، تمدنی و علمی قرآن کریم بیش از هر چیز حائز اهمیت است و لذا اگر قاریان بتوانند در جلسه متناسب با مشکلات و گرفتاری‌های درباره انسان‌ها در کشورهای مختلف نکات و پیام قرآنی را مطرح کند می‌توانند گره از دغدغه‌های ذهنی حاضران در جلسه باز کند.

وی با اشاره به روایتی از مرحوم سیدمحسن امین مبنی بر «لاینتشر الحق الا من حیص ینتشر الباطل؛ حق فقط از همان راهی که باطل قصد ورد دارد باید حرکت کند» افزود: دشمنان بین ما و اهل سنت تفرقه ایجاد می‌کنند و این تصور را در ذهن دیگران جا می‌اندازند که قرآن شیعیان با اهل سنت متفاوت است اما وقتی قاری یا حافظ قرآن کریم از ایران به کشور اهل سنت می‌رود و تمام آیاتی را که اهل سنت می‌گویند، تلاوت می‌کند. آنگاه جامعه جاهلیت به توطئه دشمن پی می‌برد.

مهدوی ارفع ادامه داد: مبلغان و قاریان قرآن کریم سخنانی از امیرالمؤمنین(ع) با موضوع وحدت، که به زعم بعضی افراد محور اختلاف است، بیان کنند که این مهر باطلی بر شایعات دشمنان می‌زند؛ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «کسی که به اسم محبت علی تفرقه را ترویج می‎‌کند، بکشید حتی اگه زیر عمامه علی باشد».

وی با یادآوری اینکه مبلغ باید به موضوعات اولویت‌دار توجه بیشتری کند و موضوع جدید با عنوان چهره خشن «اسلام‌هراسی» را که به وسیله دشمنان رایج شده برای مخاطبان تشریح کند، گفت: وقتی اولویت‌ها فراموش شود، قاری، سخنران و مداحان هرچه خودش داشته باشد برای مخاطب می‌خواند و دشمنان مانند مگس روی این زخم‌ها می‌نشینند و آن را گسترش و توسعه می‌دهند تا به کینه تبدیل شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه این کینه و دشمنی نه تنها در بیرون رایج شده است، بلکه به داخل نیز کشیده شده، مانند شهادت این طلبه همدانی که برخاسته از کینه دشمنان بود و تنها راه علاج این زخم‌ نشان دادن عطوفت و خضوع طلاب و کمک و حمایت آن‌ها در سیل و زلزله اخیر است.

انتهای پیام

captcha