تغییر رویه در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3810894
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
خنیفر تصریح کرد:

تغییر رویه در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

گروه دانشگاه - رئیس دانشگاه فرهنگیان که امسال ریاست ستاد و شورای سیاستگذاری بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را بر عهده دارد، با تأکید بر اینکه غرفه‌های دانشگاهی نمایشگاه قرآن باید دانشگاهی و علمی باشند، گفت: نیازمند خرق عادت هستیم، تمهیداتی اندیشیده شده است که بخش دانشگاهی امسال متفاوت از سایر دوره‌ها برپا شود.

بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن نیازمند تغییر رویه است/ واکنش رئیس دانشگاه فرهنگیان به فیلم‌های منتشر شده از مدارسبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مدیریت بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است، به همین منظور نشست خبری حسین خنیفر، رئیس این دانشگاه امروز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، با هدف تشریح اهم برنامه‌های این بخش در نمایشگاه قرآن، در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در آغاز این نشست ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اهمیت پرداختن به قرآن و فعالیت‌های حول این کتاب آسمانی، اظهار کرد: قرآن قانون اساسی و اساس قانونی ماست، قرآن هم حافظ و هم محافظ می‌خواهد و محافظ یعنی عمل به قرآن. قرآن برای زندگان آمده است، اما ما آن را برای مردگان می‌خوانیم و بهره‌مندی از قرآن را به استفاده در سفره عقد، هنگام بدرقه مسافر و سفره‌های عید تقلیل دادیم؛ این در حالی است که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ؛ هرگاه فتنه‌ها مانند شب تاریک و سیاه بر شما هجوم آوردند به قرآن پناه برید».

وی همچنین درباره برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن گفت: براساس مصوبه جلسه ۷۰ شورای فعالیت‌های قرآنی که طی ۱۵ دی‌ماه ۹۷ برگزار شد، میزبانی و مدیریت بخش دانشگاهی بیست‌و‌هفتمین دوره نمایشگاه قرآن به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد. مدیریت این بخش طی دوره‌های گذشته بر عهده وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و درمان و نیزجهاد دانشگاهی بوده است و این نهاد‌ها مسئولیت اداره آن بخش را بر عهده داشته‌اند.

خنیفر گفت: بر همین اساس از همان آغاز کار ۱۲ کمیته برای پشتیبانی و اجرای برنامه‌ها با هماهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه راه‌اندازی کردیم و هدف ما این بود که سیاست‌ها، رویکرد‌ها و برنامه‌ها، تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشته باشد؛ لذا امسال در نمایشگاه قرآن خلاقیت‌هایی در بخش دانشگاهی خواهیم داشت که مخاطبان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.
 
نمایش دستاورد‌های قرآنی همه دانشگاه‌ها
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، دستاورد‌های قرآنی همه دانشگاه‌ها به نمایش درمی‌آید، افزود: ۱۸ نهاد دانشگاهی از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه علوم و معارف قرآن، بسیج دانشجویی، جهاددانشگاهی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه فرهنگیان در بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند.

وی درباره فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان در این دوره از نمایشگاه قرآن ضمن ارائه گزارشی، گفت: شتاب دانشگاه فرهنگیان در فعالیت‌های قرآنی خوب بوده است، امروز ما دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز فعال در زمینه قرآن داریم. در سال گذشته دانشجو معلمان ما در ۱۴ رشته قرآنی در مسابقات قرآن کشوری رتبه اول را کسب کردند. ما دوشنبه‌های قرآنی را در مدارس راه‌اندازی کرده‌ایم و یک زنگ به صورت سراسری اختصاص به آموزش قرآن و پرسش و پاسخ دانش‌آموزان دارد. امسال در ضمن برپایی نمایشگاه قرآن، طرح کاروان نور را در واحد‌های سراسر کشور با حضور قاریان بین‌المللی برگزار خواهیم کرد. یکی از دانشجویان ما کل قرآن را تبدیل به شعر کرده و در نمایشگاه ارائه می‌دهد. همچنین وبرای اولین بار نرم‌افزار قرآنی که توسط دانشجومعلمان تولید شده، عرضه می‌شود. فعالیت‌هایی را نیز مختص کودکان خواهیم داشت. یک فرد صاحب‌ذوقی کل قرآن را تبدیل به قصه‌های قرآنی کرده است که این اثر در صورت آماده شدن به صورت یک بسته ویژه کودکان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسش ایکنا؛ مبنی بر عدم سیاست‌گذاری مشخص و مناسب برای فعالیت‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن که در بیست و چند دوره برگزاری آن، فعالیت این بخش بیشتر به غرفه‌های بخش هنری شبیه بوده تا بخش علمی و دانشگاهی و اینکه چه تمهیداتی در این راستا در نظر گرفته‌اید، گفت: من خود در سال‌های گذشته از نمایشگاه قرآن بازدید کرده‌ام و کار‌های هنری دانشگاهیان را از نزدیک دیده‌ام. هنر بخش مهمی از قرآن کریم است، اما ما عادت به عادت داریم و باید خرق عادت کنیم؛ بر همین اساس برگزاری یک سری نشست تخصصی و علمی حول موضوعات قرآنی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

خنیفر ادامه داد: نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی و قرآن پژوهانی از جمله آقای خرمشاهی خواهیم داشت. همچنین تلاش شده از ظرفیت حضور حجت‌الاسلام قرائتی که متخصص تفسیر‌های پنج دقیقه‌ای هستند، استفاده کنیم. این‌ موارد بخشی از تنوع کاری ماست.
 
برپایی مناظرات دانشجویی
وی با تأکید بر استفاده از جذابیت‌های هنر برای ارائه مفاهیم قرآن در بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال، گفت: برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی، راه‌اندازی گفتمان قرآنی در غرفه‌های دانشگاه‌ها و برپایی مناظرات دانشجویی را نیز خواهیم داشت.

خنیفر با تشکر از طرح این پرسش و دغدغه‌مندی خبرگزاری ایکنا، ادامه داد: پیش از نشست نیز این نکته را مطرح کرده‌ بودیم که غرفه‌های دانشگاهی باید دانشگاهی و علمی باشند. حتی مقرر شده است که از دکتر نجارزادگان، استاد دانشگاه تهران دعوت و آثار وی نمایش داده شود. ایشان در زمینه تفسیر تطبیقی قرآن کار‌های ارزنده‌ای داشته‌اند.

به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان، به دانشگاه‌های مرتبط غرفه داده شده و هیچ دانشگاهی مجبور و تکلیف به حضور نشده است، بلکه شرکت در نمایشگاه قرآن اختیاریست.
 
علی محمدی، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز درباره مدیریت بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن گفت: دانشگاه فرهنگیان برای میزبانی نمایشگاه قرآن تمهیداتی را از سال گذشته در نظر گرفته، به این منظور در ۳۱ استان نمایشگاه‌های قرآنی را برپا کردیم و برترین‌های این‌ نمایشگاه‌ها در غرفه دانشگاه فرهنگیان در نمایشگاه قرآن امسال واقع در مصلی به نمایش گذاشته می‌شوند.

رویکرد دانشجومحوری فعالیت‌های بخش دانشگاهی
وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم به تنوع‌بخشی فعالیت‌ها توجه کنیم، افزود: نمایشگاه امسال رویکرد دانشجو‌محوری دارد. 600 متر فضا در اختیار بخش دانشگاهی قرار داده شده. به وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز فضای وسیعی اختصاص داده شده است.

وی در خصوص کمیته‌های شکل گرفته در مدیریت بخش دانشگاهی نیز گفت: از سال گذشته نشست‌هایی برگزار و ارتباطات درو‌ن‌سازمانی و برون‌سازمانی با وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد رهبری برقرار شد تا به یک وحدت رویه در اداره این بخش دست پیدا کنیم. کمیته‌های راه‌اندازی شده در این بخش شامل کمیته دانشجویی (از کمیته‌های فعال بخش دانشگاهی) و کمیته‌های مالی، حراست، نظارت و ارزیابی، همکاری با سایر غرفه‌های مسقر در این بخش، تبلیغات و غرفه‌آرایی، نشست‌های تخصصی و کمیته علمی و داوری و نیز پشتیبانی و پذیرایی است.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی در مورد جذب غیرقانونی در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: اگر یک مورد سراغ دارید که خارج از وزارت علوم و کمیته جذب دانشگاه فرهنگیان شده است، معرفی کنید تا بررسی شود. تا سال ۱۴۰۴ مشکلات جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز رفع می‌شود.

حراست آموزش و پرورش و وزارت اطلاعات به موضوع فیلم‌های منتشر شده ورود کند
وی در واکنش به فیلم‌های منتشر شده از مدارس و هم‌خوانی دانش‌آموزان با یک آهنگ مبتذل، گفت: وقتی تئوری توطئه مبنا باشد، موضوع پیچیده می‌شود. ما ۱۱۰ هزار مدرسه، ۶۰۰ هزار کلاس و ۹۱۰ هزار معلم در ۲۳ استان کشور داریم، اما چرا رد پایی از منتشرکنندگان این کلیپ‌ها پیدا نمی‌شود و معلوم نیست این فیلم‌ها در کجا تهیه شده است؟ این هجمه ظرف سه روز وارد و بعد خاموش می‌شود. باید حراست و وزارت اطلاعات به این قضیه ورود پیدا کنند.

خنیفر ادامه داد: برای تحلیل این موضوع نیاز به عناصر تفهمیمی و توجیهی داریم. این نوع رسانه‌ای کردن در مورد امر‌ی مبهم و بدون شناسنامه سابقه‌دار است و مربوط به امروز نیست. رسانه قاتل است، رسانه خود پیام است و جنایت‌های خاموشی در آن رخ می‌دهد؛ ضمن اینکه با انفتاح فضا‌های مجازی انسان عملا از سال ۲۰۰۰ از کیسه به شیشه رفته و همه چیز او عیان است. در این بین آدم وطن‌فروشی هم به آن طرف آب می‌رود و علیه کشور خود حرف‌هایی می‌زند. در مورد بعضی از این فیلم‌ها حتی به عقیده من فیلم‌سازی انجام شده و مانند دابسمش روی آن‌ها صداگذاری شده است.

خنیفر در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه قبول دارید معلمان ما برای ایجاد نشاط حقیقی تربیت نشده و آموزش ندیده‌اند، گفت: این را باید از معاونت پرورشی وزارتخانه آموزش و پرورش بپرسید، اگر‌چه این بحث دیگری است و ارتباطی به این کلیپ‌ها ندارد. معلم ما دیگر چه خلاقیتی باید نشان دهد که بگوییم خلاق است؟ ما مقدس نیستیم و پر از نقصیم، اما تلاش داریم بودجه دانشگاهمان برای تربیت دانشجو هزینه شود.

علی‌محمدی، معاون فرهنگی دانشگاه نیز درباره رویکرد دانشگاه در فعالیت تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه، اظهار کرد: در شرایط فعلی رویکرد تربیت معلم بحث‌های مهارتی است، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دانشگاه فرهنگیان تربیت دینی را باید دنبال کند، لذا رویکرد تربیت محوری که شاید در دیگر دانشگاه‌ها نباشد، محور کار این دانشگاه و توجه به برنامه‌های فردی و اجتماعی دانشجو معلمان اصل کار است.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه فرهنگیان یک‌ هزار و ۲۰۰ تشکل فرهنگی، اجتماعی و هنری داریم که در سال گذشته از آن‌ها دو بار حمایت مادی شد. تمام فعالیت‌های قانونی تشکل‌ها در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود. ۱۳۸ نشریه دانشجویی داریم که حتی در جشنواره رویش که محل تجمع نخبگان دانشجویی و بیشتر در حوزه فعالیت‌های دانشجویی است، فعالیت دانشگاه فرهنگیان متفاوت بود.

انتهای پیام
captcha