افطاری ساده در جوار امامزادگان مازندران
کد خبر: 3810968
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

افطاری ساده در جوار امامزادگان مازندران

گروه اجتماعی- مراسم افطار در آستان‌های مقدس امامزادگان بسیار ساده برگزار می‌شود و مردم روزه‌دار پس از اقامه نماز جماعت پای سفره افطار می‌نشینند.

افطاری ساده در جوار امامزادگان مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه مازندران برگزاری مراسم افطاری یکی از مباحثی است که در ماه رمضان مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقام معظم رهبری بارها در مورد این مسئله سخنانی را فرموده‌اند و برای نمونه در خطبه‌های نماز عید فطر در سال ۱۳۹۲ گسترش سنت خوب افطاری‌های ساده در مساجد و خیابان‌ها را در ماه مبارک رمضان تحسین کردند و با انتقاد از اسراف و زیاده‌روی در برخی افطاری‌ها فرمودند: مناسب است سنّت دادن افطاری‌دادن‌های ساده در مساجد و معابر عمومی مورد توجه همه‌ی کسانی قرار گیرد که در ماه رمضان، نیتِ بذل، بخشش و گشاده‌دستی دارند.
درست است که هر شب در بسیاری از تالارها و رستوران‌ها شاید اسراف‌های بسیاری در این زمینه هستیم اما هنوز دراین شهر مراسم افطاری ساده و مصداقی برپا می‌شود اما بر هیچکس پوشیده نیست که روح معنوی رمضان و فضای روحانی و نورانی روزه‌داری به همان؛ سادگی و بی‌پیرایه بودن آن است.
سفره‌هایی که نه در آن رنگ و لعابی از تجملات وجود دارد و نه اسراف. هر شب در بسیاری از مساجد و اماکن متبرکه این سفره‌ها هر شب پهن می‌شود و عده زیادی از مردم پای این سفره‌ها می نشینند.
از جمله این اماکن که هر شب میزبان روزه داران است، آستان مقدس امامزادگان است. مراسم افطار در این آستان‌های مقدس بسیار ساده برگزار می‌شود و مردم روزه‌دار پس از اقامه نماز جماعت پای سفره افطار می‌نشینند و علی رغم ساده بودن مراسم افطاری در این مکان شاهد حضور عده زیادی از روزه داران هستیم.
یکی از افراد حاضر در مراسم افطاری امامزاده ابراهیم(ع) آمل، اظهار کرد: من در سال گذشته نیز در این ضیافت حضور داشتم و شاهد حضور عده زیادی از مردم در این مکان بودم.
وی سادگی این محفل را یکی از دلایل برکت و رونق آن دانست و گفت: بی‌ریا بودن و خدایی برگزار کردن این چنین مجالسی بسیار خوب است، اما متاسفانه در حال کمرنگ شدن است.
نیکزاد افزود: استقبال زیادی از این افطاری می‌شود و امیدواریم که همیشه ادامه داشته باشد.
اکبری یکی از بانوان حاضر در این افطاری، گفت: حال و هوای این مکان و مراسم افطاری آن می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای مسئولان باشد.
وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم (ص)که فرمودند: هر كس یك مؤمن روزه‌‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، گفت: این احادیث اهمیت این مراسم را به وضوح بیان می‌کند.
حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران درباره مراسم افطاری در امامزادگان، گفت: برنامه ضیافت الهی در 350 بقعه‌ شاخص استان شامل قرائت قرآن، مسابقات قرآنی، تفسیر و مراسم افطاری است که این برنامه‌ها به صورت محوری در امامزادگان برگزار می‌شود.
وی افزود: برپایی افطاری‌های کم هزینه در جامعه مورد توجه و سفارش بزرگان دین است و آثاری همچون افزایش برکت، تقویت صله رحم و افزایش روحیه سخاوت را دارد.
حیدری تصریح کرد: در جامعه‌ای که بار تورم روی دوش قشر متوسط و ضعیف آن سنگینی می‌کند، توجه به اقشار نیازمند در اولویت قرار دارد و برگزار کردن این افطاری‌ها به صورت ساده می‌تواند الگوی سبک زندگی اسلامی را در جامعه رواج دهد و امیدواریم در تمام امور شاهد این چنین الگوهای ناب و ارزشمندی باشیم.

انتهای پیام

captcha