زندانی شدن محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی
کد خبر: 3810994
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد:

زندانی شدن محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان زندان‌ها حضور محکومان جرایم غیرعمد در زندان‌ها را نتیجه ناکارآمدی قوانین و سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی دانست.

محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی و دومین همایش جشن گلریزان امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه، از سوی ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمع کثیری از خیران و مسئولان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علاءالدین میرمحمد صادقی، رئیس هیئت مدیره ستاد دیه به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به زمینه‌های شکل گیری این ستاد گفت: اوایل انقلاب شهید لاجوردی در سازمان زندان‌ها از مسئولیت برخوردار بودند. ایشان در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان که برخی از مسئولین گرد هم جمع آمده بودند، موضوع کمک به زندانیان جرائم غیرعمد را که نیازمند نیز هستند، مطرح کردند و از مسئولین درخواست کردند تا در این زمینه به یاری نیازمندان بشتابند.
وی ادامه داد: آن شب مبالغی جمع‌آوری و زمینه‌ساز آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند شد. این ایده سبب شکل‌گیری ستاد دیه شد به طوری که امروز شعبات متعددی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

میرمحمدصادقی ستاد دیه را یکی از بهترین تشکل‌های خیریه در سراسر کشور دانست و اظهار کرد: خانواده‌های نیازمند بسیاری که براساس یک اشتباه عزیزان خود را پشت میله‌های زندان می‌بینند، چشم امید به دست خیرین دارند. طی سال‌های پس از انقلاب، بسیاری از این خانواده‌ها به برکت دل مهربان خیران توانسته‌اند مجدداً کانون خانواده خود را بنا کنند.


 در ادامه این مراسم اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و برگزاری جشن‌های گلریزان را زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی و تابیدن نور امید به جامعه و ارتقای نشاط اجتماعی دانست.

زندانی شدن محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی

وی زندان نظام جمهوری اسلامی ایران را مرکزی اصلاحی و تربیتی دانست که باید در آن افرادی که جرائم خطرناک انجام داده‌اند، حضور داشته باشند و از سایر مردم جدا باشند.

وی حضور زندانیان جرائم غیرعمد در زندان‌ها را پیامد ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی و قوانین ارزیابی کرد و گفت: حضور این افراد در زندان‌ها زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، بنابراین باید تلاش خود را به کار گیریم تا از حضور چنین افرادی در زندان‌ها جلوگیری کنیم.

جهانگیر با اشاره به اینکه در گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری به صورت سالانه بودیم، اظهار کرد: این روند طی سال‌های گذشته نه تنها افزایش نداشته، بلکه روند معکوس و منفی پیدا کرده است.

وی به طرحی که از طریق قوه قضائیه به مقام معظم رهبری تقدیم و زمینه‌ساز آزادی ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند شد، اشاره و بیان کرد: از این تعداد ۶۰ هزار نفر به آغوش خانواده بازگشتند و ۴۰ هزار نفر نیز از تخفیف مجازات بهره‌مند شدند. همچنین ۷۰ هزار نفر که دارای جرائم سبک و حبس‌های شش‌ماهه و جریمه بودند نیز از عفو برخوردار شدند. این افراد کسانی بودند که شاکی خصوصی نداشتند.

رئیس سازمان زندان‌ها تعداد زندانیان جرائم غیرعمد را ۱۳ هزار و ۴۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۱۵ نفر محکوم مالی هستند که ۸۷ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند. دو هزار و ۵۷۸ نفر نیز به واسطه مهریه و ۲۶۷ نفر نیز به دلیل دیه غیرعمد در حبس به سر می‌برند.

وی ادامه داد: از این میان، ۹۷ درصد محکومان از مردان و سه درصد از زنان هستند. همچنین ۲۵ درصد محکومان ۴۰ تا ۴۶ سال سن دارند.

زندانی شدن محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی

وی۸۲ درصد محکومان را دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم دانست و گفت: از این تعداد، ۸۸ درصد متأهل هستند که ۱۵ درصد فرزندی ندارند ، ۲۴ درصد یک فرزند، ۳۰ درصد دو فرزند، ۱۴ درصد سه فرزند، ۶ درصد ۴ فرزند و ۳ درصد ۵ فرزند دارند.

جهانگیر با بیان اینکه ۹۹ درصد زندانیان جرائم غیرعمد ایرانی و یک درصد خارجی هستند، تصریح کرد: ۳۶ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد افغانی هستند که هفت نفر آنها به خاطر موضوع مهریه در حبس به سر می‌برند.

میزان ماندگاری زندانیان جرائم غیرعمد در حبس نیز از دیگر مواردی بود که جهانگیر بدان اشاره و بیان کرد: ۲۰ درصد از این زندانیان از ۱ ماه تا ۳ ماه،  ۱۵ درصد ۶ ماه، ۱۶ درصد یک سال، دو هزار و ۱۶۵ نفر دو سال، ۱۵۰۶ نفر ۵ سال است که در زندان به سر می‌برند. از میان ۱۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد که ۵ سال است در زندان هستند، ۱۳۸۵ نفر مربوط به جرائم مالی هستند. همچنین پنج نفر بین ۵ تا ۸ سال، ۱۰ نفر ۱۰ سال و ۹ نفر بیش از ۱۰ سال است که محبوس هستند.

جهانگیر تأکید کرد: اگر زمینه آزادی این زندانیان جرائم غیرعمد مهیا نشود، از آسیبی که خانواده آنها می‌بینند، سایر اعضای جامعه نیز متضرر می‌شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها مجموع مبلغ بدهی زندانیان جرائم غیرعمد را ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد این افراد زیر ۲۰ میلیون تومان، ۲۲ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و ۱۴ درصد تا ۱۰۰ میلیون تومان بدهکار هستند. همچنین در میان زندانیان مهریه نیز ۸۲۲ نفر  کمتر از ۱۰ سکه، ۴۳۶ نفر بین ۱۰ تا ۲۰ سکه و ۲۶۸ نفر نیز ۲۰ تا ۵۰ سکه بدهکار هستند.

وی اصفهان، فارس و تهران را استان‌هایی برشمرد که دارای بیشترین میزان محکومان جرائم غیرعمد هستند.
 
بنابر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم، خیران و نیکوکاران مبالغ اهدایی خود را به محکومان جرائم غیرعمد اهدا کردند. جمع مبالغ اهدایی متعاقبا اعلام می‌شود.

زندانی شدن محکومان جرایم غیرعمد؛ نتیجه ناکارآمدی سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی

یادآوری می شود، مقام معظم رهبری با اهدای ۴۰۰ میلیون تومان، حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور با اهدای مبلغی معادل ۲۷۰ میلیون تومان، آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه با بذل کمکی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تخصیص مبلغی معادل ۳۰ میلیون تومان در این آیین معنوی مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام

captcha