تدبر در مفاهیم قرآن راهبردی و عملیاتی باشد/ تعریف خانواده قرآنی
کد خبر: 3811036
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
کسمایی در گفت‌وگو با ایکنا:

تدبر در مفاهیم قرآن راهبردی و عملیاتی باشد/ تعریف خانواده قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات قرآن با بیان اینکه خانواده قرآنی به این معنا نیست که همه اعضای آن مدرس، داور، حافظ و قاری قرآن باشند، بلکه به این معناست که ببینیم آن خانواده چقدر از قرآن بهره برده‌اند، افزود: پرداختن به قرآن نباید فقط به صوت و لحن، قرائت، حفظ و ... خلاصه شود و باید تدبر در مفاهیم آیات این مصحف شریف راهبردی و عملیاتی باشد.

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند مشکلات جامعه اسلامی دوری از قرآن است. با توجه به فرمایشات ایشان متوجه می‌شویم معظم‌له همواره بجا و درست بیاناتی را بیان می‌کنند که گوش سپردن به آن بیانات می‌تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به تشکیل جبهه قرآنی از منظر رهبری و قرآن گفت: ایجاد تشکل‌های قرآنی همواره مورد تأکید بوده و هست، رهبری نیز همواره در فرمایش خود ایراداتی را بیان می‌کنند، ایشان اعتقاد دارند عملیاتی کردن راهکارهای قرآنی به اصلاح امور جامعه کمک می‌کند.

اجرای راهکارهای قرآنی
کسمایی اضافه کرد: قطعاً قرآن آیین‌نامه زندگی برای سعادت تمامی جوامع بشری است، راهکار خیلی از امور امروز را اسلام و قرآن قرن‌ها پیش بیان کرده است. بسیاری از کشورهای به اصطلاح متمدن راهکاری برای رفع مشکلات ندارند و با اجرای راهکارهای قرآنی مشکلات را رفع می‌کنند.

وی بر لزوم اجرای مفاهیم و مضامین قرآنی در جامعه تأکید کرد و افزود: یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات این است که جامعه به معنای واقعی قرآنی باشد، وقتی رویکرد جامعه‌ای قرآنی شد مشکلات پشت سر گذارده می‌شوند. پرداختن به قرآن نباید تنها به صوت و لحن، قرائت، حفظ و ... خلاصه شود، تدبر در مفاهیم آیات این مصحف شریف باید راهبردی و عملیاتی باشد و کارشناسان حاذق باید عوامل راهبردی این امر را تعیین کنند. اگر رویکردها و عناصر راهبردی در جامعه توسعه پیدا کنند، قطعاً جامعه موفق‌تری خواهیم داشت.

گاهی اوقات از معانی الهی غافلیم
این داور مسابقات افزود: رهبری اصرار دارند به طرف تدبر در قرآن و قرآنی‌شدن جامعه پیش برویم، وقتی فردی قرآنی شد هم خودش واکسینه می‌شود هم جامعه. باید علاوه بر تلاوت قرآن تمام‌قد در خدمت معانی قرآن بود، وقتی معانی این کلام الهی در جسم و روح انسان رسوخ پیدا کند قطعا شاهد دروغ و حق‌الناس نیستیم و ادای احترام به خود و جامعه حاکم می‌شود. جامعه در همین موارد معضل دارد که خیلی از مشکلات و آسیب‌ها با رعایت همین عوامل حل می‌شود، اما خیلی وقت‌ها تلفظ کلمات، زیبا خواندن و داشتن حسن حفظ ملکه می‌شود و از معانی غافل هستیم، در حالی‌که هدف از حفظ قرآن عمل و تدبر است.

تبیین معنای «حق تلاوت» در لسان امام صادق(ع)
وی به آیه 121 سوره «بقره» که می‌فرماید «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» استناد کرد و افزود: نقل است در کلام امام صادق(ع) در خصوص حق تلاوت فرمودند که حقّ تلاوت تنها حفظ آیات، درس حروف، قرائت و تجوید نیست. منظور این است كه آیات آن را با دقت بخوانند و حقایق آن را درک كنند و به احكام آن عمل نمایند. در قرن دوم مکتب‌های وسیعی از قرائت‌های مختلف ایجاد شد که بعدها منجر به قرائات سبعه شد و قاریان تنها به الفاظ و ادای حروف بسنده کرده و به معانی نمی‌پرداختند که همین سؤال یکی از یاران امام صادق(ع) از ایشان باعث شد تا آن حضرت حق مطلب را به درستی بیان فرمایند.

تعریف خانواده قرآنی
کسمایی تأکید کرد: جامعه ما احتیاج به عمل به قرآن دارد، با احترامی که برای همه جامعه قرآنی قائلم باید بگویم خودمان هم دوریم، باید خانواده، اخلاق و رفتار ما همه نشئت گرفته از قرآن باشد، قرآنی بودن نه اینکه فقط تلاوت کرده و تدریس کنیم، خانواده قرآنی به این معنا نیست که همه اعضای آن مدرس قرآن، داور قرآن، حافظ و قاری باشند، بلکه به این معناست که ببینیم آن خانواده چقدر از قرآن بهره برده‌اند و اطرافیان تا چه اندازه رفتار و اعمال ما را قرآنی می‌دانند، آرزو دارم به سمت جامعه‌ای واقعاً قرآنی پیش برویم.

وی در پایان گفت: آرزو می‌کنم جوانان بیشتر از این به سمت قرآن و درک جایگاه قرآن بروند، آرزو دارم مردم با استفاده از قرآن از گرفتاری‌ها خارج شوند و مسئولان نیز توجه بیشتری داشته باشند، بهتر است برای قرآن و نهادینه شدن آموزه‌های قرآنی بیشتر از قبل هزینه شود، هزینه‌کردها باید با ایده‌های نو و جذاب متناسب با ذائقه نوجوان امروزی همراه باشد تا خروجی کار در جامعه با کاهش آسیب‌های اجتماعی ملموس باشد.

انتهای پیام

captcha