حادثه الفجیره؛ ضعف امنیتی بزرگ
کد خبر: 3811154
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

حادثه الفجیره؛ ضعف امنیتی بزرگ

گروه بین‌الملل ـ حمله به 4 کشتی تجاری و دو نفتکش سعودی در نزدیکی بندر الفجیره امارات، یک ضعف امنیتی بزرگ و جدی محسوب می‌شود؛ چرا که این منطقه در رصد کامل اطلاعاتی و نظامی نیروهای آمریکایی، فرانسوی و اماراتی قرار دارد.

به گزارش ایکنا؛ شبکه خبری المیادین ظهر یکشنبه از چندین انفجار در بندر الفجیره امارات خبر داد و اعلام کرد که این اتفاق بامداد یکشنبه رخ داده و انفجارها متعلق به تعدادی نفتکش بوده که آتش گرفته و تعداد آنها هفت تا ده نفتکش است.
 
اندکی پس از انتشار این خبر، دولت محلی الفجیره ضمن تکذیب این خبر، مدعی شد که این بندر به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد و از رسانه‌ها خواست که در انتقال و نشر اخبار دقت و به منابع مورد اعتماد استناد کنند.
 
اما سرانجام، وزارت خارجه امارات شامگاه یکشنبه (22 اردیبهشت‌) ساعاتی پس از تکذیب هدف قرار گرفتن چند کشتی یا نفتکش در بندر فجیره، اذعان کرد که چهار فروند کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور هدف عملیات مخرب قرار گرفته‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه امارات تاکید شد که این عملیات هیچ گونه خسارت جانی و مصدوم در بر نداشته و سوخت و یا هیچ مواد مضری از کشتی‌ها نشت نکرده است.

وزارت خارجه امارات در ادامه بیانیه خود با تأکید بر این که عملیات مخرب، امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند، از جامعه جهانی خواست که مسئولیت منع تلاش‌‌ها برای آسیب زدن به خطوط کشتیرانی را بر عهده بگیرد».
عملیات الفجیره؛ نقض امنیتی بزرگ
همچنین، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای اذعان کرد که دو نفتکش این کشور صبح دیروز(۲۲ اردیبهشت‌ماه) در آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند.

وزیر انرژی عربستان در این بیانیه اعلام کرد که این حمله خرابکارانه، هیچ خسارت جانی یا نشت نفت را در پی نداشت، اما آسیب زیادی به بدنه دو کشتی وارد شد. 
 
با توجه به تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و تحریم کامل نفتی ایران، حادثه بندر الفجیره که بزرگترین بندر نفتی خلیج فارس است، از دیروز تاکنون با تحلیل‌های زیادی از سوی کارشناسان و تحلیلگران مواجه شده است.
 
تحلیل کارشناسان

طارق ابراهیم، کارشناس حوزه خلیج فارس درباره حادثه مذکور به پایگاه خبری «المیادین» گفت: بندر الفجیره بزرگترین بندر نفتی در خلیج فارس و دومین بندر بزرگ نفتی در جهان است که پایگاه مهم کشور امارات نیز در آن قرار دارد و رصدخانه نظامی آمریکا که تحرکات نظامی ایران در خلیج فارس را رصد می‌کند، در این پایگاه قرار دارد.
 
این کارشناس و تحلیلگر سیاسی با اشاره به این که این احتمال وجود دارد که یک طرف منطقه‌ای غیرایرانی این اقدام را با هدف پایان دادن به پتانسیل اقتصادی ایران و خلیج فارس انجام داده باشد، گفت: من بعید نمی‌دانم که طرف اسرائیلی در این عملیات دست داشته باشد، چرا که اسرائیل تواناهایی لوجستیکی و اطلاعاتی برای اجرای این اقدام را دارد.

محمد عباس، از پژوهشگران عرصه نظامی جهان عرب نیز در این باره به المیادین گفت: آنچه در الفجیره رخ داد، تصویری کوچک از وضعیتی است که در صورت وقوع جنگ اتفاق خواهد افتاد.
 
منافع عربستان و اسرائیل

وی گفت: مصلحت و منافع عربستان و اسرائیل در این است که آمریکا علیه ایران اعلام جنگ کند، اما ژنرال‌های آمریکا در صدد هستند که مانع جنگ در خلیج فارس شوند، چرا که نتایج مصیب‌باری خواهد داشت.

مکرم خوری مخول، مدیر مرکز اروپایی مطالعات تندروی نیز در این باره گفت: این عملیات هوشمندانه این پیام را داشت که اگر واشنگتن اقدام به جنگ علیه ایران کند، کشورهای حاشیه خلیج فارس مصون نخواهند ماند.
 
ضعف امنیتی بزرگ
 
عبدالباری عطوان، نویسنده و روزنانه‌نگار فلسطینی، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» با طرح این پرسش که با وجود اینکه نیروهای آمریکایی، اماراتی و فرانسوی در آمادگی کامل در بندر الفجیره بودند، پس این عملیات چگونه رخ داد؟

وی از این عملیات به‌عنوان یک ضعف امنیتی بزرگ یاد کرد و گفت: اسرائیل می‌‌خواهد آمریکا را وادار به جنگ با ایران کند، اما ایران که تاکنون مقابل اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا مقاومت کرده است، ممکن نیست که آغازگر جنگ باشد.
عملیات الفجیره؛ نقض امنیتی بزرگ
حادثه الفجیره با واکنش‌های محافل عربی و منطقه‌ای مواجه شد، به‌طوری که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث روز یکشنبه  برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. 

وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.
 
عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز با صدور بیانیه‌ای عملیات خرابکارانه در آب‌های امارات را محکوم و اعلام کرد: چنین اقدامات غیرمسئولانه‌ای منجر به افزایش تنش و درگیری در منطقه شده و منافع ملت‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.
 
کشورهای مصر، بحرین، اردن، پارلمان عربی و ...نیز با محکوم کردن علمیات تخریب‌کارانه علیه چند کشتی تجاری در نزدیکی بندر الفجیره، همبستگی خود را با امارات اعلام کردند.
 انتهای پیام
captcha