نمایشگاه قرآن؛ مکانی برای تدبر/ تمرین‌های سبک زندگی در ماه رمضان را ماندگار کنیم
کد خبر: 3811352
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
معصومه ابتکار:

نمایشگاه قرآن؛ مکانی برای تدبر/ تمرین‌های سبک زندگی در ماه رمضان را ماندگار کنیم

گروه جامعه ــ معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با حضور در نشست تخصصی مشاوران وزرا و دستگاه‌ها در بخش بانوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن، گفت: امیدوارم آنچه در ماه رمضان، هم در بعد معنوی و عرفانی و هم سبک زندگی، تمرین می‌شود، برای تمام سال ماندگار باشد.

به گزارش ایکنا؛ معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، با حضور در نشست تخصصی مشاوران وزرا و دستگاه‌ها در بخش بانوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با آرزوی قبولی طاعات، گفت: امیدوارم بتوانیم از برکات این ماه استفاده کنیم. این ماه فرصتی برای بازنگری و تجدیدنظر در بسیاری از اعمال و رفتار و انس معنوی با قرآن نه در حد شکلی و قرائت، بلکه تدبر در قرآن و استفاده از آموزه‌های آن در زندگی است.

وی ادامه داد: رمضان ماه بخشش است و انسان باید تمرین گذشت و ایثار داشته باشد؛ امیدوارم آنچه در این یک ماه تمرین می‌شود، هم در بعد معنوی و عرفانی و هم سبک زندگی، برای تمام سال ماندگار شود. نمایشگاه قرآن جایی برای تدبر است و امیدوارم همه از آن استفاده کنند.

ابتکار افزود: ارائه برنامه‌های سال 98 در چارچوب سیاست‌ها و پرداختن به بحث عدالت جنسیتی به صورت ویژه ضرورت دارد؛ محوری‌ترین رویکرد دولت بحث زنان و خانواده است. این عدالت از مفاهیم عمیق قرآنی و سیره ائمه(ع) و سپس قانون اساسی کشورمان دریافت می‌شود و این است که قوانین کشور از پیشرفته‌ترین قوانین جهان است. همچنین امام خمینی(ره) نیز در حوزه زنان نگرش ویژه داشتند، علی‌رغم فشارهایی که برای محدودیت حضور زنان به ایشان وارد می‌شد ولی با باورهای عمیق دینی و قرآنی به عنوان مجتهد زمان خود و ولی امر مسلمین در زمان خودشان، راه را برای مشارکت زنان در حوزه اجتماعی باز کردند. امام(ره) پایه‌گذاری بی‌نظیر برای حضور زنان در اجتماع داشتند و پیشرفت زنان در عرصه چهل ساله انقلاب مدیون امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری و در کنار آن تاب آوری و استقامت زنان ایرانی است.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه ما مدیون زنان شهدا و جانباز و ایثارگران و مادران شهدا هستیم، گفت: با تمام مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد، آنها ریشه‌های ما هستند. زنان با استقامت موجب پیشرفت‌های قابل توجه شدند و این پشتکار موجب می‌شود تا ما با جدیت بیشتر پیگیر امور شویم.

وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و ایستادگی مردم ایران مقابل هجمه‌ها، بیان کرد: ما مسئولان با اعتقاد راسخ و جهادی به معنای واقعی، علمی، تخصصی و نگاه اعتدالی در پیشبرد بحث عدالت جنسیتی باید پیش‌رو باشیم.

وی بیان کرد: هنگامی که درباره عدالت جنسیتی و شاخص‌های ابلاغ شده بحث می‌شود، انتظار می‌رود شما به عنوان مشاوران امور زنان جزو دستگاه‌های پیشرو در اجرای شاخص‌ها و پیگیری و تحقق آنها باشید. این شاخص‌ها قابل بازنگری و انعطاف است و ضرورت دارد در این موضوع با اولویت حرکت کنید.

وی با اشاره به سهم 30 درصدی زنان در پست مدیریتی و اجرایی کشور، گفت: بانوان توانایی حضور در این عرصه را در صورت داشتن وقت و انگیزه دارند. اما یک سال و نیم در این زمینه تلاش شده است، این مسئله اهمیت زیادی دارد و در برخی از حوزه‌های مدیریتی می‌توان از نگاه‌ها و رویکردهای مختلف بانوان استفاده کرد چنانکه برخی از دستگاه‌ها خدمات ویژه به حوزه بانوان دارند؛ با استفاده از زنان می‌توان با نگاه ویژه زنان به این عرصه توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه 11 دستگاه موفق به ثبت پست مشاور امور بانوان شده‌اند، بیان کرد: این نشان‌دهنده تثبیت این پست است و امیدواریم دیگر دستگاه‌ها نیز تلاش کنند.

ابتکار با تأکید بر مشارکت غیردولتی و مدنی دستگاه‌ها، بیان کرد: دست‌هایتان را برای همکاری باز کنید و سیاست بسته نداشته باشید. امیدوارم سال سخت بودجه‌ای برای حوزه بانوان نداشته باشیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده این معاونت با دیگر دستگاه‌ها در حوزه زنان افزود: این تفاهم‌نامه‌ها نمایشی نیست بلکه در راستای هم‌افزایی و راهکاری برای استفاده از توانمندی ها است. همه دستگاه‌ها فعالیت‌های علمی و منطقی خود در حوزه زنان را در رسانه ملی منتشر کنند.

یادآوری می‌شود بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت ماه تاچهارم خردادماه، در مصلای حضرت امام خمینی(ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha