سبک‌های زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابید
کد خبر: 3811520
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

سبک‌های زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابید

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی در زندگی، گفت: در هر مرحله‌ای باید اولیت‌های زندگی را درنظر گرفت و باید با تمرکز بر اصول موفقیت، سبک‌های زندگی را دریابیم.

سبک‌های زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابید

به گزارش ایکنا از اصفهان، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های چهل چراغ با موضوع هزار راه نرفته موفقیت با حضور محمدرضا عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و راضیه ایزدی، روان درمانگر و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی صفاهان به عنوان کارشناسان خانواده و با معرفی چهار ستون دیگر از موفقیت ادامه یافت.
در این نشست محمدرضا عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای موفقیت، جرأت‌مندی و خودِ عمومی نمی‌تواند سازگار باشد و مسیر مناسبی نیست، گفت: مسیر مناسب برای موفقیت، خودِ عمیق یا ذهن فهمی است. 
وی ادامه داد: ما در خودِ عمومی به دنبال نظر دیگران و در خودِ خصوصی به دنیال نظر خانواده هستیم، اما در خودِ عمیق به دنیای خود وارد می‌شویم. خودِ عمیق همراه با ذهن فهمی یعنی ما علت رفتار خود و شما را بدانم که اگر من متوجه حالات رفتار خود و شما باشم و براساس آن حالات خود را تنظیم کنیم، بنابراین می‌گوییم ذهن فهمی داریم.
عابدی با بیان اینکه خودِ عمیق و ذهن فهمی کمک می‌کند تا ما به فرآیند تأمل وارد شویم، تصریح کرد: نکتۀ اول دانستن علت رفتار و نکته دوم این است که بدانیم رفتار ما چه تاثیری بر روی دیگران خواهد داشت که در این صورت ذهن فهمی داریم. در ذهن فهمی، خودِ عمیقِ ما درگیر است که دو ویژگیِ تاکید بر خودِ عمیق و تاکید بر ذهن فهمی، راه‌های موفقیت را تسریع می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت اولویت‌‎بندی در زندگی، گفت: در هر مرحله‌ای باید اولیت‌های زندگی را درنظر گرفت و باید با تمرکز بر اصول موفقیت، سبک‌های زندگی را دریابیم.
همچنین راضیه ایزدی، روان‌درمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی صفاهان گفت: در خودِ عمیق، ارزش‌های یک فرد هم اهمیت می‌یابد و فقط دوست داشتن و سلیقه مطرح نیست، چرا که خودِ عمیق بسیار گسترده است و ارزش‌ها و علایق را دربرمی‌گیرد.
در این جلسه محمدرضا عابدی با اشاره به چهار اصل دیگر موفقیت شامل سرعت، آهستگی، نظارت و احترام، بر وجود آهستگی یا طمأنینه به جای سرعت تاکید کرد و آن را عاملی برای آرامش خواند.

سبک‌های زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابید
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسایل زندگی و حتی آموزش و پرورش در کشور ما نیز بر مبنای سرعت تعیین می‌شود و دلیل این است که ما به اشتباه سرعت را عامل موفقیت قلمداد می‌کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: وقتی سرعت اصل موفقیت می‌شود ما هدفی را تعیین کرده و می‌خواهیم سریع به آن دست پیدا کنیم، به این ترتیب برای رسیدن به هدف و دستیابی سریع‌تر به آن خیلی چیزها را نادیده می‌گیریم و به این ترتیب با سرعت، مسیر زندگی از بین می‌رود.
وی افزود: سرعت ارتباط با پیرامون را کاهش داده و باعث می‌شود لحظه را از دست داده و زیبایی‌هایی که دراختیار داریم را نبینیم؛ گاهی اوقات لازم است زیبایی را با قدم زدن تجربه کنیم.
در این نشست همچنین اصلی دیگر برای موفقیت یعنی نظارت مطرح شد و با اشاره به پیش فرض‌های مطرح در این اصل به اهمیت احترام به جای نظارت تاکید شد.
محمدرضا عابدی گفت: یکی از وظایف والدین، نظارت است. کنترل بد و به نوعی زور است اما نظارت زور نیست، البته باید به نقطه مقابل آن یعنی احترام توجه کرد، اما اگر نمی‌توانیم احترام را جایگزین نظارت کنیم، نظارت حداقلی باید وجود داشته باشد و حتی اگر نظارت هم نداشته باشیم کنترل حداقلی می‌تواند جایگزین شود.

سبک‌های زندگی را با تمرکز بر اصول موفقیت دریابیدوی با ابراز تأسف از اینکه امروزه حتی خانواده‌ها نیز به ازدواج فرزندان خود مایل نیستند، افزود: زمانی این موضوع مطرح شد که امکانات لازم برای ازدواج جوانان وجود ندارد و سپس موضوع ازدواج آسان طرح شد اما با گذشت زمان ابتدا میل ازدواج در پسران و سپس میل به ازدواج در دختران کاهش یافت اما آسیب و خطر مهم دیگری که در دوسال اخیر ایجاد شده کاهش تمایل والدین برای ازدواج فرزندان است.
عابدی گفت: تِم اصلی اصل احترام به این معنا است که طرف مقابل ما در هر سن، موقعیت، شغل و هر جایگاهی که قرار دارد مانند ما یک انسان است و تفاوتی بین ما وجود ندارد، ما هر دو انسان هستیم و او حق دارد که نظراتش شنیده شده و مورد توجه قرار بگیرد.
راضیه ایزدی نیز با تاکید بر اولویت احترام به جای نظارت، گفت: آنقدر برای بچه‌ها ارزش قائل باشیم که با جان و دل گوش کنیم و باور داشته باشیم آنها در هر سنی چیزهایی دارند که می‌توانیم از آنها یاد بگیریم.
وی با بیان اینکه رعایت اصول گفت‌وگو در صحبت با بچه‌ها به معنای احترام به آنها است، افزود: نباید به نظرات فرزندانمان بی‌تفاوت باشیم و باید بدانیم که انجام بدون چون و چرا به متقاضی حس ارزشمندی می‌دهد.
در این نشست همچنین کتاب‌های «اصول موفقیت» و «سری کتاب‌های سوپ جوجه» نوشته «جک کانفیلد» که خود را پدر موفقیت می‌داند معرفی شد، ضمن اینکه کتاب‌های «آینده خودت را بساز؛ دوازده قدم برای رسیدن به موفقیت بی‌انتها» و «آکادمی سلطه بر موفقیت» نوشته «برایان تریسی» و همچنین «مثل یک موفق فکر کن، مثل یک موفق عمل کن» اثر «استیون هاروی» از دیگر کتاب های معرفی شده در این نشست بود.
سلسه نشست‌های چهل چراغ از 16 اردیبهشت ماه به همت دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آغاز شده و تا 30 اردیبهشت ماه ساعت 13 تا 16 در تالار ادب اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته، بلوار هشت بهشت برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha