در مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان چه می‌گذرد؟
کد خبر: 3811546
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

در مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان چه می‌گذرد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان دارای ۱۲ مدرسه شبانه‌روزی تخصصی حفظ یکساله قرآن کریم است که در این مجال نگاهی بر فعالیت روزانه قرآن‌آموزان این مرکز داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، یكی از مهم‌ترین و بزرگترین مؤسسات قرآنی كشور است كه در سال‌های گذشته به عنوان برترین مؤسسه قرآنی كشور در امر حفظ قرآن معرفی شده است.
این مؤسسه قرآنی هم‌اكنون دارای 12 مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی یكساله قرآن كریم در نقاط مختلف كشورمان است كه در آن قرآن‌آموزان طی مدت یك سال موفق به حفظ كل قرآن كریم می‌شوند.
یكی از سؤالاتی كه ممكن است در ذهن متبادر شود این است كه در این مدارس چه می‌گذرد لذا برای پاسخ دادن به این سؤال یک شبانه‌روز ‌با قرآن‌آموزان مدرسه حفظ همراه شدیم.

بیداری با اذان صبح
به غیر از عده‌ای از مخلصین و مقربین که معلوم است از ساعتی قبل برای نماز شب بیدار شده‌اند بقیه قرآن‌آموزان با مناجاتی که چند دقیقه مانده به اذان پخش می‌شود، بیدار می‌شوند و قبل از آخرین ذکرهای اذان، برای اقامه نماز جماعت صبح در نمازخانه حاضر می‌شوند.
بعد از اتمام نماز و قرائت دعای عهد تا ساعت 6 به مباحثه می‌پردازند، عده‌ای هم دور از چشمان تیزبین سرپرست در گوشه و کنار به خواب ادامه می‌دهند.

ورزش صبح‌گاهی
ساعت 6 صبح با اعلام سرپرست مباحثه را رها می‌کنند و آماده ورزش می‌شوند. بچه‌ها با خنده سعی دارند سرپرست را قانع کنند که ورزش صبح‌گاهی همان‌طور که از اسمش پیداست باید هر از گاهی اجرا شود. سرپرست به هیچ وجه با این نظر موافق نیست و اگر به نظر او باشد ورزش حتی روزهای جمعه هم که روز استراحت بچه‌هاست باید برقرار بماند چون باعث سلامتی و از بین برنده کسالت است.
قرآن‌آموزان از این بابت که قوانین مدرسه با نظرات پزشکی سرپرست هماهنگ نیست و جمعه‌ها را می‌توانند بخوابند خدا را شکر می‌کنند و به ورزش و شوخی‌های همراه با آن ادامه می‌دهند.

صرف صبحانه
چند دقیقه مانده به تمام شدن زمان یک ربعی ورزش چند نفر از بچه‌ها که مسئول توزیع صبحانه‌اند برای پهن کردن سفره و سایر تمهیدات صبحانه از صف ورزشکاران جدا می‌شوند و بعد از اتمام زمان ورزش سایرینی که اکنون خواب از سرشان پریده و حسابی سر حالند به آن‌ها ملحق می‌شوند.
خوردن صبحانه هم با شیرین‌زبانی‌ها و شوخی‌های مختلف همراه می‌شود و یکی یکی با تشکر از مسئولان صبحانه برای حضور در محضر استاد حاضر می‌شوند.

کلاس دایر می‌شود
قبل از رسیدن استاد، قرآن‌آموزان دو به دو و بر اساس لیست تنظیم شده از سوی استاد به مباحثه می‌پردازند. بعد از رسیدن استاد و قرائت دعای قبل از تلاوت قرآن کریم، در گروه‌های 4 یا 5 نفره حفظ‌ها و مرورهایشان را به استاد تحویل می‌دهند و در همین حین بقیه جزء‌هایی که برنامه روز بعدشان است را مرور می‌کنند.

در مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان چه می‌گذرد؟قیلوله شیرین
یک ساعت قبل از اذان ظهر کلاس تمام می‌شود و بچه‌ها برای استراحت و خواب قیلوله به سمت خوابگاه می‌روند. دوباره با صدای اذان همگی آماده اقامه نماز جماعت ظهر می‌شوند در حالی که عده‌ای چشم‌هایشان از خواب پف دارد و عده‌ای دیگر سخت منتظر ناهارند.

النظاف‍ة من‌الایمان
عده‌ای از فرصت کوتاه بعد از ناهار استفاده می‌کنند و به نظافت شخصی شامل لباس شستن و حمام کردن مشغول می‌شوند. در این بین سؤالی مرا به خاطرات دفاع مقدس می‌کشاند. یک نفر از بچه‌ها که تازه از حمام بیرون آمده با نگاهی شرمسار از اینکه زحمتش به دوش دیگری افتاده می‌پرسد: شما ندیدید چه کسی لباس‌های مرا شست؟ وقتی هیچ‌یک از حاضرین اقرار نمی‌کند، تشکری هوایی نثار فرد جان‌نثاری می‌کند که مخفیانه کارهای بقیه را انجام می‌دهد و تهدیدآمیز می‌گوید: بالاخره که من پیدات می‌کنم.
وقتی عقربه‌ها ساعت 14:30 دقیقه ظهر را نشان می‌دهد، هم آن‌هایی که به نظافت می‌پرداختند، هم خواب‌آلودگان همیشه در صحنه و هم آن‌هایی که از کوتاه‌ترین فرصت‌ها هم برای مطالعه و مرور دست بر‌نمی‌دارند، از گوشه و کنار برای برپایی کلاس استماع جمع می‌شوند.
در کلاس استماع، بچه‌ها صوت صفحاتی که قرار است همان روز و بعد از کلاس حفظ شود را یک بار می‌شنوند، یک بارهمراه با صوت زمزمه می‌کنند و بار سوم با صدای بلند می‌خوانند و یک نفر همان صفحات را ترجمه می‌کند. سپس هر کدام در گوشه‌ای حفظ صفحات جدید را آغاز می‌کنند.

کلاس تفسیر
ساعتی پس از حفظ و مرور اجزاء و محفوظات با شوق برای کلاس تفسیر آماده می‌شوند. هر چند روزانه یک ساعت به کلاس تفسیر اختصاص دارد اما به علت جامع بودن تفسیری که در کلاس ارائه می‌شود امکان تدریس تفسیر همه قرآن در یک سال وجود ندارد و به گفته مدیر مدرسه فقط تفسیر چند جزء از قرآن آموزش داده می‌شود.

ساعت نظافت
پخش مداحی از بلندگوی مدرسه از شروع ساعت نظافت خبر می‌دهد. قرآن‌آموزان در گروه‌های چند نفره تمیز کردن قسمت‌های مختلف مدرسه را نظافت می‌کنند. گروهی جارو به دست سالن‌ها را جارو می‌زنند، عده‌ای سرویس‌های بهداشتی، چند نفر دیگر آشپزخانه و... عده‌ای هم بیکارند که گویی مسئول توزیع صبحانه، ناهار یا شام در آن روزند. برنامه نظافت به طور چرخشی در طول هفته اجرا می‌شود.

عجلوا بالصلاة
نماز اول وقت تنها برنامه ثابت در طول کل سال مدرسه است و بقیه امور و برنامه‌ها بر اساس اذان تنظیم می‌شوند. نماز در سه وعده به‌صورت جماعت برپا می‌شود و همه مقید به بهره‌گیری از ثواب جماعتند تا آنجا که کسانی که دیر می‌رسند هر چه بتوانند از اوصاف صابرین می‌گویند تا با تأخیر امام جماعت خود را به نماز برسانند.

شام
انگار جمله شام امشب چیست؟ بخشی از تعقیبات نماز محسوب می‌شود که بچه‌ها در حال جمع کردن بساط نمازشان از یکدیگر می‌پرسند. هنوز پاسخ مسئول شام مبنی بر کله‌پاچه بودن شام منعقد نشده است که همزمان فریاد اَه و بَه، به هوا می‌رود. طرفداران کله پاچه به سفره هجوم می‌برند و منتقدانش غرغر‌کنان در پی درست کردن شامی مختصر با یکدیگر مشورت می‌کنند؛ هرچند که زیاد وقت ندارند و باید قبل از پایان مدت زمان در نظر گرفته شده برای شام، مراحل پختن و خوردن را رد کنند.

هم‌مباحثه‌ای من كجاست
بعد از شام دوباره نوبت به مباحثه می‌رسد و مثل صبح، دو به دو مشغول مباحثه می‌شوند؛ با این تفاوت که برخلاف مباحثه قبل از کلاس که با خطر سررسیدن استاد همراه است، اصلاً ژست مباحثه ندارند و در هر گوشه دو نفر با حالت‌های مختلف که بیشتر به استراحت و لم دادن شبیه است مباحثه می‌کنند.

پایان یک روز مفید
یک ربع باقی مانده تا ساعت 22 که خاموشی رسمی می‌شود و برای خواب آماده می‌شوند. چند نفر از جزء‌های نخوانده‌شان شکایت می‌کند و دست آخر همگی از هم حلالیت می‌طلبند چون حساب جزء‌هایی که زمان خواندنشان صرف بازی‌گوشی شده است، با مدیر است و کرام‌الکاتبین. با اعلام مدیر داخلی و خاموش شدن برق‌ها، پچ پچ‌ها تمام می‌شوند و بچه‌ها که برای شروع یک روز پرکار دیگر به انرژی نیاز دارند به خواب می‌روند.

برای حفظ کل قرآن یک سال زمان زیادی نیست
همیشه فکر می‌کردم غیر‌ممکن است یک‌ساله حافظ کل قرآن شد. قبل از خواب وقتی برنامه دقیق روزانه و فشردگی و پرکاری روزهای مدرسه را مرور می‌کردم، مطمئن شدم که حفظ کل قرآن در کنار ترجمه و تفسیر در یک سال ممکن نیست، مگر اینکه با مدریت صحیح و برنامه‌ریزی، یک سال با کیفیتی برابر با چند سال ارائه شود.
انتهای پیام

captcha