همراهی 1400 دانشگاهی با تدبر در قرآن استاد قرائتی
کد خبر: 3811584
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

همراهی 1400 دانشگاهی با تدبر در قرآن استاد قرائتی

گروه جامعه ــ هزار و 400 دانشگاهی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی برگزاری سه جلسه حضوری تدبر در قرآن پای درس حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نشستند.

به گزارش ایکنا؛ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور سه جلسه برنامه «تدبر در قرآن» را با حضور حجت‌الاسلام قرائتی در مسجد دانشگاه امیرکبیر برگزار کرد.

طی این سه جلسه حدود هزار و 400 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مسجد این دانشگاه پای درس حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نشستند.

استاد قرائتی در جلسه اول پیرامون ضرورت وجود امام عصر(عج) سخن گفت و ضمن اشاره به آیه 101 سوره مبارکه آل‌عمران، بیان کرد: شرط گرایش مردم به ایمان، همواره وجود کتاب خدا و پیامبر(ص) در بین آنهاست. به همین دلیل هم در زمان نبود پیامبر(ص) در هر عصری، حتماً باید امامی معصوم(ع) در بین مردم وجود داشته باشد تا دو عنصر ضروری برای هدایت مردم به سوی ایمان شکل گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به داستانی از حضرت عُزیر(ع)، بیان کرد: همان طور که غذا و نوشیدنی حضرت عُزیر(ع) 100 سال به اذن خداوند، بدون تغییر و دست نخورده باقی می‌ماند، قطعا طولانی شدن عمر امام عصر(عج) نیز امری میسر خواهد بود.

وی در ادامه به بیان انواع رابطه مردم با امام زمان (عج) پرداخت و گفت: راه ارتباط با امام زمان(عج) در زمان غیبت ایشان، طبق فرموده خودشان مراجعه به فقیه است و همچنین نوع ارتباط اقتصادی با امام زمان(عج) از طریق پرداخت خمس است.

در جلسه دوم تلاوت و تدبر، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی پیرامون آیاتی از قرآن که در مورد صنعت و کار صنعتی بود صحبت کردند.

وی با اشاره به داستان حضرت نوح(ع) در قرآن گفت: خداوند به نوح فرمود که تو کشتی بساز؛ ما در این مسیر تو را در نظر داریم و با وحی از تو حمایت می‌کنیم. لذا کار صنعتی و تولیدی در قرآن مورد توجه قرار گرفته و امری پسندیده است.

وی در ادامه گفت: از دیگر آیات قرآن کریم در باب فعالیت‌های صنعتی، داستان حضرت داوود(ع) است که خداوند ایشان را به زره‌بافی توصیه کرد و گفت که آن را فراخ بساز و اندازه‌گیری‌ها را دقیق انجام بده که همگی به حکمت‌های لازم در یک کار صنعتی اشاره دارد.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به سابقه پول در قرآن، به داستان اصحاب کهف اشاره کرد و گفت: وقتی که اصحاب کهف از خواب طولانی برمی‌خیزند، با پولهایشان برای تهیه غذا می‌روند. این امر نشان می‌دهد که در آن زمان پول وجود داشت و با آن خرید و فروش می‌شد.

انبیا در پیشبرد صنعت نقش کلیدی داشتند

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه شایسته است دانشجویان در کنار مطالعات درسی، حرفه‌ای را نیز بیاموزند، به جمع‌بندی بحث خود در این بخش پرداخت و گفت: انبیا در پیشبرد صنعت نقش کلیدی داشتند؛ از آیات قرآن کریم در این زمینه معلوم می‌شود که پیامبران اهل کار بودند. حضرت نوح(ع) نجار بود، حضرت داوود(ع) آهنگر بود، حضرت ادریس(ع) خیاط بود و حضرت ذوالقرنین سدی از ترکیبات آهن و مس با ارتفاعی بسیار بلند و نفوذناپذیر ساخت که بسیار قابل توجه بود.

کار صنعتی باید چندمنظوره و جامع باشد

 وی با اشاره به اینکه کار صنعتی تا جایی که امکان دارد باید چندمنظوره و جامع باشد، گفت: همان‌طور که مهندسی خداوند در خلقت مخلوقات به گونه‌ای است که بیشترین بهره‌وری را دارد از جمله لب و دهان انسان که کارهای مختلفی را از جمله خوردن، آشامیدن، دم، بازدم و... همزمان انجام می‌دهد، کار تولیدی  نیز نباید یکبارمصرف و تک‌منظوره باشد، بلکه در شرایط مختلف باید کارآیی داشته باشد و به‌صرفه باشد.

استاد قرائتی در ادامه افزود: خروجی کار صنعتی باید عمل صالح باشد و حاصل دانشگاه‌های ما نیز باید قدم برداشتن در مسیر صحیح باشد، همان طور که در قرآن نیز به همین معنا اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز پیشرفت صنعت وجود دارد ولی استفاده از آن در مسیر غیرصحیح است، درباره صنعتگر در قرآن گفت: صنعتگر نیز باید خود را زیر نظر خداوند بداند، همان طور که خداوند می‌فرماید که من به آنچه انجام می‌دهید آگاهم.

همراهی 1400 دانشگاهی با تدبر در قرآن استاد قرائتی

در جلسه سوم  تدبر در قرآن که در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، استاد قرائتی با اشاره به تکرار کلمه «کانوا» در کنار افعال مضارعی همچون «یتقون» و «یفعلون» در قرآن که دلالت بر استمرار برای به ثمر نشستن یک فعل دارد، گفت: انس با قرآن و تدبر در آن نیز باید فعالیت مستمری باشد و به جلسات هفتگی ختم نشود. هرشخصی باید در طول روز زمانی را برای خواندن و تدبر در قرآن اختصاص دهد.

وی به معنای تدبر در قرآن اشاره کرد و گفت: تدبر از «دبر» به معنای پشت گرفته شده است یعنی به معنای نهان شده در پشت ظاهر قرآن نیز توجه شود.

به کار بردن واژه جمال یک بار در قرآن برای چهارپایان

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به آیه ششم سوره نحل و نحوه تدبر در آن اشاره کرد و گفت: در آیه «و لکم فیها جمال حین تریحون و حین تسرحون» به زیبایی گله چهارپایان حین رفتن به چرا و بازگشت از آن  اشاره شده است و کلمه «جمال» تنها در این آیه، در قرآن آمده است که می‌تواند تاحدی سوال برانگیز باشد؛ ولی با تدبر در خلقت و ویژگی‌های چهارپایان و نحوه زندگی آنها، معانی متعددی از آن برداشت می‌شود و می‌توان به زیبایی‌های آن پی برد.

وی در تشریح معنای «جمال» در این آیه گفت: ابتدا اینکه جمال روی پای خود ایستادن، حرکت داشتن و دوری از رکود است. جمال در حرکت دسته‌جمعی و دوری از تک‌روی است، جمال در حرکت هدفمند، ارزشمند و منتهی به نتیجه است، جمال در این است که منافع زودبازده و دیربازده حاصل شود، جمال در این است که حرکت با طبیعت همراه باشد، جمال در حرکت با امنیت است و همچنین جمال در حرکت تحت لوای یک رهبر است و ... .

استاد قرائتی در ادامه با وام گرفتن از معانی جمال در این آیه به معنای جمال در جمهوری اسلامی ایران پس از 40 سال اشاره کرد و گفت: اگر حرکت در این انقلاب نیز دسته‌جمعی، هدفمند، همراه با طبیعت و تحت مدیریتی یکپارچه باشد، این حرکت جمهموری اسلامی ایران نیز زیبا خواهد بود.

یادآوری می‌شود سلسله جلسات تدبر در قرآن با حضور پرشور اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر همراه بود و بازخوردهای قابل توجهی را از میان مخاطبان و نهادهای فرهنگی دانشگاه به دنبال داشت.

انتهای پیام 

captcha