مرحوم طباطبایی با روی گشاده با مردم برخورد می‌کرد
کد خبر: 3811596
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مرحوم طباطبایی با روی گشاده با مردم برخورد می‌کرد

گروه حوزه‌های علمیه ــ امام جمعه موقت قم «تعامل با مردم» را از نکات بارز شخصیت آسیدمهدی طباطبایی می‌داند و می‌گوید: «در منزلشان به روی همگان باز بود و پایگاه و ملجأ مردم بود و ایشان معتمد و محل رجوع اقشار مختلف بودند.»

مرحوم طباطبایی با روی گشاده با مردم برخورد می‌کردبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم و از استادان بنام حوزه، سابقه آشنایی و رفاقت دیرینه با مرحوم سیدمهدی طباطبایی دارد. او که چندین دوره مدیریت حوزه علمیه را عهده‌دار بوده است مواضع و مشی رفتاری حجت‌الاسلام طباطبایی را دلسوزانه و خیرخواهانه می داند و تأکید می‌کند: «این ویژگی که افراد در برابر هم، به جای سوء ظن، حسن ظن داشته باشند، در روابط اجتماعی و سیاسی امروز لازم و ضروری است.» مشروح گفت‌وگو با این عضو مجلس خبرگان رهبری را در ادامه بخوانید؛

از ویژگیهایی مرحوم طباطبایی که شاید امروز بیش از گذشته به آن محتاج هستیم، تسری اخلاق به تعاملات سیاسی و اجتماعی بود. دیدگاهتان را درباره این وجه شخصیتی ایشان بفرمایید؟

سخن گفتن درباره شخصیتی مانند مرحوم حج‌ الالسلام سیدمهدی طباطبایی(ره) که مجاهدی خستگی‌ناپذیر، انسانی متواضع و مردمی و خطیبی توانا و متخلق به اخلاق دینی بود کار دشواری است ولی آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر قطره‌ای باید چشید.

ایشان در مورد انقلاب که در پیروزی آن سهیم بود و مجاهدت داشت همواره دلسوزانه و خیرخواهانه نگاه می کرد و کسانی که حرف های ایشان را می شنیدند ولو اینکه ممکن است با لحن خاص وی هم بیان شده باشد ولی چون می‌دانستند که دلسوزانه و خیرخواهانه است بر همین مبنا تعبیر و تفسیر می‌کردند. این روش و منش که افراد در نقدهای خود از یکدیگر از روی نصح و خیرخواهی و دلسوزی مطلبی را بیان کنند و افراد، به جای سوء ظن، به هم حسن ظن داشته باشند امروز در روابط اجتماعی و سیاسی لازم و ضروری است.

از ویژگی‌های ایشان که بارها از زبان اهالی محل یا سیاسیون و روحانیت بیان می‌شود این است که آسیدمهدی روحانی مردمداری بود و رسیدگی به محرومان از واجبات بود. شما این بعد شخصیتی ایشان را چطور تفسیر و توصیف می‌کنید؟

یکی از ویژگی‌های بارز در شخصیت آقای طباطبایی تعامل با مردم بود. ایشان با روی گشاده با مردم برخورد می‌کرد و در منزلشان به روی همگان باز و پایگاه و ملجأ مردم بود و ایشان معتمد و محل رجوع اقشار مختلف بود و این ویژگی برای یک عالم دینی بسیار لازم است و بسیاری از عالمان بزرگ از گذشته چنین روحیاتی داشتند. آقای طباطبایی(ره) این سیره را از اهل بیت(ع) و پیشوایان دینی گرفته بود. در اخلاق و رفتار انسانی خیرخواه بود و خیرخواهی در اخلاق و رفتار و گفتار ایشان موج می زد.

آقای طباطبایی در مورد آحاد جامعه حتی افرادی که از دورترین نقاط تهران به ایشان مراجعه داشتند دستگیری می‌کردند؛ مشکلات مردم را می‌شنیدند و به کسانی که در زندگی دچار بن‌بست بودند کمک می کردند و گره‌گشایی داشتند. حتی اگر خود ایشان نمی‌توانست در این راه قدمی بردارد با راهنمایی و هدایت، مشکل او را برطرف می‌کرد و غالباً هم در این مسیر موفق بود.

در واقع مرحوم طباطبایی مایه خیر و برکت بود و امروز خلأ وجود ایشان در منطقه ای که حضور داشتند حس می‌شود. به همین دلیل در روایت بیان شده است: « اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شیء» عالمان نقش‌آفرین در هر جایی که هستند بعد از وفات قدر آنان بیشتر شناخته می‌شود. ایشان عمر طولانی بین مردم زندگی کرد و در طول این مدت میان مردم خوشنام بود و نباید تصور کنیم بلافاصه فرد دیگری جایگزین می‌شود؛ زمان می‌برد تا چنین افرادی تربیت شده و نقَش‌آفرین باشند.

آقای طباطبایی از چهره‌های انقلابی و اعتدالی در فضای سیاسی کشور بودند و در موضع‌گیری‌هایشان صراحت و شفافیت را دنبال می‌کردند. دیدگاهتان را درباره این ویژگی ایشان بیان کنید.

انقلابی بودن همان پایبندی به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است؛ کسانی که  برای بقای انقلاب از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و ایثار می‌کنند انقلابی واقعی هستند؛ انقلابی گری لزوما به معنای پرخاشگری نیست بلکه تشخیص مصالح و خیرخواهی برای پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب است. انقلابی کسی است که در جایی که باید فریاد بکشد باید بکشد و اگر جایی لازم است برای صالح انقلاب سکوت کند باید سکوت کند؛ بنابراین انقلابی بودن نه به معنای پرخاشگری است و نه به معنای سکوت در همه جا و همه حال؛ اگر انسان در جایی تبعیض ناروا و ظلمی ببیند باید فریاد بکشد و سکوت جایز نیست.

اعتدال در واقع همان اهداف و آرمان هایی است که اهل بیت(ع) و قرآن به ما یاد داده اند؛ اعتدال چیزی جز پیروی از مکتب اهل بیت و مسیر قرآن نیست؛ معتدل کسی است که با جبهه استکبار، اشداء علی الکفار و با مردم رحماء بینهم هستند.

معیار ما در این بحث آیات وسیره اهل بیت(ع) است و دستمان از این معیارها پر است و می‌تواند بهترین روش و معیار را برای انقلابی‌گری به ما بدهد؛ سیره امام(ره) و چهره ایشان معیار انقلابی بودن است و امروز هم مقام معظم رهبری همین منش و روش را دارند و خط مشی ایشان می‌تواند برای همه انقلابیون سرمشق باشد.

انتهای پیام

captcha