تأكید رئیس كل دادگستری فارس بر آزادی زندانیان مهریه به قید فوریت
کد خبر: 3811625
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴

تأكید رئیس كل دادگستری فارس بر آزادی زندانیان مهریه به قید فوریت

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینكه 176 نفر زندانی مهریه در فارس وجود دارد، بر آزادی زندانیان مهریه به قید فوریت تأکید کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس كل دادگستری فارس امروز، 24 اردیبهشت‌ماه در اولین نشست كاهش جمعیت كیفری گفت: تعداد 176 نفر زندانیان مهریه در استان وجود دارد که در اجرای منویات رئیس قوه قضائیه و تأکید ایشان بر آزادی زندانیان مهریه قابلیت آزادی از زندان را دارند.
وی با بیان اینكه در مهلت 10 روزه این افراد تعیین و تکلیف و به قید فوریت در خصوص وضعیت این افراد تصمیم‌گیری شود، بر حساسیت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تأکید کرد و افزود: قضات باید با حساسیت ویژه‌ای نسبت به امور زندان‌ها و کاهش جمعیت کیفری ورود کنند و در این راستا اقدامات عاجل و شایسته‌ای انجام دهند چرا که زندان جای افرادی است که مرتکب جرائم خشن شده و آزادی و آرامش مردم را سلب می‌کنند و نباید افرادی به‌خاطر عدم پرداخت نفقه و مهریه در زندان باشند.
رئیس کل دادگستری استان فارس با تأکید بر اینکه باید با تدابیر و برنامه‌ریزی ویژه نسبت به کاهش جمعیت کیفری اقدام كنیم، گفت: در مرحله دادسرا با ترک تعقیب و در مرحله دادگاه و به‌ویژه دادگاه‌های کیفری 2 نیز با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس می‌توان در کاهش آمار زندانیان در سطح استان فارس اقدامات مناسب و شایسته‌ای انجام داد و قضات نسبت به کاهش زندانیان محکومین مالی و دعاوی اعسار پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
موسوی بر ادغام پرونده‌های مالی موجود فی مابین محاکم حقوقی و خانواده با شوراهای حل اختلاف نیز تأکید کرد و گفت: مسئولان زندان و همچنین اجرای احکام کیفری با دقت و حساسیت سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری را مدنظر قرار دهند.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس از مسئولان ستاد دیه استان نیز خواست تا با برگزاری جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان همانند سال‌های گذشته موجبات آزادی تعداد زیادی از زندانیان مالی را فراهم كنند.
موسوی از ملاقات قضات به‌صورت هفتگی با مددجویان در سطح زندان‌های فارس خبر داد و گفت: باید این بازدیدها به‌صورت مداوم و به‌صورت هدفمند از سوی قضات دنبال شود به نحوی که این بازدیدها منجر به خروجی مناسب شود.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از زندانیان را متهمان تحقت قرار می‌دهند، تأکید کرد: قضات تلاش كنند با صدور قرار قبولی تأمین در پرونده‌های با قرارهای تأمین کفالت و وثیقه برای متهمان پرونده‌های کیفری، این دسته از مددجویان را از آزادی محروم نکنند.
موسوی از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در راستای کاهش جمعیت زندانیان مهریه و نفقه و تعیین تکلیف این افراد در مهلت 10 روزه با حضور معاونین دادگستری استان و مسئولان زندان خبر داد.
رئیس کل دادگستری فارس در پایان از سایر قضات و همکاران خود نیز خواست تا با روحیه و اهتمام ویژه موجبات رشد و شکوفایی دستگاه قضایی استان فارس در همه زمینه‌ها از جمله کاهش اطاله دادرسی، تکریم و احترام به ارباب رجوع، پیشگیری از وقوع جرم و به خصوص کاهش آمار موجودی پرونده‌ها را فراهم كنند.
انتهای پیام

captcha