تبلیغ جهانی دین اسلام از طریق تحلیل محتوای قرآنی
کد خبر: 3811650
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸

تبلیغ جهانی دین اسلام از طریق تحلیل محتوای قرآنی

گروه اندیشه ـ کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی» از سلسله نشست های تخصصی کارگاه های مهارت آموزی قرآنی و هم اندیشی اساتید صاحب‌نظر حوزوی و دانشگاهی با محوریت کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی را برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ کارگاه آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی» با حضور حسن بشیر و محمد عترت دوست، با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و دانشگاه الهیات دانشگاه تهران به صورت رایگان عصر امروز دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه، برگزار شد.

حسن بشیر، در بخش ابتدایی این نشست با بیان اینکه قرآن کریم مردم را به سیر و گردش در روی زمین و مشاهده آفریده های جهان هستی و همچنین تفکر و تدبر درباره آن ها تشویق می کند، گفت: به منظور شناخت بیش تر مفاهیم نهفته در آیات قرآن، به تحلیل محتوای آن ها از دیدگاه مختلف در این حوزه نیازمندیم.

وی افزود: روش‌های بسیاری برای فهم و نقد متون دینی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روش‌های تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهش‌های عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند.

بشیر ادامه داد: متن محوری، انجام فرآیند پژوهش بدون پیش‌فرض و پیش‌داوری اولیه، تجزیه عمیق لایه‌های معرفتی یک متن، تحلیل متون و اطلاعات بسیار در قالب گزارش‌های کمی و جداول آماری، دسته‌بندی مناسب و طبقه‌بندی همگون یافته‌های تحقیق، کشف موضوعات اصلی و مقوله‌های کلی یک متن، بررسی گونه‌های مختلف و متنوع محتوا، استنادهای دقیق در تحلیل یافته‌ها، گویاسازی نتایج تحقیق به‌صورت نموداری و کاربرد آسان و سهل آن در پژوهش‌های میان‌رشته‌ای بخشی از ویژگی‌های قابل توجه این روش است.

وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک می‌کند با گویاسازی متن و کشف لایه‌های عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیش‌داوری‌های اولیه نجات پیدا کند. به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سوره‌های قرآن کریم، کشف غرض اصلی سوره و نیز کشف روابط میان آیات و سیاق‌های مختلف یک سوره استفاده می‌شود.

یادآور می‌شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت‌ماه تا 4 خردادماه در مصلای حضرت امام خمینی(ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha