تدبر در قرآن به روش قرائت سه‌ مرحله‌ای
کد خبر: 3811655
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
حجت‌الاسلام رضازاده تشریح کرد:

تدبر در قرآن به روش قرائت سه‌ مرحله‌ای

گروه اندیشه ــ نماینده غرفه مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره در توضیح این روش گفت: این روش سه گام دارد؛ در گام اول کلمات نامأنوس سوره مورد نظر بررسی می‌شود. گام دوم ساختار و جمله‌بندی مورد واکاوی قرار می‌گیرد و در گام پایانی ارتباط این مجموعه و تفهم جهت هدایتی سوره بررسی می‌شود.

تدبر در قرآن به روش قرائت سه‌گانهبه گزارش ایکنا یکی از غرفه‌های فعال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه «مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره» است که به صورت علمی مسئله تدبر در قرآن را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رضازاده، مربی طرح تدبر و نماینده مؤسسه در نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این طرح و اهمیت تدبر در قرآن گفت: این طرحی است که طی 15 سال در این موسسه از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین الهی‌زاده پخته شده است. ایشان وقتی که آیاتی از قرآن را که توصیه به تدبر کردند بررسی تفسیری می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که تدبر به لحاظ لغوی معنی خاصی دارد که با تفهم، تفسیر، ترجمه و تفکر متفاوت است و یک روش خاص فهم متون است.

وی ادامه داد: بررسی روایات و توصیه‌های بزرگان هم نشان می‌دهد که تدبر خط باریکی است که باید مرز آن از تفسیر و ترجمه مشخص شود که این اتفاق نیفتاده بود. لذا ایشان کتابی را تحت عنوان «تدبر در جزء 30» تدوین کردند و شاگردان ایشان تقاضا کردند که مبانی این روش را مشخص کنند تا برداشت‌های شخصی و انحرافی از این روش انجام نشود و ایشان هم کتاب «مبانی و مبادی و روش تدبر» را به نگارش درآوردند.

رضازاده اظهار کرد: تدبر یک روش است و صرفاً مربوط به قرآن نیست و می‌تواند در فهم سایر متون نیز مورد استفاده قرار گیرد.  

وی در توضیح این روش گفت: این شیوه سه مرحله دارد. برای اینکه قرآن را بفهمیم، باید قرائت قرآن را مکرر انجام داد و حداقل این تکرار باید سه بار باشد. در هر دوره، به یک بخش از سوره توجه می‌شود. در گام و قرائت اول کلماتی که با آن مأنوس نیستیم، بررسی می‌شود. در گام دوم ساختار و جمله‌بندی و نقطه و پاراگراف بررسی می‌شود و در گام نهایی ارتباط مجموعه‌ها و تفهم جهت هدایتی سوره مورد بررسی قرار می‌گیرد که این سوره می‌خواهد من را به کدام سمت هدایت کند.  

انتهای پیام

  

captcha