ملاک ارث بردن رحم و نسب است
کد خبر: 3811723
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

ملاک ارث بردن رحم و نسب است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان ملاک ارث بردن از دیدگاه قرآن را رحم و نسب برشمرد و گفت: آیه ۶ سوره احزاب کلیدی‌ترین آیه این سوره است.

آیه ۶؛ کلیدی‌ترین آیه سوره احزاب/ملاک ارث بردن رحم و نسب استبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شامگاه سه‎شنبه، 24 اردیبهشت در برنامه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در مسجد بعثت خرم‎آباد آیه ششم سوره احزاب با مضمون «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا» را کلیدی‌ترین آیه سوره احزاب برشمرد و اظهار کرد: چراکه چهار موضوع فقهی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی در این آیه شریفه مطرح شده است.
وی با ذکر این مطلب که آیه ششم سوره احزاب چهار مطلب مهم را بیان کرده که نخستین آن ولایت پیامبر(ص) بر مؤمنان است، اضافه کرد: این آیه ساختار نظام سیاسی اسلام را ترسیم می‌کند این در حالی‌است که ولایت از شئون نبوت است.
آیت‌الله میرعمادی حرمت زنان پیامبر(ص) و مادر مؤمنان یودن زنان آن حضرت را موضوع «وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ» برشمرد و افزود: زنان پیامبر(ص) مادران مؤمنان هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که در زمان پیامبر(ص) برخی از افراد پلید به آن حضرت اهانت می‌کردند که یکی‌از اهانت‌ها این بود که می‌گفتند اگر پیامبر(ص) از دنیا برود ما همسران را به ازدواج در می‌آوریم، تصریح کرد: خداوند متعال با نزول این آیه این‌کار را ممنوع کرد و فلسفه این کار احترام گذاشتن به پیامبر(ص)، حفط حرمت زنان پیامبر(ص) و مسائل خانوادگی آن حضرت است‌.
امام جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که آیا زنان پیامبر(ص) به‌عنوان مادران مؤمنان محرم ما هستند، تصریح کرد: در آیه ۵۳ سوره احزاب آمده است که شما حق ندارید با زنان پیامبر(ص) ازدواج کنید و آیه فوق را منحصر در ازدواج می‌کند.
این مفسر قرآن‌کریم سؤال که در آیه چهارم خداوند فرمود با «ظهار» نمی‌توان همسران را مادر قرار داد اما در آیه ششم همسران پیامبر(ص) را مادر خطاب کرد، افزود: علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال آورده است که این جعل، جعل تشریعی است.
وی با ذکر این مطلب که زنان پیامبر(ص) مادران مؤمنان هستند به‌معنای وجوب احترام بر آن‌ها و حرمت بر آن‌ها است، اضافه کرد: «وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ» بیان‌کننده نفی قانون ارث صدر اسلام است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در صدر اسلام مردم با پیوند ایمانی با پیوند مهاجرین و پیوند برادری ارث می‌بردند، افزود: بدین معنا که در صدر اسلام ارث بردن به‌واسطه پیوند ایمانی و فرزندخواندگی بود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که سال پنجم هجری این آیه نازل شد، اظهار کرد: به استناد این آیه ملاک در ارث رحم و نسب است لکن ذکر این نکته ضروری است که ارحام جمع «رحم» است و به عضوی اطلاق می‌شود که نطفه در آن پرورش پیدا می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که بعضی مفسرین معتقدند آیه شریفه اشاره به ارث مادی ندارد بلکه اشاره به ارث معنوی دارد که ولایت حاکمیت است، اضافه کرد: ما دو نوع ارث داریم که شامل ارث اموال و ارث ولایت است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که از امام صادق(ع) درباره «وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ» سؤال شد و ایشان فرمود منظور فرزندان امام حسین(ع) است، اضافه کرد: احتمال دیگر این است که آیه شریفه اشاره به طبقات سه‌گانه ارث دارد.

انتهای پیام

captcha