حجتالاسلام بهروز عزیزی، امام جماعت نمازخانه دانشگاه علمی - کاربردی جهاددانشگاهی اراک در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: پس از پیروزی انقلاب خوشبختانه میدان برای فعالیتهای مذهبی و فرهنگی در دانشگاهها و محیطهای علمی باز شد.
وی با اشاره به اینکه اقامه نماز جماعت، تشکیل هیئات مذهبی، کانونهای قرآن و عترت در دانشگاهها از دیگر دستاوردهای انقلاب در محیطهای علمی است، به آیه اول سوره مبارکه «علق» که میفرماید؛ «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، بخوان به نام پروردگارت كه آفريد» استناد کرد و افزود: خداوند علمآموزی را در کنار تقوا و ارتباط با پروردگار قرار داده است و در اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده است این امر کاملا مشهود است.
عزیزی برلزوم علمآموزی با محوریت پروردگار تأکید کرد و گفت: همه در وهله اول باید هر کاری را با تمسک به خداوند متعال انجام دهیم و علمآموزی نیز از این قاعده مستثنی نیست، اگر علم در راستا و بر پایه الهی نباشد علم نه تنها نفعی برای بشریت ندارد بلکه ممکن است همچون علم جوامع غربی به ساخت بمب شیمیایی و آوار شدن این بمب بر سر مردم ژاپن منجر شود.
وی ادامه داد: علم شاخصههایی نیست که دانشمندان غربی دنبال میکنند، بلکه علم باید انسان را به خدا نزدیک کند، اگر علم پایه و اساس الهی داشت منتج به ساخت و تولید سلولهای بنیادین، ساخت انرژی هستهای صلحآمیز، دست یافتن به علوم نوین میشود، این علوم قطعا بر سازه ایمان و تقوا استوار شده است که میتواند نجات بخش جان بشریت باشند.
حجتالاسلام عزیزی نماز را مهمترین ابزار ارتباط با خدا عنوان کرد و افزود: واحد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها عهدهدار بسیاری از برنامههای عقیدتی است، افرادی در دانشگاهها به عنوان امام جماعت انتخاب میشوند که بتوانند دانشجویان را به برپایی نماز جماعت تشویق کنند.
وی بر لزوم فضاسازی مناسب نمازخانهها در مدارس و دانشگاهها تأکید و تصریح کرد: فضای نمازخانه در مدارس و دانشگاهها باید شاد، سالم، صمیمی باشد، میتوانند با برگزاری مناسبتهای مذهبی و ملی در نمازخانهها این فضا را برای دانشآموزان و دانشجویان به محیطی شاد و صمیمی تبدیل کنند تا اشتیاق به حضور داشته باشند و این امر بستری برای گرایش آنان به سمت اقامه نماز باشد.
عزیزی یکی از دلایل رغبت کمتر برخی جوانان و نوجوانان به نماز را محیط تربیتی برشمرد و اظهار کرد: خانوادهها توجه نداشتند آنان را از سنین کودکی با محیط مسجد، ائمه جماعات و نماز آشنا کنند، پس از اینکه طفل به سنین نوجوانی و جوانی رسید قطعا خیلی سخت به نماز روی میآورد چون لذتی از حضور در مسجد در ذهن آنان وجود ندارد، کار در این سنین سخت است، چراکه فردی که تاکنون لذتی از ارتباط با خدا نبرده است گرایش او به سمت اقامه نماز در دانشگاه با دشواری انجام میشود، اگر والدین فرزندان را در محیط مسجد قرار دهند خودشان در آینده ارتباط با خالق را ادامه میدهند.
انتهای پیام