«فردوسی شاعر بزرگ ایرانی» در رسانه سریلانکایی
کد خبر: 3811854
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

«فردوسی شاعر بزرگ ایرانی» در رسانه سریلانکایی

گروه بین‌الملل ـ وبلاگ تامیل زبان تودو «thoothu» در سریلانکا به مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مقاله‌ای با عنوان «فردوسی؛ شاعر بزرگ ایرانی» منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این مقاله را رایزنی فرهنگی ایران در سریلانکا در اختیار این رسانه قرار داده است و در آن با اشاره به زندگینامه فردوسی، درباره شاهنامه، اثر جاودان فردوسی،  توضیحاتی ارائه و این اثر یکی از شاهکارهای ادبی جهان قلمداد شده است.

وبلاگ تودو آورده است: شاهنامه اثری منظوم و کلاسیک است که در آن فردوسی با صرف حدود 30 سال و با ارائه 60 هزار بیت، تلاش کرده در خصوص قهرمانان و شخصیت‌های افسانه‌ای ایرانیان به ذکر مطلب بپردازد و این کار به شیوه‌ای انجام شده که خواننده این ابیات خویش را در همان فضا احساس می‌کند.

نویسنده درادامه تأکید کرده است: یکی دیگر از نکات مهم خلق شاهنامه زنده کردن زبان فارسی است، زیرا در آن مقطع زمانی در ایران زبان عربی زبان علمی و ادبی محسوب می‌شد، اما با به میان آمدن شاهنامه مجدداً این زبان زنده شد و فردوسی نیز علناً اظهار می‌کند که من زبان فارسی را دوباره زنده کردم.

همچنین، در این مقاله به کدورت میان فردوسی و سلطان محمود که منجر به سرودن صد بیت شعر در نکوهش سلطان شده، عزیمت وی به شهر هرات و سپس به مازندران و اقامت در طوس پرداخته شده است.

در پایان بیان شده که در ایران همه ساله پانزدهم می برابر با  بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی شناخته شده و از این شاعر و شخصیت ادبی تجلیل می‌شود. به همین دلیل این روز برای ایرانیان از نظر فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام

captcha