دلایل اصلی رشد استارتاپ‌های فین‌تک/ لزوم ارائه ایده‌های نو در حوزه فین‌تک اسلامی
کد خبر: 3811983
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
برادران تشریح کرد:

دلایل اصلی رشد استارتاپ‌های فین‌تک/ لزوم ارائه ایده‌های نو در حوزه فین‌تک اسلامی

گروه اقتصاد ــ فعال حوزه کارآفرینی فرهنگی و مذهبی ضمن برشمردن دلایل اصلی رشد استارتاپ‌های فین‌تک، بر لزوم ارائه ایده‌های نو در حوزه فین‌تک اسلامی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی، جلسه هم‌اندیشی «هکاتون فین‌تک اسلامی» عصر امروز چهارشنبه، 25 اردیبهشت‌ماه در محل سالن جلسات بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
در این جلسه هم‌اندیشی که با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، محمدصادق برادران، فعال حوزه کارآفرینی فرهنگی و مذهبی در سخنانی با اشاره به معنی واژه استارتاپ اظهار کرد: استارتاپ در حقیقت کسب و کاری نوپا است که به دنبال شکل‌دهی به یک مدل کسب و کار گسترش‌ناپذیر است. نهادی بشری که برای خلق محصولات جدید تحت شرایط عدم اطمینان شکل گرفته است.
برادران در ادامه به واژه استارتاپ فین‌تک اشاره کرد و گفت: به استارتاپی که در زمینه نوآوری فناورانه در حوزه مالی فعالیت کند، استارتاپ فین‌تک گفته می شود. در واقع گروه‌های استارتاپی در حوزه مالی ایده‌هایی نوآورانه ارائه می‌دهند که با توجه به شرایط جدیدی که در جامعه جهانی حاکم است، در زمینه مالی و سهولت در این رابطه به کمک مردم می‌آید.
این فعال حوزه کارآفرینی فرهنگی و مذهبی با بیان اینکه در زمینه مالی همواره با کمبود ایده مواجه هستیم، تصریح کرد: امروزه نه تنها گروه‌های استارتاپی بلکه شرکت‌های بزرگ نیز در این رابطه فعال و به دنبال ارائه ایده‌های نو و جدید در مورد مسائل مالی هستند.
وی با اشاره به دو شرکت بزرگ در زمینه فعالیت فین‌تک یعنی گروه استارتاپی paypal و کمپانی بزرگ Alipay، بیان کرد: همان‌طور که اشاره شد تنها گروه‌های استارتاپی نیستند که در این رابطه فعالیت دارند، بلکه امروزه شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان نیز به فعالیت در حوزه مالی می‌پردازند و در حوزه فین‌تک فعالیت دارند.
برادران در ادامه به دلایل رشد استارتاپ‌های فین‌تک اشاره کرد و افزود: چهار دلیل عمده تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، ایده‌ها و فرصت‌های فناورانه، نیروی انسانی خبره و چابکی و سرعت، از دلایل مهم رشد استارتاپ‌های فین‌تک در جهان امروزی هستند و گروه‌ها و شرکت‌هایی که قصد ورود به دنیای فین‌تک را دارند باید یک یا چند دلیل از این دلایل را پیگیری کنند و از طریق آن‌ها به ارائه ایده بپردازند.
این فعال حوزه کارآفرینی فرهنگی و مذهبی با بیان اینکه فین‌تک اسلامی در حقیقت نوآوری مالی از نظر اسلامی است، اظهار کرد: البته این مفهوم بدان معنا نیست که الزاماً به بحث چگونگی دستیابی به بانک‌های بدون ربا و یا مفاهیمی از این دست پرداخته شود، بلکه بحث اصلی دستیابی به محصولاتی در حوزه فین‌تک برای مسلمانان در رابطه با موضوعاتی مانند زکات، خمس، صدقات و ... است.
برادران با اشاره به اینکه تعبیر دیگری در این زمینه وجود دارد و آن نیز مؤسسات مالی و خدمات مالی ویژه مسلمانان است، تصریح کرد: در این زمینه فین‌تک اسلامی بدین معنا است که چگونه می‌توان به ایده‌ها و راه‌هایی جدید دست پیدا کرد تا بتوان سرویس‌های مالی که جامعه مسلمانان به آن‌ها نیاز دارند را در اختیار ایشان قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به فین‌تک‌های اسلامی و راه‌های پرداختن به آن بیان کرد: در این رابطه یکی از راه‌های پرداختن به موضوع این است که باید از سرویس‌های موجود استفاده کنیم که این بخش بسیار مشکلی است؛ چراکه باید افراد از تخصص ویژه نظام بانکداری اسلامی و مؤسسات مالی اسلامی برخوردار باشند و سپس، به دنبال ارائه ایده‌های جدید در این زمینه بروند.
این فعال حوزه کارآفرینی فرهنگی و مذهبی ادامه داد: روش دیگری که در این مورد وجود دارد، این است که استارتاپ‌هایی که قصد ورود به این مسئله را دارند، به سراغ مشتریان خود و مردم بروند و با توجه به نیازسنجی که از این قشر دارند، به دنبال ارائه ایده‌های نو و جدید باشند تا بتوانند با اساتفاده از این ایده‌ها مشکلات مالی که با آن مواجه هستند را مرتفع کنند.
برادران تصریح کرد: روش سومی که گروه‌های استارتاپی می‌توانند از آن برای ارائه ایده‌های جدید در حوزه فین‌تک اسلامی بهره برند این است که به سراغ تکنولوژی و بهره‌گیری از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تکنولوژی رفته و با بررسی اپلیکیشن‌های مالی مهمی که در این رابطه وجود دارد، ایده‌های جدید خود را مطرح کنند.ارسال شود/فوری//دلایل اصلی رشد استارتاپ های فین تک/ لزوم ارائه ایده های نو در حوزه فین تک اسلامی
وی در پایان سخنان خود به اپلیکیشن‌هایی که در راستای فین‌تک اسلامی ایجاد شده و با ایده‌های خلاقانه همراه شده است اشاره کرد و گفت: راه اندازی اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن صدقه، زکات، تقویم اذان گوی باد صبا، همیان نرم افزار صندوق وام خانوادگی و ... از جمله ایده هایی جدیدی بوده است که تاکنون در زمین فین‌تک اسلامی برای استفاده بهینه مسلمانان از آنها ارائه شده است.
در ادامه این جلسه هم اندیشی، تعدادی از حضار در جلسه به ارائه ایده‌های خود پرداختند که در نهایت نیز یکی از این ایده‌ها با انتخاب حضار برگزایده شد و گروه استارتاپی ویژه آن نیز ایجاد شد. همچنین، مقرر شد تا این روه استارتاپی ایده‌های خود را تا روز جمعه، 27 اردیبهشت‌ماه برای داوری به مسئولان برگزاری نشست ارائه دهند تا به ایده برتر در این رابطه هدایای تقدیم شود.
یادآور می‌شود، نشست هم‌اندیشی هکاتون فین‌تک اسلامی از روز 25 تا 27 اردیبهشت‌ماه در محل سالن نشست‌های بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha