خدیجه کبری(س) در غربت مطلق است/ نقص حوزه در بازشناسی ادبیات دینی و حوزوی
کد خبر: 3812133
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
آیت‌الله اعرافی:

خدیجه کبری(س) در غربت مطلق است/ نقص حوزه در بازشناسی ادبیات دینی و حوزوی

گروه اجتماعی ــ مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه کبری(س) و بیان اینکه ایشان مظلومیت و غربت مظلق است، گفت: بازشناسی ادبیات دینی و حوزوی و تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید بار عظیمی است که بر دوش ما سنگینی می‌کند زیرا حوزه نیز در این زمینه نقص دارد.

خدیجه کبری(س) غربت مطلق است/ نقص حوزه در بازشناسی ادبیات دینی و حوزویبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور امروز 26 اردیبهشت‌ماه در مراسم تودیع و معارفه روسای پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) ضمن عرض تسلیت به مناسب وفات حضرت خدیجه(س) بیان کرد: حضرت خدیجه کبری(س) حق عظیمی بر امت اسلامی دارد؛ در زندگی این بانوی بزرگ، قهرمان، الگو و کم نظیر تاریخ اسلام مطرح شده است که  از زمان خود پیش بود.

وی افزود:حضرت خدیجه(س) صاحب درک حال بود؛ دوران پیامبر و بعثت عصر حاکمیت جریانات شرک‌آلود در عالم بود که بعثت پیامبر(ص) خط بطلانی بر حاکمیت طاغوت به شمار می‌رود، حاکمیت اهریمنی و شیطانی تا جایی پیش رفته بود که خانه توحید را مقدم به جایگاه شرک و بت پرستی کرده بود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: وقتی سیطره یک فرهنگ قوی باشد که پایگاه توحید به مقر شرک تبدیل شود مردم نیز همراه این موج جلو می‌روند و انسان‌هایی که درک بالاتری داشته باشند کمتر به چشم می‌خورد زیرا یک بصیرت الهی و جهان شناسی دقیق لازم است تا در برابر امواح شیطانی تسلیم نشود و نیز آینده را پیش بینی کند.

 وی تاکید کرد: خدیجه کبری(س) از معدود انسان‌هایی بود که در عصر جاهلیت این نگاه عمیق و کاربردی را داشت؛ شواهد تاریخی نشان دهنده این است که ایشان شخصیتی مترصد وقایع عالم بود و در عصر جاهلیت با فرهنگ مسیطره شیطانی، خدیجه کبری(س) تاریخ  و تحولات بنیادی آن را متوجه میشد بنابراین اولین نکته ایشان این است که یک بانوی راهبردی و مجهز به نگاه تاریخی عمیقی بود.

اعرافی گفت: خدیجه کبری(س) با همه زنان و مردان در عصر بعثت متفاوت بود و در طول تاریخ نیز معدود انسان‌هایی در تراز ایشان وجود داشتند؛ وی شخیصتی است که علاوه بر بصیرت، فهم و آینده نگری، در صحنه عمل به تمام معنا حضور داشت و در هیچ روند حرکتی توقف نداشت؛ کنشگر فعال و انسان نقش آفرین و موثر بود.

وی با اشاره به اینکه خدیجه کبری(س) فوق‌العاده غریب و مظلوم است، تصریح کرد: وی غربت و مظلومیت مطلق است زیرا هیچ طعم پیروزی نچشیده است اما تمام هستی خود را فدای اسلام کرد، تمام مجاهدت را انجام داد و پیشگام و سبقت گیرنده است؛ مظلومیت تاریخی نیز دارد و ارزش، جایگاه و عظمت این خورشید پر فروغ آنگونه که شایسته باشد، طلوع نکرده است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: تبلیغ در همه زمان‌ها امروز بیش از هر زمانی با موضوع پژوهش پیوند ناگسستنی دارد و نکته کلیدی است.

وی با تاکید بر اینکه با پرداختن به تبلیغ به مهندسی افکار جامعه می‌پردازیم و این مهندسی افکار و جهت دادن اندیشه و انگیزه جامعه به سمت اهداف متعالی اسلام است که بدون تحقیق و پژوهش میسر نیست، گفت: وقتی بخواهیم به صورت جامع به هدایت اندیشه بشری بپردازیم به زیرساخت پژوهش نیاز داریم و لذا جریانات گوناگون پژوهش و تحقیقی مناسب و خوبی در قم پیش رفته اما نباید به این بسنده کنیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه همه فعالیت های تبلیغی و فرهنگی یک حرکت بنیادی و راهبردی است که سامانه جدید و جدی می‌طلبد، افزود: پایه تحقیق و پژوهش در بخش کاربردی رصد و آمار و تحلیل است و در این جهت کمبود داریم.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه در حوزه موضوعاتی است که در خصوص آن فقط حدس و گمان زده می‌شود و به پژوهش میدانی و آماری جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: پژوهش میدانی را باید جدی بگیریم و همچنین باید پژوهش‌های کاربردی تقویت شود؛ ادبیات دینی، نوشتاری، گفتاری و هنری است که ابزار تبلیغ و هدایت افکار انسان‌هاست.

وی ادامه داد: در حوزه نیازمند نوزایی مستمر هستیم و اینکه لازم است در یک نقطه توقف نکنیم؛ بازشناسی ادبیات دینی و حوزوی و تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید بار عظیمی است که بر دوش ما سنگینی می‌کند زیرا حوزه نیز در این زمینه نقص دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: در ادبیات دینی کم می‌آوریم و همپای تحولات حوزه‌های ادبی نوآوری نداریم و در این زمینه باید اهتمام بورزیم؛ هر سال باید ابتکار به خرج دهیم و مسائل نو عرضه کنیم زیرا تنوع محتوا و تولید محتوای جدید ضرورت دارد و اینکه ما باید سوژه‌های درست را انتخاب کنیم و با هوشمندی به منابع و مصادیق برش بزنیم زیرا این امر ویژه‌ای برای تولید محتوای تبلیغی به شمار می‌رود.

یادآور می‌شود؛ در پایان مراسم ضمن تقدیر از زحمات دکتر قشقایی، حکم ریاست پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی اعطا شد.

انتهای پیام

captcha