راه شناخت استجابت دعا
کد خبر: 3812162
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

راه شناخت استجابت دعا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیت‌الله مجتهدی در شرح دعای ماه مبارک رمضان راه شناخت استجابت دعا را به انسان نشان می‌دهد.

راه شناخت استجابت دعابه گزارش ایکنا از قم، آیت الله مجتهدی شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان اینگونه آورده‌است: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ؛ خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار ده که اهل توکل به تو هستند، چشمم به دست این و آن نباشد؛ چقدر خوب است که انسان توکل داشته باشد و اهل توکل باشد.

نصیحتی به طلاب علوم دینی

طلبه نباید با خود بگوید؛ اگر من الان درس بخوانم چکاره می‌شوم و چکاره بشوم ؛ مگه خود من وقتی طلبه شدم میدانستم چکاره می‌شوم؟! در آن ایام که ما درس می‌خواندیم « حدود 63 سال قبل » ماهی « 10 تومان » به ما شهریه می دادند.

بعد که به شهر قم رفتم ماهی « 15 تومان » شهریه می‌گرفتم؛ « 5 تومان » آیت الله صدر « 5 تومان » آیت الله حجت « 5 تومان » آیت الله سید محمد تقی خوانساری؛ ما روزی « 5 ریال » می‌گرفتیم و با نان خالی ارتزاق می‌کردیم و درس و بحث را رها نکردیم؛ با اینکه در همان ایام برای ماشین نویسی مدرک و تصدیق داشتم  و میرزایی کرده بودم؛ سیاقه نویسی بلد بودم؛ چرتکه بلد بودم؛ الان هم که می خواهم برای مراجع وجوهات شرعیه  بفرستم با چرتکه حساب می کنم.

  با وجود این فقط مشغول درس و بحث بودم و به فکر این مسائل نبودم که خوب اگر من درس بخوانم؛ در آینده چکاره می‌شوم، ولی متاسفانه بعضی از طلبه‌ها با خود می‌گویند آخرکار من چه می‌شود؟ و درس را رها می‌کند و دنبال کار و بار می‌رود، طلبه باید درسش را بخواند و مرتب نگوید؛ آخرعاقبت درس خواندن من چه می‌شود؟.

به خدا  توکل داشته باشید؛ من با توکل به اینجا رسید ه‌ام؛ با توکل از صفر شروع کرده‌ام؛ «51 سال پیش» که من به اینجا آمدم، انبار خاک زغال بود و با توکل آن را به اینجا رسانده‌ام.

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ؛ خدایا من را از رستگاران قرار بده ؛ نه از اهل شقاوت که وارد قیامت که میشوم اهل بهشت باشم، فائزین، رستگار.

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ؛ خدایا من را از مقربین در گاهت قرار بده؛

خدا نکند طوری زندگی کنیم که خدا به ما بگوید تو بنده من نیستی و ما را از درگاه ربوبی خودش دور کند و بگوید برو ؛ گاهی پدر به فرزند نا صالح خود می‌گوید ؛ برو تو دیگر فرزند من نیستی خدا هم گاهی به بنده خودش که غرق در معاصی شده است می گوید : از درگاه من دور شو که دیگر تو بنده من نیستی؛ خدا کند که خدا به ما بگوید، تو بنده من هستی.

بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِین؛ به حق احسانت خواسته های من را اجابت کن؛

ای کسی که غایت طالبین تویی! انسان وقتی از همه جا نا امید می‌شود، آخر کار در خانه خدا می‌رود و آن وقت دعا مستجاب می‌شود.

راه شناخت استجابت دعا

اگر می‌خواهی بدانی دعایت مستجاب می‌شود یا نه؟ به دلت مراجعه کن اگر دیدی در گوشه دلت به کسی غیر از خدا هم امیدواری بدان که دعایت مستجاب نمی‌شود ولی اگر از همه نا امیدی و چشم دلت دست به دامن الهی است بدان که دعای تو مستجاب شده است؛ در حدیث آمده است که به عزت و جلالم قسم من قطع می‌کنم امید کسی را که به غیر من امید دارد.

انتهای پیام

captcha