جنگ احزاب جنگ اراده‌ها بود
کد خبر: 3812395
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰

جنگ احزاب جنگ اراده‌ها بود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان جنگ احزاب را جنگ اراده‌ها توصیف کرد و گفت: ابوسفیان و یهودیان مدینه اراده کرده بودند اسلام را ریشه‌کن کنند و در مقابل پیامبر اکرم(ص) اراده کرده بودند در مقابل کفر ایستادگی کند.

جنگ احزاب جنگ اراده‌ها بود/ رویارویی جبهه کفر در مقابل اسلامبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه جمعه، 27 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در مسجد بعثت خرم‎آباد در رابطه با چگونگی و علل وقوع جنگ احزاب با ذکر این مطلب که آیه نهم سوره احزاب با مضمون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا» بیان‌گر جنگ احزاب است، اظهار کرد: یکی‌ از حوادث مهم تاریخ اسلام جنگ احزاب است.
وی با اشاره به علل پیدایش جنگ احزاب، تصریح کرد: با تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دشمنان جنگ‌های متعدد علیه پیامبر(ص) راه انداختند که از جمله آن جنگ احزاب بود.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در برخی جنگ‌ها پیامبر(ص) فرماندهی را بر عهده داشت و در جنگ‌هایی هم حضرت فرمانده نبود، افزود: جنگ احزاب یا جنگ خندق در سال پنجم هجری رخ داد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که بعد از تشکیل حکومت اسلامی قبایل مهم در مدینه با پیامبر(ص) بیعت کردند و برخی دیگر هم خیانت کردند، بیان کرد: از قبایل مهم در مدینه، قبیله بنی‌نظیر بود که نقشه ترور پیامبر اکرم(ص) را کشیدند که بعد از این‌که نقشه آنان نقش برآب شد از مدینه بیرون رانده شدند اما بعد از آن با ابوسفیان پیمان بستند و بعد از آن با یهودیان نجد و برخی قبایل دیگر نیز علیه اسلام هم‌ بیعت شده و مثلث شومی را تشکیل دادند.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که منافقین قریش و یهودیان مدینه جمعیت ۱۰ هزار نفری تشکیل داده و به سمت مدینه حرکت کردند، ادامه داد: پیامبراکرم(ص) با تشکیل شورای دفاعی آماده جنگ شد که در این شورا سلمان فارسی پیشنهاد حفر خندق را داد که این پیشنهاد از سوی پیامبر اکرم(ص) مورد قبول واقع شد.
این مفسر قرآن‌کریم جنگ احزاب را جنگی نابرابر توصیف کرد و افزود: در این جنگ مسلمانان با زدن خندق جلوی ورود مشرکان را گرفتند.
وی با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب خداوند متعال مسلمانان را پیروز کرد، افزود: آیات مربوط به جنگ احزاب با «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی با یادآوری این مطلب است که اسلام به آسانی به دست نیامده است، اضافه کرد: جنگ احزاب جنگی نابرابر بود؛ چراکه از نظر نیروی انسانی مسلمانان سه هزار نفر بودند اما جبهه مقابل ۱۰ هزار نفر بود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان جنگ احزاب را جنگ اراده‌ها توصیف کرد و افزود: ابوسفیان و یهودیان مدینه اراده کرده بودند اسلام را ریشه‌کن کنند و در مقابل پیامبر اکرم(ص) اراده کرده بود در مقابل جبهه کفر بایستند.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که امروز هم در شرایط کنونی جنگ اراده‌هاست و تمام استکبار در برابر یک رهبر و یک امت ایستاده است، اضافه کرد: در جنگ احزاب یک جنگ روانی علیه مسلمانان راه انداختند.
وزیدن باد و یاری فرشتگان؛ امدادهای غیبی جنگ احزاب
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که در جنگ احزاب مسلمانان پشتوانه قدرت لایزال الهی را داشتند، تصریح کرد: در جریان جنگ احزاب ناگهان طوفان شدیدی رخ داد به‌طوری‌که دیگ‌های غذایی بزرگ و چادرها را از بین برد تا جایی‌که ابوسفیان به وحشت افتاد کمااینکه در ماجرای طبس خداوند باد را به یاری ما فرستاد.
وی با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب خداوند لشکریان نامریی یا فرشتگان را برای یاری مؤمنان فرستاد، تصریح کرد: هدف جنگ احزاب در هم کوبیدن مسلمانان، خاموش کردن چراغ اسلام و غارت کردن مدینه بود و در مقابل عکس‌العمل پیامبر(ص) تشکیل شورای دفاعی و تأیید پیشنهاد سلمان فارسی مبنی‌ بر حفر خندق بود.
آیت‌الله میرعمادی مشکلات جنگ احزاب را سرمای زمستان، کمبود خوراک و طولانی شدن جنگ برشمرد و گفت: امدادهای الهی در جنگ احزاب، وزیدن باد و نزول فرشتگان برای یاری مؤمنان بود.

انتهای پیام

captcha