گزارش ایکنا از گردهمایی جامعه قرآنی اراک/ از تغییر روش در آموزش ‌تا تجلیل از ۱۰ بانوی قرآنی
کد خبر: 3812404
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

گزارش ایکنا از گردهمایی جامعه قرآنی اراک/ از تغییر روش در آموزش ‌تا تجلیل از ۱۰ بانوی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گردهمایی سالانه جامعه قرآنی اراک تحت عنوان «بر آستان جانان» با حضور قاریان، مدیران مؤسسات قرآنی اراک ۲۶ اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اکبر کریمی و سید‌مهدی مقدسی، نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک و پیشکسوتان، مربیان، نوجوانان و جوانان قرآنی در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، گردهمایی سالانه جامعه قرآنی اراک تحت عنوان «بر آستان جانان» با حضور قاریان، مدیران مؤسسات قرآنی اراک شب گذشته، 26 اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اکبر کریمی و سید‌مهدی مقدسی، نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان، در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک و پیشکسوتان، مربیان، نوجوانان و جوانان قرآنی در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.
آغاز مراسم با پخش سرود ملی و تلاوت صالحی قاری دانش‌آموز ممتاز کشوری همراه بود، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم پیمان عین‌القضاتی، رئیس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه استان مرکزی و مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک طی سخنانی گفت: وظیفه جامعه قرآنی در دهه پنجم انقلاب چیست؟ در دهه پنجم شاهد جابجایی معلمان و فعالان قرآن نیز هستیم در این دهه خیلی از ما باید آماده شویم تا میدان را به جوان‌ترها بسپاریم. مقام معظم رهبری در دروس خود تلاش داشتند در بحث آموزش قرآن مسئله حکومت اسلامی را تبیین کرده و جامعه‌سازی قرآن را در دستور کار قرار دهند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه رویش نوجوانان قرآنی در اواخر دهه چهارم انقلاب و اوایل دهه پنجم انقلاب نوید‌بخش است. هرجا به فعالان قرآنی و مردم اعتماد کردیم نتایج بسیار خوبی حاصل شد لذا اگر عرصه بیشتری به مردم داده شود قطعاً شاهد رویش‌های بیشتری خواهیم بود.

آموزش قرآن نیاز به تغییر روش دارد
عین‌القضاتی افزود: برای ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی آموزش قرآن نیاز به تغییر روش دارد، باید دید چه کنیم تا آموزش قرآن در دل زندگی ما جای پیدا کرده و خانواده‌ها انس بیشتر پیدا کنند‌. بازدید از مؤسسات قرآن در دستور کار اتحادیه مدغم وجود دارد تا از نزدیک با مشکلات این مؤسسات قرآنی آشنا شویم، آنجایی که کار را به مردم سپردیم کار پیشرفت داشت. فعالان قرآنی می‌دانند رویش‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب وجود دارد اما باید دید چه کنیم تا مفاهیم آیات الهی در لایه‌های زندگی نهادینه و درونی شود؟
پس از سخنان مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک حجت‌الاسلام دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر ضرورت فعالیت‌های قرآنی خودجوش و برخاسته از دل مردم تأکید کرد و گفت: در فعالیت قرآنی تشکل‌های بزرگ فعالیت دارند اما فراگیری عمومی قرآن مزیت است. لازمه موفقیت در فعالیت‌های قرآنی داشتن روحیه جهادی است؛ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و دیگران باید خود را وقف قرآن کنند لذا برای تقویت فعالیت‌های قرآنی می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

کربلایی کاظم ساروقی؛ از ظرفیت‌های قرآنی اراک
وی افزود: ظرفیت‌های قرآنی خوبی از جمله کربلایی کاظم ساروقی داریم که برگزاری کنگره بزرگ کربلایی کاظم در سطح کشوری می‌تواند به معرفی این شخصیت برجسته در کشور و جهان منتج شود. همت برای فعالیت‌های قرآنی در استان خوب است اما باید ارتقا یابد چراکه اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید با در پیش گرفتن فرهنگ جهادی تلاش کنیم. در چهل ساله دوم انقلاب در قالب گام دوم باید در شکل ظاهری تربیت حافظان و فراگیر شدن تدبر در قران گام‌های موثری برداریم. رهبری در نامه گام دوم به رشد مبانی ایمانی و اخلاقی اشاره کردند چطور می‌توان به مبانی ایمانی و اخلاقی منهای قرآن و معارف قرآن دست پیدا کنیم. وظیفه اول من به عنوان طلبه پرداختن به کارهای طلبگی از جمله قرآن کریم است.
اجرای تواشیح توسط گروه همخوانی فدک بخش دیگر همایش بود، ‌بین فعالان قرآنی جانباز نابینای حافظ کل نیز وجود داشت که از سوی مجری به همراه همسرشان به جایگاه دعوت شدند؛ محمد داوود‌آبادی فراهانی، جانباز نابینا و حافظ کل قرآن کریم در این مراسم گفت: بنده سال ۶۱ در عملیات پارتیزانی برون‌مرزی در منطقه مریوان مجروح شدم و ۱۰ ماه نیز اسیر بوده‌ام.
وی در پاسخ به این سؤال که حفظ قرآن برای شما سخت نبود، با اشاره به آیه ۵۶ سوره مبارکه قصص، بیان کرد: خداوند به پیامبر(ص) فرموده‌ است «إِنَّکَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ، ای رسول ما، با اینکه تو هادی و هدایت‌کننده مخلوقات هستی، این چنین نیست که هر کس را که دوست داری بتوانی هدایت کنی ولیکن خداوند هر کس را می‌خواهد، هدایت می‌کند» استناد کرد.
داوود‌آبادی ادامه ‌داد: خداوند می‌داند چه افرادی هدایت می‌شوند، گاه خانواده‌ها مقید هستند اما فرزندان مقید نیستند یا بالعکس. زمینه هدایت باید در شخص وجود داشته باشد شاید یکی از دلایلی که خدا مرا در این مسیر هدایت کرد طاغوت‌ستیزی بنده در دوران طاغوت است، از اول نوجوانی ضد طاغوت بوده‌ام. مهم این است که عامل به قرآن باشیم، همه سخنان رهبری ضد طاغوتی است، همه پیامبران الهی دارای دو شاخصه مهم ضدیت با طاغوت و دعوت به توحید بودند.
وی در مورد همراهی همسرش نیز گفت: من تا ۲۰ جزء را بدون نوار کاست و ... حفظ کردم همسر بنده تلاوت می‌کرد و من حفظ می‌کردم اگر اشکالی داشتم هر ساعتی از شبانه‌روز هم بود همسرم را بیدار می‌کردم.
وی با اشاره به اینکه حفظ من زمانش طولانی شد، تصریح کرد: با فاصله افتادن بین حفظ حافظ شدن با وقفه روبه‌رو شد، بعدها متوجه شدم قرآن به روز است و تنها برای ۱۴۰۰ سال قبل نیست. وقتی متوجه این امر شدم دیگر لحظه‌ای غفلت نکردم.
انسیه‌سادات صدرنور، خواهر شهید و همسر جانباز داوود‌آبادی هم گفت: من و آقای داوود‌آبادی تیر سال ۶۲ ازدواج کرده‌ایم. حفظ چون ناپیوسته بود ۲۰ جزء اول حدود ۸ سال طول کشید اما ۱۰جزء آخر را در مدت یکسال حفظ کردند و این سعادتی بود که خدا نصیب من کرده است.
پس از آن از فعالیت خودجوش ۱۰ بانوی قرآنی که بیش از ۳۰ سال قدمت فعالیت داشتند تجلیل شد، اسامی بانوان بدین شرح است، عذرا قدیمی، ایران قلعی، معصومه خزرایی، زرنوش، جوراب‌چی، جعفری، اعظم مجیدیان، سجادی، فاطمه بیاتی و قلعی.
پس از آن اسامی مجریان قرآنی بدین شرح معرفی شده و مورد تکریم قرار گرفتند؛ جواد مختاری، حمید قاسمی، مهدی میرزابابایی، علی گودرزی‌زاده، مبین صحاف‌کاشانی، سید‌محمد سجادی، شاه‌زیدی، معصومه خداوردی، حسن وروانی، محمد‌رحیم بیرقی، مریم غلامی، طیبه کاظمی، سمیه زلفی، فاطمه کرمی، بدخشان، قدریان، محمدکاظم ربیعی، رحیم طاهری، سید‌مهدی سجادی، مهدی خان‌آبادی، سی‌ابوالفضل هاشمی و یادگاری.
از سرپرستان گروه‌های تواشیح حنان، فدک، بریر همدانی، المهدی‌(عج)، کمیل، رهروان ولایت و سفینه النجاة نیز تجلیل شد.
اجرای تواشیح از سوی گروه بریر همدانی بخش پایانی مراسم بود و این همایش پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با برگزاری ضیافت افطاری و شام به پایان رسید.
انتهای پیام

captcha