نقد سینمای انقلاب باید منطبق بر واقعیات باشد نه آرمان‌ها
کد خبر: 3812410
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
احمد مسجدجامعی:

نقد سینمای انقلاب باید منطبق بر واقعیات باشد نه آرمان‌ها

گروه هنر ــ عضو شورای شهر و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بخواهیم ارزیابی آرمانی کنیم نه تنها سینما، بلکه بسیاری نهادها همچون حوزه‌های علمیه نمره قبولی نمی‌گیرند، لیکن با نگرش واقع‌بینانه متوجه خواهیم شد که معرفت اخلاقی در سینمای ایران در هیچ سینمای دیگری وجود ندارد و همین مسئله جایگاه سینمای ما را در دنیا رفیع کرده است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ درباره عملکرد سینمای ایران در چهار دهه گذشته اظهار کرد: به نظرم سینمای ایران اسلامی پس از انقلاب توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد، چون عطر و بویی جدید در دنیا پراکنده که در آن ادبیاتی زیبا و دوست‌داشتنی نیز محسوس است.

وی افزود: جالب است رویکرد سینمای اخلاق‌گرای ایران در جهان هم پذیرفته شد، زیرا این‌گونه موضوعات کمتر در دیگر کشور‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. البته مفاهیم اخلاق‌گرای سینمای ایران ریتم و شکلی خسته‌کننده ندارد، بلکه جذابیت شاخصه اصلی آن است. برای همین وقتی فیلم‌های ایرانی در سینما‌ها یا جشنواره‌های خارجی به نمایش درمی‌آید، جدا از اهالی حرفه‌ای سینما، مخاطبان عام هم به آن روی خوش‌ نشان می‌دهند.
 
سینمای نجابت
وزیر اسبق ارشاد گفت: ویژگی دیگر سینمای ایران نجابت است؛ نجابتی که باعث نشده از جذابیت آن کاسته شود، بلکه بر زیبایی‌های تصویری آن افزوده است، زیرا در بسیاری از کشور‌ها اهرم جذابیت چیزی نیست که در فیلم‌های ایرانی دیده می‌شود، بلکه اهرم‌هایی گیشه‌پسند است که در آن ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد.

مسجدجامعی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی نقد‌ها در داخل سینمای کشورمان در پرداختن به ارزش‌های انقلابی و دینی موفق نیست، چنین پاسخ داد: اگر بخواهیم حرف‌ شعارگونه و آرمان‌گرایانه بزنیم، می‌توانیم عملکرد همه نهاد‌ها از جمله حوزه‌های علمیه را هم نقد کنیم، ولیکن اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد معرفت اخلاقی سینمای ایران در هیچ سینمایی وجود ندارد و همین مسئله جایگاه سینمای ایران را در دنیا رفیع کرده است. به نظرم این ویژگی خوبی است که آن را موفقیت سینمای ایران در چهار دهه گذشته می‌دانم.

انتهای پیام
captcha