رسانه‌های برون‌مرزی ایران بر بستر بومی حرکت کنند
کد خبر: 3812489
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
محمدصادق کوشکی:

رسانه‌های برون‌مرزی ایران بر بستر بومی حرکت کنند

گروه هنر ــ یک استاد دانشگاه گفت: برای مواجهه همه‌جانبه با غرب در فضای رسانه‌ای بهترین راهکار در شرایط فعلی بومی‌سازی رسانه‌های برون‌مرزی است.

کوشکی

رسانه‌های برون‌مرزی ایران بار دیگر آماج سرکوب رسانه‌ای و سانسور قرار گرفتند و فعالیت آن‌ها در یوتیوب و گوگل مسدود شد. حتی جی‌میل شخصی کارکنان این شبکه‌ها نیز به دلیل فعالیت شغلی در شبکه‌های پرس تی وی و هیسپان تی وی حذف شد.
 
تابستان سال قبل هم حساب‌های فیسبوک و توئیتر شبکه‌های پرس تی وی و هیسپان تی وی با دستور دولت آمریکا مسدود شده بود. علاوه بر این موارد، انواع محدویت‌ها بر جریان آزاد اطلاعات در کشور‌های غربی اعمال می‌شود. به راستی ابرقدرت‌هایی که خود امپراطوری‌های هنجارشکن رسانه‌ای را در اختیار دارند چشم دیدن یک شبکه انگلیسی‌زبان را ندارند که فقط در خط خبری فعالیت می‌کند.

این دوگانگی در شعار و عمل که در رفتار دولت‌های مدعی آزادی بیان دیده می‌شود، نقطه ابهام بزرگی است که باید به آن توجه کرد. به همین منظور خبرنگار ایکنا، مصاحبه کوتاهی با محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران، انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

چرا رسانه‌های برون‌مرزی ایران سانسور می‌شوند، در حالی که دولت‌های غربی ادعای آزادی بیان و تحمل نظر مخالف را دارند؟

برای دولت‌های سلطه‌گر غربی امنیت ملی و منافع سیاسی مهم‌تر از آزادی بیان و حقوق بشر است. از این رو زمانی که منافع خود را در خطر ببینند، دیگر شعار‌های قشنگی مانند آزادی رسانه و تحمل نظر مخالف را نادیده می‌گیرند.

واقعیت این است که ساختار‌های حاکم بر جوامع غربی، تحمل همین برنامه‌های محدود را که از شبکه‌هایی مانند پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی پخش می‌شود ندارند، چراکه حقیقت را از طریق یوتیوب، فیسبوک و توئیتر به اطلاع مردم می‌رسانند. از طرف دیگر این انسداد خبری و در تنگنا قرار دادن رسانه‌های مخالف جریان سلطه با تروریست اعلام کردن سپاه از سوی ترامپ همزمان بود. به بیان دیگر این روند نشان می‌دهد که رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران دوشادوش نیرو‌های مسلح کشور در برابر هجمه دشمنان نظام مقاومت می‌کنند.

به نظر شما در برابر سرکوب رسانه‌ای دولت آمریکا  چه باید کرد؟

بستری که در آن جریان اطلاع‌رسانی انجام می‌شود باید بومی باشد. تا زمانی که از سیگنال و سرور‌هایی استفاده می‌کنیم که برای دشمن است هر لحظه باید منتظر چنین اقدامات خصمانه‌ای بود. همان طور که چندی قبل پخش برنامه‌های هیسپان تی وی را از ماهواره‌های خود قطع کردند.

وقتی دیتابیس در اختیار آنهاست و فضای مجازی را مدیریت می‌کنند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اگر حدود ده سال قبل برای داشتن بستری مجزا برای فضای مجازی تلاش کرده بودیم و زیرساخت‌های لازم ایجاد شده بود یا دست‌کم شبکه‌های برون‌مرزی ایران ماهواره اختصاصی در اختیار داشتند، وضعیت به گونه‌ای دیگر بود و به راحتی نمی‌توانستند مانع انتقال پیام‌های رسانه‌ای ایران شوند و شبکه‌های برون‌مرزی ایران را محدود کنند.

در خاتمه باید بگویم به کشور چین نگاه کنید که فضای مجازی بومی خودش را ایجاد کرده است؛ برای مثال (وی چت) را بر بستر بومی خود ایجاد کرده است. ما نیز باید به همین شکل عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha