به گزارش ایکنا از خراسانشمالی، به نقل از روابط عمومي مديريت حوزه علميه استان، حجتالاسلام نعمتالله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنهای بجنورد، روز گذشته 27 اردیبهشت ماه در نشست تخصصی بازخوانی نظریه تربیتی شهید مطهری که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه در محل سالن همایش حوزه علمیه خراسانشمالی برگزار شد، بر توجه ویژه به اندیشههای این شهید عالم در حوزه علمیه و مراکز علمی و آموزشی کشور تأکید کرد.
وی افزود: در این راستا اقدام نخست بازخوانی اندیشهها و آثار شهید مطهری است، گام دوم فهم این اندیشهها، گام سوم اشاعه و اقدام چهارم تبیین اندیشههای شهید مطهری خواهد بود.
آزموده خاطرنشان کرد: وقتی میتوانیم تربیت را در ساحت متعالی خود شکل دهیم که بتوانیم اندیشههای شهید مطهری را بازخوانی، فهم، اشاعه و تبیین کنیم.
مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسانشمالی عنوان کرد: اگر در هر مرحله از این چهار گام دچار مشکل شویم در تعلیم و تعلم و اقدامات پرورشی خود دچار چرخش میشویم.
وی با اشاره به جایگاه ویژه معلم در نظام تربیتی اسلام و با بیان اینکه معلم فردی است که کار انبیا را تعقیب و اجرایی میکردند، افزود: معلمی جایگاه بسیار ارزشمندی بوده و همه ما باید به معلم بودن خود افتخار کنیم.
آزموده با اشاره به اینکه معلمی جدای از افتخارات، مسئولیت بزرگی است که بر عهده ما گذاشته است، عنوان کرد: بر اساس اندیشههای شهید مطهری قرآن کتاب جامعی بوده و در ساحتهای مختلف نقش دارد، اما قرآن هدف مهمی را تعقیب میکند که آن تربیت انسان است.
وی با بیان اینکه قرآن کتاب شناخت و تربیت انسان بوده و وزن قرآن به سمت نظام تربیتی است، افزود: بر اساس قرآن انسان موجود تربیتپذیری بوده و فطرت انسان قابل تربیت است.
آزموده گفت: دومین موضوعی که شهید مطهری در نظام تربیتی الهی مطرح میکند این است که هدف از تربیت رشد به سمت خداگرایی و یاد خدا است، ازاینرو قرب الهی که ما در حوزه علمیه مطرح میکنیم باید در آموزش وپرورش هم اینگونه باشد.
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنهای بجنورد با اشاره به چهار شرط تحقق نظام تربیتی الهی از دیدگاه شهید مطهری، گفت: مبارزه با موانع و فراهم کردن زمینه تربیت نخستین شرط در نظام تربیتی الهی است.
مدیر مدرسه علمیه امام خامنهای بجنورد اضافه کرد: اینها همه مقدمه امر خداگرایی است، زیرا خداگرایی آموزش و پرورش ما را متعالی میکند، وگرنه حقیقتجویی میتواند در جایی منحرف شود چراکه بین واقعیت و حقیقت فرق وجود دارد.
وی افزود: به عنوان مثال در قرآن به مظاهر دموکراسی اشاره شده و دموکراسی برخی مواقع رد میشود، بهگونهای که نظام اومانیستی با کلمه «ربی» نقد شده و نظام دموکراسی با «ربالناس» نقد میشود، یعنی ناس و مردم باید زیرمجموعه نظام الهی باشند.
آزموده با بیان اینکه نکته مورد تأکید در نظام تربیتی شهید مطهری شرایط تربیت است، گفت: تربیت الهی در هر فضایی میسر نمیشود، بلکه باید شرایط و فضا برای نظام تربیتی الهی مهیا شود.
وی با اشاره به چهار شرط تحقق نظام تربیتی الهی از دیدگاه شهید مطهری، اظهار کرد: مبارزه با موانع و فراهم کردن زمینه تربیت نخستین شرط در نظام تربیتی الهی است.
آزموده خطاب به معلمان و اساتید حوزه، اظهار کرد: برخی با نماز، فکر و ارتباط شما با خداوند مشکل دارند، به همین دلیل نخستین نکته شهید مطهری در شرایط تربیت، مبارزه با مانعین و زمینهسازی برای تربیت الهی است.
وی با اشاره به اینکه دومین نکته سلامت جسم است، افزود: ورزش بسیار مهم است، اما گاهی علمگرایی و تخصص گرایی به اندازهای وسیع میشود که ورزش به حاشیه میرود.
آزموده امنیت نسبت به حیات و وسایل و لوازم شخص و آزادی اجتماعی و معنوی فرد را از دیگر شروط نظام تربیتی اسلام برشمرد، گفت: آزادی به این معنا است که سایر افراد جامعه مانع رشد فرد نشوند.
مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسانشمالی ادامه داد: آزادی معنوی هم این است که انسان اسیر خشم، حرص، شهوت و هوای نفس خود نشود، ازاینرو رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب وقتی موضوع معنویت را مطرح میکنند راهکارهای عملی برای رسیدن به تربیت اسلامی را هم معرفی میکنند.
آزموده با بیان اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب شش راهکار را در زیر مجموعه دومین محور یعنی اخلاق و معنویت برای رسیدن به تربیت متعالی اشاره میکنند، خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبری هم تأکید کردهاند برای تعلیم و تربیت مناسب باید بر دلها حکومت و مدیریت داشته باشیم، زیرا اصل حکومت بر دلها است.
انتهای پیام