ارائه 200 میلیارد برنامه و تصویب کمتر از یک درصدی آن
کد خبر: 3812518
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
پیگیری بودجه قرآنی دستگاه‌‌ها/1

ارائه 200 میلیارد برنامه و تصویب کمتر از یک درصدی آن

گروه فعالیت‌های قرآنی‌ ــ رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه این سازمان بیش از 200 میلیارد برنامه به دو کمیسیون ارائه داده اما به دلیل قلت بودجه، درصد کمی از آن برای اجرا به تصویب رسید، گفت: کمیسیون تبلیغ و ترویج از هیچ کدام از مراکز تبلیغی و ترویجی این سازمان حمایت نکرد، اما مرکز مطالعات که زمینه فعالیت پژوهشی دارد، مورد حمایت قرار داد.

ارائه 200 میلیارد برنامه و تصویب 14 درصدی آن / مورد عجیب مرکز مطالعات

پس از انتشار گزارش توزیع اعتبارات قرآنی سال ۱۳۹۷ از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبالغ دریافتی سازمان‌ها و دستگاه‌‌های مختلف که طی سال 97 برنامه‌های خود را اجرا کرده‌اند مشخص شد. در ادامه، ایکنا قصد دارد که با مسئولان دستگاه‌هایی که بودجه قرآنی را دریافت کرده‌اند گفت‌وگو کند و از برنامه‌ها و طرح‌های این دستگاه‌‌ها گزارش‌هایی را ارائه دهد. 

نخستین گفت‌وگو با زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی، انجام شده است. این سازمان علاوه بر این مرکز، دارای مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی، مرکز رشد فناورهنرهای قرآنی، مرکز تولیدات چندرسانه‌ای قرآنی(مبین) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است. وی در این گفت‌وگو از ارائه 413 میلیارد و 823 میلیون ریال برنامه از سوی تمامی این مراکز و ایکنا صرفاً به کمیسیون تبلیغ و ترویج طی سال 97 خبر داد و درباره اینکه کدام یک مصوب شده و بودجه دریافت کرده است سخن گفت. همچنین، بخش‌های بسیار کمی از این طرح‌ها به دليل قلت بودجه برای دریافت بودجه قرآنی تصویب و در نهایت سه میلیارد و 639 میلیون و 70 هزار ریال از بودجه سال 97 به جهاددانشگاهی داده شد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است.

نقی‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: در سال 97 نامه‌ای از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت شد تا فعالیت‌هایی را که می‌‌توانیم ذیل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن انجام دهیم ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه در اسفندماه سال 96 از سوی این سازمان، مجموعه برنامه به مبلغ حدود 35 میلیارد ریال به کمیسیون آموزش عمومی ارائه شد، گفت: در نهایت سه برنامه در کمیسیون آموزش عمومی تصویب شد که شامل «دانشجومعلم قرآن کریم»، «دانشجومتدبر قرآن کریم» و «مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی» بود. با توجه به قلت بودجه‌‌ای که وجود داشت این سه برنامه در مجموع مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال دریافت کرد.

نقی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور پیش از این و در سال‌های 93 و 95 از کمیسیون تبلیغ و ترویج، بودجه قرآنی دریافت کرده بود، گفت: از ابتدای سال 97 کارگروه‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج، جلساتی را برگزار کرد تا هم سند راهبردی این کمیسیون هرچه سریع‌تر تهیه و هم اینکه برنامه‌های ارائه شده بررسی و تصویب شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به فعالیت‌های که این سازمان در کمیسیون تبلیغ و ترویج داشته است اشاره و اظهار کرد: تقریباً در تمامی جلسات و حتی کارگروه‌هایی هنر، رسانه و بین‌الملل کمیسیون تبلیغ و ترویج حضور داشته‌ایم. البته بخش بیشتر کار ما در کمیسیون تبلیغ و ترویج، فعالیت‌هایی بود که خارج از جلسه پیگیری می‌شد. برای مثال در مورد سند راهبردی کمیسیون، دو هفته زمان گذاشتیم تا بخش‌های مختلف این سند با حضور کارشناسان این سازمان مورد مطالعه و ایرادهای آن از نقطه نظرات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: غیر از فعالیت‌هایی که در مورد سند انجام شده است، خود کمیسیون از ما درخواست داشت تا اگر جهاددانشگاهی در ذیل این سند، برنامه‌هایی برای اجرا دارد ارائه دهد. لذا 413 میلیارد و 823 میلیون ریال برنامه از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سه فاز آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش ذیل سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، تدوین و به صورت مجموعه‌هایی از فعالیت‌ها، که شامل 200 صفحه محتوا بود، تهیه و ارائه شد.

نقی‌زاده به تصویب سه برنامه این سازمان در کمیسیون تبلیغ و ترویج و نداشتن رویکرد تبلیغی ترویجی این سه برنامه اشاره و اظهار کرد: اتفاقاً در این کمیسیون، سه فعالیتی که رویکرد تبلیغی و ترویجی نداشت، تصویب شد. یکی از ایراداتی که ما به سند راهبردی کمیسیون تبلیغ و ترویج وارد کرده بودیم، این بود که چرا این کمیسیون با موضوع مطالعاتی برای خود تعریف کرده است؟ پاسخ آن‌ها این بود که برای انجام دادن کار تبلیغی و ترویجی باید بستری از کارهای مطالعاتی انجام گیرد. ایراد ما این بود که این کار باید در کمیسیون توسعه آموزش عالی قرآن انجام شود، در حالی که اولویت آن‌ها کارهای تبلیغ و ترویج قرآن کریم بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این سازمان مراکز تخصصی متعددی دارد که یکی از آن‌ها مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن است و باقی مراکز فعالیت تبلیغی و ترویجی دارند، لذا کمیسیون می‌توانست این را لحاظ کند و به بقیه مراکز بودجه بدهد، اما در نهایت فقط به مرکز مطالعات بودجه داد. لذا از باب کل بودجه سازمان، ایرادات و اعتراضاتی باقی است، به ویژه اینکه وظیفه کمیسیون تبلیغ و ترویج اختصاص بودجه به خبرگزاری ایکناست که مهم‌ترین بُعد تبلیغی و ترویجی را پیش می‌برد.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: از 209 میلیارد و 900 میلیون ریال طرحی که صرفاً مرکز فعالیت‌های قرآنی این سازمان ارائه داد، مبلغ دو میلیارد ریال پروژه که شامل سه طرح مطالعاتی بود به تصویب کمیسیون تبلیغ و ترویج رسید که از این مبلغ باید 440 میلیون ریال توسط دستگاه مجری و مابقی که یک میلیارد و 560 میلیون ریال است از طریق کمیسیون پرداخت شود.

وی در مورد سه طرح و پروژه که در کمیسیون تبلیغ و ترویج تصویب شده است، بیان کرد: این سه طرح شامل «مطالعه آسیب‌شناسی و بازطراحی جشنواره‌ها و محصولات هنری ـ قرآنی»، «اجرای پروژه طبقه‌بندی مشاغل و فعالیت‌های تبلیغی قرآن» و «طراحی دوره‌های آموزشی تربیت عکاس حرفه‌ای، خبرنگاران قرآنی و تولید محتوای آموزشی در رسانه» است.

نقی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا طرح‌هایی با موضوع و زمینه تبلیغ و ترویج در این کمیسیون به تصویب نرسیده است، گفت: مسئولان کمیسیون علت را ناشی از کمبود بودجه می‌دانند. از این لحاظ که کار مطالعاتی را به ما داده‌اند شاید کار درستی انجام داده‌اند؛ زیرا تنها دستگاهی هستیم که فعالیت‌های مطالعات میان‌‌رشته‌ای قرآن را انجام می‌دهیم، هر چند اعتقاد داریم این موضوع نباید مانع از آن شود تا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را به این سازمان ندهند.

وی با تأکید بر اینکه ایکنا و مرکز فعالیت‌های دانشجویی دو مرکز مهم سازمان دانشگاهیان کشور است که فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی انجام می‌دهد، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت‌های تبلیغی خبرگزاری، در مرکز دانشجویی نیز شاهد برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بوده‌‌ایم، اما هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. اگر کمیسیون تبلیغ و ترویج برای مسابقات قرآن بودجه در نظر نگیرد، پس کدام کمیسیون باید این حمایت را انجام دهد؟

وی در مورد فاصله زمانی ارائه برنامه‌ها، تصویب و دریافت بودجه‌های مربوط به آن نیز گفت: در کمیسیون تبلیغ و ترویج تابستان سال گذشته پیرو سند در مورد ارائه طرح و برنامه صحبت‌هایی شد، در مهر و آبان 97 یک سبد پروژه‌ای 20 میلیارد تومانی تهیه و برای آن‌ها ارسال کردیم، دقیقاً 26 شهریور برنامه‌ها را ارائه دادیم که پس از بررسی‌هایی که انجام دادند در تاریخ 28 اسفندماه97 از تصویب سه برنامه از مجموعه برنامه‌ها خبر دادند.

نقی‌زاده افزود: مجموعاً سه میلیارد و 60 میلیون ریال از دو کمیسیون آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج مصوب شده است. از این مبلغ در فروردین ماه 97 حدود 60 درصد به حساب دستگاه‌ها واریز شد و 40 درصد نیز بعد از اتمام طرح و ارائه گزارش از سوی دستگاه تخصیص داده می‌شود. اینکه چه زمانی این 40 درصد اختصاص می‌یابد، هنوز مشخص نیست. سال 95، ابتدا 40 درصد بودجه را دادند و پرداخت 60 درصد مابقی را آذرماه 97 یعنی دو سال بعد پرداخت کردند.

وی با تأکید بر این موضوع که بیش از حد انتظار برنامه‌ها را اجرا کرده‌ایم، بیان کرد: در مورد کمیسیون آموزش عمومی نیز باید بگویم، تعداد برنامه‌هایی که در ذیل سه کلان‌برنامه مصوب اجرا کرده‌ایم، حدود 200 برنامه بوده است، اما بودجه‌ای که داده‌اند برای اجرای 15 برنامه است. در حال حاضر گزارش‌ها برای ارائه به کمیسیون آماده است، اما با توجه به اینکه برخی دستگاه‌ها تازه فعالیت‌ها را شروع کرده‌اند و تا آن‌ها برنامه‌ها را ارائه ندهند، بخش دوم واریز نمی‌شود، پیش‌بینی می‌شود واریز بخش دوم زمان‌بر شود.

نقی‌زاده به معرفی سایت «سمات» برای بارگذاری اطلاعات اجرای برنامه‌ها اشاره و اظهار کرد: بعد از اینکه نامه تصویب برنامه‌‌ها در کمیسیون تبلیغی و ترویجی دریافت شد روز 14 فروردین‌ماه پیگیری کردیم تا گزارش را وارد سایت کنیم، اما گفته شد سایت راه‌اندازی نشده است و در صورت راه‌اندازی اطلاع‌رسانی خواهد شد که هنوز اطلاع‌رسانی نشده است. مزیت اتوماسیون شدن کار این است که هر لحظه می‌توان دید طرح در چه مرحله‌ای از بررسی قرار دارد و نیاز به پیگیری‌ حضوری نیست.

انتهای پیام

captcha