خط قرمز‌های مرکز پزشکی حج و زیارت/ میزان بیماری‌های غیرواگیر در میان حجاج
کد خبر: 3812538
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
حلی‌ساز تبیین کرد:

خط قرمز‌های مرکز پزشکی حج و زیارت/ میزان بیماری‌های غیرواگیر در میان حجاج

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اعزام 86 هزار نفر از زوار به سفر حج تمتع، گفت: استطاعت اعزام 95 درصد از زوار تأیید شده است.

خط قرمز‌های مرکز پزشکی حج و زیارت / میزان بیماری‌های غیر واگیر در میان حجاجبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت، امروز،‌ 28 اردیبهشت‌ماه، با حضور در در نشستی خبری که با محوریت اقدامات این مرکز برای سلامت حجاج ایرانی در سال 98 برگزار شد، با تأکید بر لزوم پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای اظهار کرد: امسال 86 هزار و 500 نفر به حج تمتع مشرف می‌شوند. بدین جهت اقدامات خود را چند ماه قبل از عید نوروز آغاز و پزشکان مورد نیاز را از طریق صداوسیما، نظام پزشکی و شبکه‌های اجتماعی فراخوان کردیم. سعی داریم افرادی را با خود به این سفر اعزام کنیم که از تجربه کافی برخوردار و یک بار حج را به جای آورده باشند؛ لذا امسال 70 درصد پزشکان اعزامی، پزشکانی با سابقه قبلی و 30 درصد نیز افراد جدیدی هستند که برای نوسازی تیم‌های اعزامی به این سفر می‌روند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه به ازای هر 300 زائر یک پزشک در نظر گرفته شده است، گفت: 85 درصد داروها نیز آماده ارسال است و می‌توانیم تا 15 ماه شوال این داروها را به عربستان بفرستیم. آزمایش‌ها و معاینات زائران نیز انجام شده و استطاعت بیش از 90 درصد زوار تأیید شده است.

وی درباره مراکز درمانی ایرانی در ایام حج نیز اظهار کرد: ایران همچون سال‌های گذشته یک مرکز درمانی در مکه و یک مرکز در مدینه دارد. همچنین در روز عرفه تونل سرما برای پیشگیری از گرمازدگی زوار در عرفات و مشعر پیش‌بینی شده است. در روز عرفه نیز برای یک نصف روز بیمارستانی را در عرفات برپا می‌کنیم. همچنین در مدینه سه پلی‌کلینیک و در مکه چهار پلی‌کلینیک آماده شده است تا زائران در صورت نیاز بتوانند به آنها مراجعه کنند.

وی در مورد زواری که نیاز به خدمات بستری طولانی مدت دارند، گفت: در این باره تمهیدات لازم انجام شده تا چنانچه نیاز به خدمات بستری طولانی‌مدت برای هر یک از زوار ایرانی به وجود آید، این افراد بتوانند در بیمارستان‌های سعودی خدمات خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه عمده بیماری‌هایی که سلامت حجاج را تهدید می‌کند، بیماری‌های ریوی، گرمازدگی و بیماری‌های اسکلتی است، گفت: در میان زائران امسال حدود 22 درصد دچار فشار خون هستند و 14 درصد نیز دیابت دارند. همچنین پنج درصد نیز بیماری‌های قندی و عروقی دارند که ضمن مراقبت از سلامت خود باید به مشاوره‌های پزشکی ما نیز توجه کنند. درباره بیماری‌های واگیر نیز با کمک وزارت بهداشت سعی در کنترل آن داریم و به مراقبت از زوار در برابر این بیماران می‌پردازیم.

وی ادامه داد: زائران باید مراقبت‌های شخصی را جدی بگیرند و رسانه‌ها نیز بخش محدودی از اخبار یا برنامه‌های خود را به موضوع مراقبت‌های اولیه بهداشتی اختصاص دهند.

اعتیاد خط قرمز ماست

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه خط قرمز ما موضوع اعتیاد است، گفت: سعودی‌ها مقررات سختی را برای هرگونه ورود مواد مخدر دارند. همچنین، در فرودگاه‌ها بسیار سختگیری می‌شود. در هر صورت اگر شخصی به این مواد نیاز داشته باشد مطمئناً در طول سفر حج دچار مشکل می‌شود. لذا بهتر است از این فرصت معنوی برای پاک کردن جسم خود از این گونه مواد استفاده کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: خط قرمز بعدی ما بیماران سلامت روان است، چرا که این افراد علاوه بر اینکه حج خود را دچار مشکل می‌کنند، مزاحمت برای حجاج دیگر نیز ایجاد و حج آنها را نیز با مشکل روبرو می‌کنند.

حلی‌ساز در ادامه با بیان اینکه خدمات سلامت مراکز و پزشکان ایرانی در ایام حج فقط برای حجاج ایرانی ارائه می‌شود، گفت: مازاد دارو و تجهیزات به ایران بازمی‌گردد. در مورد داروهایی که ممکن است مورد نیاز باشد اما در فارماکوپه ما نباشد این امکان وجود دارد که آنها را از سعودی‌ها تهیه کنیم. امسال به ازای هر دو کاروان یک پزشک داریم که حدود 280 نفر را شامل می‌شود. تعداد کل پزشکان اعزامی 550 نفر هستند که از سال گذشته 20 نفر کمترند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت یادآور شد: افراد داروهای تخصصی خود را حتماً به همراه داشته باشند. ما برای آنها یک نسخه عربی تهیه می‌کنیم؛ ضمن اینکه بخشی از داروهای تخصصی را نیز ما به همراه می‌بریم.

وی درباره اعزام بیماران خاص نیز تصریح کرد: فرم‌های خوداظهاری را به بیماران می‌دهیم. پس از آن پزشک آنان را معاینه می‌کند و در مرحله سوم برای برخی بیماری‌ها غربالگری انجام و پس از آن استطاعت بیماران تأیید یا رد می‌شود. بیماران دیالیزی نیز می‌توانند در حد توان ما از امکانات دیالیزی استفاده کنند تا بتوانند حج خود را انجام دهند. این افراد از نظر ما منع اعزام ندارند؛ بیماران سرطانی نیز که بیماری آنها هنوز فعال بوده و در حال طی کردن پروسه‌ شیمی‌درمانی هستند نمی‌توانند به سفر حج اعزام شوند اما بیماری یک سری از بیماران به گونه‌ای است که اعزامشان باید طبق دستورالعمل و با دستور کمیسیون پزشکی انجام شود.

وی در مورد پرونده الکترونیک حجاج نیز اظهار کرد: این پرونده چند سالی است اجرا شده و پس از اخذ اطلاعات و درج سوابق بیماری حجاج، آن را در اختیار عربستان سعودی می‌گذاریم وبا مراجعه بیمار به پزشک، اطلاعات بیماری فرد در دسترس است.

حلی‌ساز در مورد دستبندهای الکترونیکی زوار نیز گفت: این برنامه امسال در دستور کار ما نیست.

 

captcha