محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس
کد خبر: 3812659
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

گروه بین‌الملل ـ محفل انس با قرآن با عنوان «زمانی با قرآن» با حضور کریم منصوری از قاریان برجسته کشورمان در دانشگاه اسلامی غنا برگزار شد.

به گزارش ایکنا از غنا؛ این برنامه که روز پنجشنبه(26 اردیبهشت) در مسجد دانشگاه اسلامی غنا برگزار شد، بسیار مورد توجه اساتید، دانشجویان و دیگر مهمانان حاضر در برنامه قرار گرفت.

در این برنامه ابتدا سه تن از دانشجویان دانشگاه اسلامی غنا که حافظ کل قرآن کریم بودند، در محضر کریم منصوری به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و سپس محسن معارفی، رئیس دانشگاه اسلامی غنا، درباره اهمیت قرائت قرآن سخنرانی و تأکید کرد: قرآن مهم‌ترین نعمت معنوی خداوند برای بشریت است و طبق احادیث فضل و برتری کلمات آن بر سایر کلمات همانند برتری خداوند عزوجل بر مخلوقات است و لذا حفظ و قرائت این  کلمات نیز آداب ویژه‌ای می‌طلبد که در قرآن به برخی از این آداب مانند شروع با «تعویذ از شیطان» و «خواندن با ترتیل» اشاره شده است.

رئیس دانشگاه اسلامی غنا با استناد به آیه «كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا»(آیه 32 سوره فرقان) درباره اهمیت قرائت قرآن با ترتیل بیان کرد: خواندن با ترتیل سبب تقویت و تثبیت قلب هنگام شنیدن آیات الهی می‌شود.

وی در ادامه به تفسیرها و ترجمه‌های مختلف از «ترتیل» از جمله خواندن آرام، شمرده شمرده و متمایز، گام به گام و آهنگین اشاره کرد و گفت: تقریبا اتفاق نظر است که خواندن با ترتیل جزئی از آداب ظاهری قرائت قرآن (در کنار آداب باطنی) است.

جایگاه والای حافظان و قاریان نزد پیامبر(ص)

محسن معارفی تصریح کرد: حافظان و قاریان قرآن جایگاه بالایی نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) داشتند و پیامبر مکرم همواره آنها را تکریم و برای تبلیغ و ترویج اسلام به مناطق مختلف اعزام می‌کردند. به طور مثال آنها که با تاریخ اسلام و حادثه «بئر معونه»(درگیری فرستادگان پیامبر(ص) با مشرکان در منطقه بئر معونه) آشنایی دارند می‌دانند که پیامبر(ص) حدود 40 نفر حافظ و قاری قرآن را به نجد فرستاد؛ اما متأسفانه با خیانت کافران و منافقان همه آنها به شهادت رسیدند و این امر سبب رنجش خاطر نبی مکرم اسلام شد و طبق برخی روایات آیه معروف «وَلاتَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوُا فى سَبيلِ اللّهِ اَمواتاً بَلْ اَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقوُنَ»(آیه 169 آل عمران) در شأن این حافظان و قاریان شهید نازل شده است.

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

رئیس دانشگاه اسلامی غنا در ادامه حضور کریم منصوری را در دانشگاه اسلامی غنا بسیار مغتنم دانسته و ضمن خیر مقدم به وی بیان کرد: حاج کریم منصوری حافظ کل و قاری ممتاز بین‌المللی هستند که صوت قدسی‌اش در برخی آثار هنری از جمله تیتراژ سریال یوسف پیامبر نیز استفاده شده است، ایشان با اخلاق حسنه ای که دارند، می‌توانند الگوی خوبی برای جوانان و علاقه مندان به قرآن باشند.

استقبال از تلاوت کریم منصوری

در ادامه کریم منصوری آیاتی از سوره اسراء و تین را تلاوت کرد که مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت. همچنین وی به درخواست حاضران آیات آغازین سوره یوسف را که در تیتراژ سریال یوسف پیامبر استفاده  شده بود، تلاوت کرد.

گفتنی است؛ کریم منصوری با هماهنگی و تلاش‌های سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در غنا برای اجرای برنامه در ایام رمضان به این کشور اعزام شده است و برنامه وی در دانشگاه اسلامی غنا از سوی سه شبکه تلوزیونی ATV ، GTV  و Metro TV به منظور پخش در این رسانه‌ها ضبط شد و پس از برنامه شبکه ATV با محمد مجیب، مدیر واحد فرهنگی دینی دانشگاه اسلامی غنا درباره سیاست‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه گفت‌و‌گو کرد.

محمد مجیب در این گفت‌و‌گو با اشاره به برنامه‌های مختلف قرآنی دانشگاه اسلامی غنا، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های قرآنی که اخیرا اتخاذ شده است، اعطای بورسیه تحصیلی به حافظان قرآن کریم است، به طوری که حافظان کل قرآن کریم می‌توانند از بورسیه 100 درصدی استفاده کنند و به طور رایگان از رشته‌های مختلف دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

دانشگاه اسلامی غنا وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه بوده و دارای 9 رشته در علوم انسانی و علوم اسلامی است که بیش از یک هزار دانشجو دارد و با اخذ شهریه از دانشجویان اداره می‌شود.

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

محفل انس با قرآن با حضور کریم منصوری در غنا + عکس

انتهای پیام

captcha