جمع‌آوری زکات فطره در خراسان‌شمالی ساماندهی شود
کد خبر: 3812761
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

جمع‌آوری زکات فطره در خراسان‌شمالی ساماندهی شود

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی با بیان اینکه این که هر فردی در گوشه‌ای چادر بزند و بلندگویی برای جمع‌آوری زکات فطره داشته باشد خوب نیست و زننده است، افزود: در این راستا باید جمع‌آوری این فریضه مهم در استان ساماندهی شود.

جمع آوری زکات فطره در خراسان‌شمالی ساماندهی شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان، شب گذشته، 28 اردیبهشت ماه در شورای زکات استان، با بیان این که زکات که کنار نماز در قرآن آمده به تعبیر من دوقلوهای قرآنی هستند، افزود: صلاة و زکات نه تنها در دین ما بلکه در ادیان قبل از اسلام هم آمده است.
وی با تأکید برساماندهی جمع‌آوری‌ زکات فطره در استان، گفت: این که هر فردی در گوشه‌ای چادر بزند و بلندگویی برای جمع‌آوری زکات فطره داشته باشد خوب نیست و زننده است در این راستا باید تدابیر لازم برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های افراد به ویژه در فضای مجازی اندیشیده شود.
یعقوبی با اشاره به اینکه جمع‌آوری زکات یک امر حکومتی است، افزود: زکات در شرایط اقتصادی امروز که برخی نیازمندان حتی به نان شب خود محتاج هستند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان‌شمالی نیز دراین نشست اظهار کرد: تشخیص اهمیت جلسات برعهده دستگاه برگزار کننده جلسه است و مدیران باید در جلساتی مانند شورای زکات استان با توجه به اهمیت بالای موضوع شخصا حضور داشته باشند.
وی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیرخانه شورای زکات استان باید دلیل عدم حضور مدیران در این جلسه را طی مکاتبه‌ای جویا شود و جواب دستگاه‌ها برای استانداری نیز ارسال شود.
وی ادامه داد: اهمیت پرداخت زکات به عنوان یک فریضه الهی در بیانات مقام معظم رهبری اعلام شده و به اعتقاد بنده زکات در واقع به نمایش گذاشتن روح مسائل اجتماعی در کنار مباحث دینی و مذهبی است که موجب تعادل اقتصادی جامعه می‌شود و می‌تواند به رخ جهانیان کشیده شود.
شجاعی با بیان اینکه در کنار تمامی کارهای انجام شده در گذشته باید با ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در سال جاری در میزان پرداخت زکات جهش داشته باشیم، افزود: صدا و سیمای استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی در قالب یک بسته متناسب با شرایط روز کار تبلیغی و فرهنگی تولید کند و اهمیت پرداخت زکات از زبان اقشار مختلف موثر و معتمد جامعه به سمع و نظر مردم رسانده شود.
وی بیان کرد: پرداختن به بحث زکات نباید تنها به روحانیون مساجد محدود شود بلکه تعداد عاملین و مروجین این فریضه الهی باید بیشتر شود.
شجاعی با تأکید بر دعوت افراد موثر و معتمد در نشست شورای زکات استان، گفت: شورای زکات شهرستان‌ها نیز باید تشکیل شود و برای تنویر افکار عمومی و همراهی بیشتر مردم باید موارد مصرف زکات پرداخت شده به طور شفاف تشریح شود.
وی تأکید کرد: بنده اعتقاد دارم موارد مصرف زکات پرداخت شده باید بخش زیادی از زکات پرداختی در مسیر پروژه‌های عمرانی هزینه شود تا انگیزه مردم برای پرداخت زکات بیشتر شود.
شجاعی خاطرنشان کرد: با توجه به تحقق بیش از صد درصدی هدف تعیین شده برای جمع آوری زکات در سال گذشته پیشنهاد می‌کنم هدف گذاری میزان جمع آوری زکات در سالجاری بیش از 10 درصد افزایش سالیانه باشد.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی آمار دقیقی در مورد میزان سطح زیرکشت و غله برای برنامه ریزی پرداخت زکات ارائه دهد، افزود: تکالیف دستگاه‌های اجرایی عضو شورای زکات استان نباید تنها روی کاغذ باشد بلکه باید اجرایی و عملیاتی شود و همچنین سیاست‌های تشویقی برای پرداخت زکات دیده شود.
استاندار خراسان‌شمالی بر جلوگیری از فعالیت گروه‌ها و افرادی که مجوز جمع‌آوری زکات را ندارند تاکید کرد، گفت: نباید با فعالیت اینگونه افراد از اعتماد مردم سوء‌استفاده شود.
انتهای پیام

captcha