امام علی(ع) با مفسدان اقتصادی چه برخوردی داشت؟
کد خبر: 3812800
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
حاج ابوالقاسم تشریح کرد؛

امام علی(ع) با مفسدان اقتصادی چه برخوردی داشت؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ عضو خبرگان رهبری درباره شیوه مبارزه و برخورد امام علی(ع) با مفسدین فی الارض به شرح ماجرای ابن هرمه و نامه‌ امام علی(ع) به فرماندار اهواز اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) شدیدترین برخورد را به استناد این نامه با مفسدان اقتصادی داشته‌اند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛ حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عضو خبرگان رهبری عصر دیروز، 28 اردیبهشت در محفل ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به پیام آیات جزء دوازدهم قرآن کریم اظهار کرد: در آیات این جزء شیوه برخورد با مفاسد اقتصادی در قالب داستان حضرت شعیب(ع) و راهکار مبارزه با بحران اقتصادی به استناد داستان حضرت یوسف(ع) و ماجرای تعبیر خواب پادشاه مصر نقل شده است.
عضو خبرگان رهبری افزود: در آیات سوره هود بیان شده که حضرت شعیب(ع) به قوم خود می‌فرمایند «ای قوم کم‌فروشی نکنید، میزان و مکیال را نگه دارید، در میزان و مکیال عدالت را رعایت کرده و بر پایه میزان عمل کنید».
وی تصریح کرد: عمل نکردن به مکیال و میزان و کم‌فروشی به حدی اهمیت دارد که حضرت شعیب(ع) خطاب به قوم خود، کم‌فروشی و نگه نداشتن مکیال و میزان را مصداق افساد فی الارض توصیف می‌کنند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به شیوه مبارزه و برخورد امام علی(ع) با مفسدین فی الارض به ماجرای ابن هرمه و نامه‌ امام علی(ع) به فرماندار اهواز، گفت: امام علی(ع) هنگامی که خبر خیانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دریافت کردند، به رفاعه چنین نوشتند «هنگامی که نامه‌ام را خواندی، ابن هرمه را از بازار، برکنار کن و او را به خاطر(حقوق) مردم از کار بازدار؛ سپس زندانی نما و خبر آن را اعلان عمومی کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما».
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در ادامه نامه به رفاعه تأکید می‌کنند «درباره ابن هرمه، غفلت یا کوتاهی نکنی که نزد خداوند، هلاک شوی و من هم به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار، تو را به خدا پناه می‌دهم».
وی افزود: امام علی(ع) به رفاعه می‌فرمایند «هنگامی که جمعه شد، او را از زندان بیرون آر و ۳۵ تازیانه بر او بزن و در بازارها بچرخان، اگر کسی از او شکایت کرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابن هرمه آن را پرداخت نما؛ فرمان ده تا او را با خواری و زشتی و فریاد کشیدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابی پاهایش را ببند و وقت نماز او را بیرون آور. اگر کسی برایش غذا، آشامیدنی، لباس و زیراندازی آورد، مانع مشو. مگذار کسی بر او وارد شود تا به او چاره‌ای تلقین کند یا به آزادی امیدوارش سازد. اگر برایت روشن شد که کسی مطلبی را به او القا کرده که به مسلمانانی زیان می‌رساند، او را با تازیانه تأدیب نما و زندانی کن تا توبه کند».
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه امام علی(ع) شدیدترین برخورد را به استناد این نامه با مفسدان اقتصادی داشته‌اند، تصریح کرد: امام علی(ع) در فرازهای پایانی نامه خود به رفاعه یادآور می‌شوند شب‌ها که زندانیان را برای هواخوری به حیاط زندان می‌بردند، همه جز ابن هرمه اجازه حضور دارند و در ادامه به رفاعه می‌فرمایند «اگر در او طاقت و توان دیدی، پس از سی روز، ۳۵ تازیانه دیگر، افزون بر ۳۵ تازیانه قبلی بر او بزن، برای من گزارش کارت در بازار را بنویس و این‌که چه کسی را پس از آن خائن برگزیدی؛ حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن».
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم اظهار داشت: در آیات سوره یوسف، شیوه برخورد حضرت یوسف و راهکارهای ایشان در ماجرای تعبیر خواب پادشاه مصر برای مقابله با بحران‌های اقتصادی بیان شده است.
وی افزود: حضرت یوسف(ع) تلاش مستمر برای تولید محصول، ذخیره‌سازی کالاهای اساسی، نظارت بر تولید، توزیع و مصرف، توزیع درست و کنترل توزیع، پیش‌بینی، تدبیر و برنامه‌ریزی برای دوران بحران را از راهکارهای مقابله با بحران اقتصادی می‌دانند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: امروز نیز مانند دوران حضرت یوسف(ع) گندم کالایی اساسی است و باید در زمینه تولید گندم به خودکفایی برسیم؛ هرچند عده‌ای واردات را مناسب‌تر از کاشت می‌دانند؛ اما بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای ممکن است دشمن در دوره‌ای با تحریم این کالای اساسی کشور را فلج کند.
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه با سیره حضرت یوسف(ع) می‌توان از بحران اقتصادی برای از بین بردن فاصله طبقاتی استفاده کرد، افزود: حضرت یوسف علیه‌السلام منابع ثروت را در طول بحران در یکجا جمع کرده و پس از دوران بحران به صورت عادلانه در میان مردم توزیع کردند.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه امروز یارانه و مسئله سوخت مصداق همین فرصت در دوران حضرت یوسف(ع) است.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت یوسف علیه‌السلام در دوران بحران به مردم امیدواری داده و مژده سال‌های پرباران را به مردم می‌دادند که در جامعه کنونی باید روحیه امید و خودباوری در مردم تقویت شود.

انتهای پیام

captcha