اجرای بزرگترین پروژه تحقیقاتی در غرب برای تنظیم نسخه قرآنی مطابق مخاطب اروپایی
کد خبر: 3812852
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
در نشست رویکردهای جدید قرآن‌پژوهی مستشرقان بیان شد:

اجرای بزرگترین پروژه تحقیقاتی در غرب برای تنظیم نسخه قرآنی مطابق مخاطب اروپایی

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام نجف لکزایی با اشاره به اهداف سیاسی پروژه کربن‌نگاری قرآن موسسه کرونیکا، گفت: آنان قصد دارند تا قرآنی مطابق مخاطب اروپایی تنظیم کنند و از همین جهت در بین نسخ مختلف قرآن جستجو می‌کنند تا در میان اختلاف قرائت‌ها، قرائت مناسب‌تر برای مخاطب اروپایی پیدا کنند و در پروژه کربن‌نگاری نشان دهند که قرآنشان معتبرتر است.

عکس از خبرگزاری حوزه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر محمودی، معاون علمی همایش نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و از محققان حوزه علمیه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه در نشست علمی رویکرد‌های جدید قرآن‌پژوهی مستشرقان در نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تحقیقات مستشرقان در مورد قرآن گفت: رویکرد آنان در ابتدا عمدتا حول محور ترجمه قرآن استوار بود به همین دلیل ترجمه‌ای به انگلیسی نوشتند و تا چهار قرن تنها در اختیار کشیشان مسیحی بود و در دسترس عموم نبود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۵۴۳ مارتین لوتر دستور داد تا قرآن را به آلمانی ترجمه کنند ادامه داد: به تدریج مستشرقان وارد همه عرصه‌های علمی مرتبط با قرآن از جمله در بحث کربن‌نگاری و نسخه‌شناسی آنان شدند؛ دانشمندان به کمک کربن‌نگاری و با استفاده از رادیواکتیو‌های کربن با ایزوتوپ ۱۴ موفق شدند عمر آثار باستانی را تشخیص دهند.

محمودی با بیان اینکه تکنیک کربن‌نگاری آثار باستانی تا ۶۰ هزار سال می‌تواند پایدار باشد بیان کرد: این روش از سوی برخی مستشرقان در مورد نسخه‌های قرآن اعمال شد و به تخمین سن پوست‌هایی که قرآن روی آن نوشته شده پرداختند. روش آنان این است که چند تکه از نسخه قرآن را که از سراسر جهان جمع‌آوری کرده‌اند در حد یک سانتی متر مربع برش داده و به موسسه مطالعات اشعه‌ای دانشگاه زوریخ سپردند.

این محقق و پژوهشگر افزود: این موسسه با استفاده از روش کربن نگاری، زمان کشته شدن گوسفندانی را که بر روی پوست آنان قرآن نوشته شده حدس می‌زنند به عنوان مثال اگر گوسفندی در سال ۳۰ هجری قمری کشته باشد، چون زمان کشته شدن با زمان نوشته شدن قرآن روی آن فاصله زیادی ندارد از این طریق سن این نسخه تخمین زده می‌شود.

محمودی با بیان اینکه موسسه کرونیکا اقدام به کربن‌نگاری قرآن کرده است، تصریح کرد: این پروژه بزرگترین پروژه تحقیقاتی در غرب و جهان است که از سال ۲۰۰۷ میلیاردی شروع شده و تا ۲۰۲۵ قرار است ادامه یابد و مدیر آن میخائیل مارکس است که به فارسی مسلط و مدتی در ایران بوده است همچنین در برخی نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه بین‌المللی قرآن در برخی دوره‌ها در تهران حضور داشته است.

اثبات نوشته‌شدن قرآن در قرن اول با استفاده از کربن‌نگاری

محمودی با بیان اینکه این موسسه به روز و آنلاین مطالب خود را در مورد کربن‌نگاری بر روی سایت اینترنتی خود عرضه می‌کند که نشانی آن هم به همین نام کرونیکا است به نقاط قوت کربن‌نگاری اشاره و بیان کرد: کتاب مقدس همان طور که می‌دانیم مدت‌ها بعد از حضرت عیسی (ع) از سوی برخی نوشته و به ایشان نسبت داده شد؛ مسیحیان فکر می‌کنند که قرآن هم در قرن دوم و سوم نوشته شده و معتقد هستند که قرآن به پیامبر نسبت داده می‌شود یعنی از خود ایشان است و نه خدا، ولی کربن‌نگاری این نظریه را باطل کرد.

محمودی با بیان اینکه روش آنان این است که بر روی دو نسخه از قرآن، کربن نگاری کرده و به این نتیجه رسیدند که این قرآن موجود، در صدر اسلام و حتی در دوره خلافت خلفای سه گانه نوشته شده است تصریح کرد: در این پروژه تلاش شده از نسخه‌های صدر اسلام تا قرن چهارم استفاده شود، زیرا باور آنان این است که قرآن نهایتا تا قرن دوم و سوم نوشته شود.

این محقق به برخی از نقاط قوت این پروژه پرداخت و اظهار کرد: یکی از نقاط قوت آنان این است که با صرف هزینه‌های سرسام آور اقدام به این کار کرده‌اند به گونه‌ای که برای هر یک سانتی متر آن ۶۰ یورو هزینه می‌شود و همه آن را دولت آلمان می‌پردازد.

وی با بیان اینکه مزیت و نقطه قوت دیگر این تحقیق آن است که افراد مستشرق بدون اعتقاد به قرآن و تنها با دغدغه علمی وارد این کار شده‌اند افزود: آنچه از ظاهر امر برمی‌آید این است که نگاه استعماری و سیاسی به این تحقیق ندارند گرچه در برخی تحقیقات مستشرقان نگاه سیاسی و اهداف پشت پرده را می‌توان تشخیص داد.

محمودی با بیان اینکه این موسسه با روی گشاده انتقادات و پیشنهادات را می‌شنوند گفت: حتی به ایران پیام داده و برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی جوابی به آنان داده نشده است و این در حالی است که حدود ۲۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، برخی دیگر از کشور‌های اروپایی و روسیه و ... با این پروژه همکاری دارند.
عکس از خبرگزاری حوزه

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه نقطه قوت دیگر این پروژه است که در ظاهر، نیت سوئی ندارند بیان کرد: بنده معتقدم که اعلام آمادگی برای همکاری با آنان، بسترسازی برای تعامل بیشتر کشور‌های غربی با کشور‌های اسلامی درباره باور‌های قرآن است و می‌تواند در‌های گفتمان اسلام و شیعه‌پژوهی را بگشاید.

محمودی با بیان اینکه یکی از مشکلات در تحقیقات مستشرقان که همه به آن اذعان داریم عدم استفاده از منابع شیعه و استناد به منابع غیرمعتبر عمدتا در اهل سنت تصریح کرد: مستشرقان، چون اطلاعات دقیقی در دست ندارند اگر ما باب گفتمان را با آنان باز کنیم و داد و ستد علمی داشته باشیم می‌توانیم آنان را با منابع معتبرشیعه آشنا و ترغیب کنیم تا از آن‌ها استفاده کنند.
 
نقاط ضعف روش کربن‌نگاری

وی با اشاره به برخی نقاط ضعف روش کربن‌نگاری با بیان اینکه، چون این روش، تجربی است غیرقطعی است و احتمال خطا در آن وجود دارد تصریح کرد: البته همان طور که گفته شد این روش به قرآن خدمت کرده است، زیرا ثابت کرده‌اند که قرآن از خداوند است و در دوره پیامبر نوشته شده است، ولی باز احتمال خطا در آن هست.

محمودی ادامه داد: استفاده نکردن از نسخه‌های خطی موجود در ایران مانند نسخه‌های حرم امام رضا و حضرت معصومه، عدم دسترسی به نسخه‌های خطی دوران پیامبر (ص)، قابل استفاده نبودن آن قسمتی از قرآن که مورد آزمایش قرار گرفته (چون در روش کربن نگاری قسمت جداشده سوزانده و نابود می‌شود) همچنین نگاه تاریخی به قرآن از جمله دیگر نقاط ضعف در این پروژه است.

نگاه تاریخی به قرآن

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه نگاه مستشرقان به قرآن قدسی نیست بلکه تاریخی است ادامه داد: این مسئله این فرصت را به ما می‌دهد تا به علت تفاوت در مبانی تحقیقی، ما هم اندکی نگاه برون قرآنی به قرآن داشته باشیم و به شبهات آنان با نگاه علمی پاسخ دهیم و صرفا نگاه درون قرآنی نداشته باشیم.

محمودی با بیان اینکه ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌ها شبهاتی در مورد قرآن مطرح می‌کنند که، چون حتی گاهی بسیاری از محققان ما از آن آگاه نیستند و همین مسئله سبب تاثیرگذاری بر مخاطبان است بیان کرد: معتقدم که باید بخشی از پژوهش‌های ما به خصوص در دفتر تبلیغات اسلامی با موضوعات فقه و مستشرقان، قرآن و مستشرقان صورت گیرد تا محققان آشنایی بیشتری با این مقولات داشته باشند.

وی تاکید کرد: از دیگر مسائل مورد تاکید آن است که باید باب گفت‌وگو و تعامل را با کشور‌های غربی ایجاد کنیم تا شیعه را بهتر معرفی کنیم.

اهداف سیاسی پشت پرده تحقیقات قرآنی مستشرقان

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست گفت: بنده از نزدیک این موسسه را دیده و با آقای مارکس صحبت کرده‌ام، هدف اصلی مارکس و این پروژه به گفته خودشان، سیاسی است و قصد دارند تا قرآنی مطابق مخاطب اروپایی تنظیم کنند و محور کار خود را آیه دوم سوره مبارکه طه «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» قرار داده‌اند.
 
اجرای بزرگترین پروژه تحقیقاتی در غرب برای تنظیم نسخه قرآنی مطابق مخاطب اروپایی
وی افزود: این‌ها معتقدند که اگر در نسخ مختلف قرآن بگردیم در میان اختلاف قرائت‌ها، قرائتی را می‌یابیم که برای مخاطب اروپایی مناسبتر است و پروژه کربن‌نگاری را هم به خدمت اهداف سیاسی خود گرفته‌اند تا نشان دهند قرآنشان از قرآن ما معتبرتر است.

لکزایی با بیان اینکه برخی از محققانی که در این موسسه کار می‌کنند دانشجویان دکتری از ایران هستند تصریح کرد: قصد آنان این است که می‌خواهند حجتی برای این این پروژه درست کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: اصل کربن‌نگاری مهم است، ولی پولی که آلمان‌ها در این زمینه خرج می‌کنند با هدف سیاسی است، زیرا پیش بینی می‌کنند که اسلام در اروپا رو به رشد است لذا تا سال ۲۰۲۵ قصد دارند نسخه قرآنی را ارائه دهند که برای مخاطبانشان قابل ارائه باشد.

لکزایی با بیان اینکه در آلمان حوزه علمیه وجود دارد و حتی از تاسیس حوزه علمیه در آلمان هم حمایت می‌کنند، زیرا این اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، بیان کرد: این مطلب تصریح خود آنان است نه تحلیل بنده، این پروژه در خدمت دولت آلمان است و با هدف سیاسی انجام می‌شود.

لکزایی تاکید کرد: اعتبار تواتر قرآن که سینه به سینه به ما رسیده و بسیار قوی است به نظر بنده مهمتر از بحث کربن نگاری است.

لزوم نگاه محتاط به مستشرقان

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین پورطباطبایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سخنانی گفت: تحقیقات کربن نگاری زیرمجموعه پروژه چاپ متن انتقادی قرآن است و هدفشان این است که چون کتاب مقدس در بازه زمانی هزار و ۵۰۰ ساله نوشته شده به نحوی قرآن را هم به پیامبر مستند کنند.

وی افزود: به فرض آنکه ثابت کنند که نسخه‌ای از قرآن در دوره پیامبر نوشته شده، ولی چون آنان باور دارند قرآن، کتاب محمد (ص) و نه خدا است بنابراین باز این اشکال وجود دارد بنابراین باید با نگاه محتاطانه و مشکوک با مستشرقان مواجه شویم، زیرا قصد آنان تثبیت کتاب مقدس و زیر سؤال بردن اعتبار قرآن است.
انتهای پیام
captcha