هزینه‌های مادی و فرهنگی تعلل در مرمت بناهای تاریخی سیل‌زده/ استرداد اموال فرهنگی
کد خبر: 3813097
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
در نشست هفته میراث فرهنگی تبیین شد:

هزینه‌های مادی و فرهنگی تعلل در مرمت بناهای تاریخی سیل‌زده/ استرداد اموال فرهنگی

گروه جامعه - در نشست خبری گرامیداشت هفته میراث فرهنگی از افزایش ۲۵۰ درصدی موزه‌های خصوصی سخن به میان آمد و اعلام شد که تعلل در مرمت آثار فرهنگی آسیب‌دیده از سیل، هزینه‌های مادی و فرهنگی در پی دارد.

هزینه‌های مادی و فرهنگی تعلل در مرمت بناهای تاریخی سیل‌زده/ استرداد اموال فرهنگیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی امروز، 30 اردیبهشت‌ماه، در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، به تبیین اقدامات این معاونت پرداخت و اظهار کرد: به تازگی سه تفاهم‌نامه در استان فارس با سه دستگاه اوقاف به منظور مرمت بناهای تاریخی، صداوسیما با محوریت معرفی ابنیه تاریخی و نظام مهندسی در زمینه ترغیب مهندسان به ساخت‌وساز در شهرهای تاریخی منعقد شد.

فعالیت 680 موزه در کشور 

وی با بیان اینکه 680 موزه در کشور فعال است، گفت: 266 مورد وابسته به سازمان میراث فرهنگی، 248 مورد در اختیار سایر ارگان‌ها، 129 موزه خصوصی و 37 موزه مشارکتی در کشور فعال است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسیر آینده روشن از توجه به گذشته می‌آید، بیان کرد: باید درباره تاریخ و میراث فرهنگی بیشتر شناخت پیدا کنیم. موزه مفاخر فارس، موزه فرش و موزه یزد و یاسوج در اولویت اقدام برای بهره‌برداری هستند.ط

طالبیان درباره استرداد اموال فرهنگی گفت: در زمینه استراد اموال فرهنگی در سال‌های اخیر توفیقات زیادی داشتیم. برای هزار و 780 الواح گلی که در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو وجود دارد، مجوز استرداد صادر شده است.

وی افزود: در حوزه ثبت آثار میراث معنوی و طبیعی پنج پرونده تا پایان سال گذشته آماده و برای میراث جهانی ارسال شد. در سه ماهه اول نقص‌های این پرونده‌ها به ما اطلاع‌رسانی می‌شود. پرونده یلدا، عود، مهرگان و مینیاتور نیز ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی تعداد آثار ثبت شده ایران در فهرست ملی را 32 هزار 478 اثر دانست که هزار 983 اثر ناملموس و هزار 322 مورد آنها آثار ملی است.

توسعه حریم آثار تاریخی

وی در ادامه به توسعه حریم آثار تاریخی اشاره و بیان کرد: در این زمینه طی پنج سال گذشته 65 درصد رشد وجود داشته است. در زمینه پرونده میراث ناملموس در آسیا رتبه 4 و در جهان رتبه 9 را داریم و اگر جنگل‌های هیرکانی نیز امسال ثبت شود، رتبه ما بالاتر می‌شود.

طالبیان با اشاره به اینکه در حوزه حفظ و احیای بناها و محوطه ها تاریخی دو هزار و 200 کارگاه مرمت فعال در کشور وجود دارد، گفت: در این زمینه نیز نسبت به گذشته با افزایش 15 تا 20 درصدی روبرو شده‌ایم.

تصویب طرح توانمندسازی مالکان و ساکنان باهای تاریخی

طالبیان از تصویب طرح توانمندسازی مالکان و ساکنان باهای تاریخی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

وی همچنین از ایجاد اولین سامانه پرونده الکترونیک مرمت آثار به صورت آنلاین خبر داد و گفت: هزار پرونده مرمت آثار تاریخی برای یکپارچگی و نظارت بهتر تصویب شده است.

در ادامه این نشست کارگر، مدیرکل موزه‌ها نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: ما نمی‌توانیم توسعه اجتماعی را صرفاً ایجاد موزه توسط دولت بدانیم. هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد موزه از سوی دولت، توسعه اجتماعی محسوب نمی‌شود و امکانات مادی آن نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سویی بسیاری از میراث و آثار در اختیار مجموعه‌داران و تشکل‌های خصوصی است و دولت نمی‌تواند نسبت به حفظ و نگهداری آنها در موزه‌ها اقدام کند؛ بدین جهت تلاش کردیم تا این میراث توسط مردم در قالب موزه‌های خصوصی حفظ و معرفی شود.

وی ادامه داد: بخشی از موزه‌های غیردولتی شخصی هستند و افراد قصد دارند حاصل زحمات چند ساله خود را در قالب موزه‌ها ماندگار کنند؛ اما برخی از موزه‌ها نیز مربوط به تشکل‌ها و یا مردم یک روستا است که سعی در حفظ هویت خود دارند.

کارگر از رشد ۲۵۰ درصدی راه‌اندازی موزه‌های غیر دولتی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۹ موزه خصوصی در کشور فعال است.

موزه ملی قرآن 

کارگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر چرایی فعال نبودن موزه ملی قرآن در گستره کشورهای اسلامی، اظهار کرد: زمانی که مرحوم حسن حبیبی تصمیم به احداث موزه ملی قرآن گرفت نیز پیشنهاداتی مطرح شد تا این موزه در قامت موزه ملی هنرهای قرآنی فعالیت کند اما در آن زمان بنا به مقتضیات زمانی با ایجاد موزه ملی قرآن موافقت شد، این در حالیست که موزه ملی قرآن یعنی اینکه بهترین و فاخرترین قرآن‌هایی که توسط ایرانیان نوشته شده است را جمع‌آوری کنیم ولی این قرآن‌ها عمدتاً خارج از کشور و یا در اختیار موزه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله نجفی است.

وی ادامه داد: بسیاری از این قرآن‌ها در سطح جهانی شناخته شده هستند و نمی‌توان آنها را از سایر موزه‌ها به موزه ملی قرآن انتقال داد.

وی با بیان اینکه نام موزه ملی قرآن بسیار سنگین است و مردم توقع کار شاخص قرآنی در این حوزه دارند، اظهار کرد: اعتبار خوبی برای خریداری آثار قرآنی از سایر کشورها در نظر گرفته و تعدادی نیز خریداری شد اما آنچه در شأن موزه ملی قرآن بود محقق نشد.

وی در زمینه چرایی برگزار نشدن نمایشگاه‌های قرآنی از سوی این موزه در کشورهای اسلامی نیز گفت: باید پیشنهاداتی از سوی کشورهای اسلامی وجود داشته باشد تا ما نیز نسبت به برپایی نمایشگاه اقدام کنیم، اما معمولا کشورهای اسلامی در این زمینه ورودی ندارند و از تبحر کافی نیز برخوردار نیستند. اگر موزه ملی اقدام به نمایش آثار قرآنی خود در سایر کشورها می‌کند بدین دلیل است که نسبت به ارائه مجموعه هنرهای اسلامی اقدام می‌کند و آثار قرآنی نیز بخشی از آن محسوب می‌شود.

احمدی، مدیرکل بافت‌های تاریخی نیز در بخشی از سخنان خود به موضوع آثار تخریبی سیل در میراث فرهنگی کشور اشاره و بیان کرد: تعلل در مرمت میراث فرهنگی به لحاظ مادی و فرهنگی هزینه‌های جبران ناپذیری در پی دارد؛ چرا که با گذشت زمان هزینه‌ها به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود و بناها نیز خسارت بیشتری می‌بینند.

انتهای پیام

captcha