رمضان ماه رشد و روزه عاملی در ارتقاء فضایل اخلاقی
کد خبر: 3813226
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

رمضان ماه رشد و روزه عاملی در ارتقاء فضایل اخلاقی

گروه معارف- رمضان ماه رشد است و این ماه کامل‌ترین و آموزنده‌ترین مکتب‌های اخلاقی و انسانی و آموزنده تقوا و پرهیزکاری و روزه رشددهنده فضایل اخلاقی است.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، در زیر برشی از کتاب «عالی‌ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» اثر آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است که می‌خوانید؛
تاریخ سیر ادیان نشان می‌دهد که به موازات ترقی علم و دانش ایمان واقعی بشر همواره رو به تکامل بوده است.
تمام اقداماتی که دانشمندان در زمینه کشف خواص پدیده‌های عالم دارند و تمام دانش‌هایی که در رشته‌های گوناگون این پدیده‌ها شب و روز دانشمندان را به بررسی و تحقیق وادار کرده و همه دلایل خداشناسی قرآن و معارف دین اسلام را تأیید می‌کنند و آن چه را در قرآن و احادیث اسلام درباره تمام موجودات به طور عام بیان شده این دانش‌ها آن را به طور استقرا و بررسی در هر رشته بیان می‌دارند.
قرآن می‌گوید: تمام عالم، تحت یک نظام دقیق قرار داد.
دانش‌های بشری نیز از هر یک از نظام‌ها و ارتباطی که میان این پدیده‌های جهانی برقرار است سخن می‌گوید.
تمام دانش‌ها روی نظم و ارتباط اجزای این جهان پیدا شده است حتی دانش پزشکی براساس نظام جسمی بدن انسان پیشرفت کرده و بیماری‌ها را علاج می‌کند.
این نظم همان است که در قرآن مکرر از آن یاد شده است. دانش امروز امکان تسخیر کرات را علمی کرد و قرآن هم چهارده قرن پیش تمام کرات و مخلوقات را صریحا مسخر انسان معرفی فرموده است.
اسلام تمام افراد بشر را عضو یک جامعه و همه حیوانات و نباتات و جمادات را اعضای یک جامعه بزرگ‌تر و بالاخره تمام مخلوقات کوچک و بزرگ را باهم مرتبط و عضو جامعه بزرگ ممکنات که یک اراده بر همه آن‌ها حکم فرما و یک نظام در همه آن‌ها برقرار است می‌داند.
قرآن را بخوانید؛ نهج‌البلاغه را مطالعه کنید و اصول عالی و همیشه نوین اسلام را در قسمت‌های اجتماعی و سیاسی بررسی نمایید تا بدانید هر آنچه در ستایش این دین و تعالیم و اصول و فروع آن گفته شود گزاف نیست و یگانه راه نجات بشر از اضطراباتی که به واسطه پیشرفت صنعت و غلبه مادیات بر روحیات و ادغام جامعه‌ها در یکدیگر و اصطحکاک منافع پیش آمده التزام به احکام اسلام و جهانی شدن این نظامات است.
از باب نمونه یکی از احکام اسلام همین «روزه ماه رمضان» است. هرچند عصر مترفی‌تر جلو بیاید نه از حکمت‌ها و فواید روزه چیزی می‌کاهد و نه نقش روزه را در تربیت روح و جسم و تهذیب اخلاق انکار می‌کند و همانطور که چهارده قرن پیش روزه ماه رمضان از کامل‌ترین و آموزنده‌ترین مکتب‌های اخلاقی و انسانی و آموزنده تقوا و پرهیزکاری و رشددهنده فضائل شریفه بوده و امروز هم همین منافع را داراست.
انتهای پیام

captcha