روزه می‌تواند معراج انسان باشد/ نیایش حفره‌ای است که در زندان دنیا به وجود می‌آوریم
کد خبر: 3813306
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
در همایش روز نیایش مطرح شد:

روزه می‌تواند معراج انسان باشد/ نیایش حفره‌ای است که در زندان دنیا به وجود می‌آوریم

گروه هنر ــ سیامک مختاری در همایش روز نیایش گفت: همانگونه که نماز معراج انسان است، روزه هم می‌تواند معراج باشد. روزه نردبانی برای آسمانی شدن است.

روزه می‌تواند معراج انسان باشد/ نیایش حفره‌ای است که در زندان دنیا به وجود می‌آوریمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفتمین همایش روز نیایش با حضور صدیق قطبی، مؤلف و پژوهشگر و سیامک مختاری، محقق و پژوهشگر امروز 30 اردیبهشت‌ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. در این جلسه دو موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت. ابتدا مفهوم دعا از منظر قرآن و مثنوی توسط سیامک مختاری، ادیب و شاعر تعریف شد و سپس موضوع نیایش و روزنه‌گشایی‌ها(کارکرد معنوی نیایش) بررسی شد.

در ابتدای این مراسم، مختاری از بانیان برگزاری این همایش تشکر کرد و گفت: به نیمه ماه رمضان رسیده‌ایم و انشاء‌الله از این ماه استفاده لازم را برده باشیم. نماز معراج است و روزه می‌تواند معراج باشد. روزه نردبانی برای آسمانی شدن است. همچنین روزه از منظری خالی شدن و سپس پر شدن است زیرا انسان به واسطه روزه از خدا پر می‌شود.

وی افزود: انسان به واسطه روزه به آزادی می‌رسد؛ یعنی رها می‌شود تا آزاد شود. در دعای وداع امام سجاد(ع)، ایشان به گونه‌ای از ماه رمضان خداحافظ می‌کند که گویی از یارش خداحافظی کرده است. حضرت می‌فرمایند این ماه چقدر آزاده شده دارد. این ماه چه اندازه به ما کرامت داده است.

وی با بیان اینکه قرآن در ماه رمضان نازل شده است، گفت: قرآن برای نورانی کردن انسان فرستاده شده است و نیایش یکی از ارزشمندترین توفیقات انسان است. همچنین نیایش را باید از ملزومات دانست، زیرا انسان روحش بدون دعا ضعیف می‌شود. انسان مأمور به دعا کردن است. خدا می‌فرماید من به بنده‌ها‌یم نزدیک هستم، به همین دلیل توفیق دعا کردن از طرف خداوند داده شده است.

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: علامه طباطبایی می‌گوید نشانه اعتنای خداوند به انسان، دعا کردن است؛ یعنی وقتی که انسان دعا می‌کند، مشخص می‌شود خدا به او توجه دارد.

مختاری ضمن برشمردن آداب دعا گفت: خوش‌گمان بودن به خدا و همچنین گریه و زاری کردن از جمله آداب دعا کردن است، زیرا وقتی دل می‌شکند، انسان میزبان خدا می‌شود. در ضمن از دیگر آداب دعا می‌توان به مواردی نظیر دعا کردن برای دیگران، کم نخواستن در دعا، صدقه دادن و گره‌گشایی از کار دیگران، خدا را با نام نیک خواندن و طهارت و پاکی داشتن اشاره کرد.

مختاری همچنین اقسام دعا را 7 مورد ذکر کرد و گفت: اولین دعا دعایی است که همه هستی از خدا آن را می‌خواهد. دعای بعد دعای حاجت است که در آن خواسته‌های خودمان را از خدا می‌خواهیم . دعای طاعت دعای دیگری است که در آن افراد به مقام تسلیم شدن رسیدند و همچنین دعای محبت، دعایی است که در آن مطلوب فقط خداوند است.

وی در انتهای سخنانش گفت: دعای بعدی دعای همراه با ناز است که در مناجات شعبانیه این شکل از دعا را می‌توان مشاهده کرد. دعای ششم دعای معرفت است که در آن انسان از روی دانستن دعا می‌کند و در نهایت دعای آخر دعای بی‌خودان است.  

پس از سخنان مختاری، اجرای موسیقی صورت گرفت که در آن امیر اثنی‌عشری، خواننده و هوشمند عیاری، نوازنده نی بود. پس از این آیین موسیقیایی، صدیق قطبی پشت تریبون قرار گرفت و درباره موضوع نیایش و روزنه‌گشایی‌ها سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: این سخنرانی برایم سخت‌تر از هر سخنرانی است، زیرا در این مجلس استاد مصطفی ملکیان حضور دارد؛ بزرگی که بر گردن من حق استادی فراوان دارد. درباره موضوع مورد نظر، 5 مقدمه و 14 نکته دارم، اما می‌دانم در مدت زمانی که در اختیارم است، نخواهم توانست همه مطلب را بیان کن،م ولی هر اندازه که زمان اجازه دهد، پیش خواهم رفت.

وی ادامه داد: از دیدگاه مولانا دین به معنای روزنه‌گشایی است، زیرا دین می‌تواند انسان را از از محبس نجات دهد. مولانا در جای دیگری می‌گوید مأموریت دین این است که عشق پیدا کنی تا شایستگی داشته باشیم روشنی حقانی را به دست آوریم. شمس نیز می‌گوید اگر به بالاترین درجات برسی، فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا ابتدا باید در دل را باز کنی. شمس ادامه می‌دهد همه انبیاء تلاش کردند دری در دل ما بگشایند.

این مؤلف و پژوهشگر با ذکر نشانه‌ای از قرآن گفت: در قرآن بارها درباره دعا حرف زده شده است. خداوند در سوره طاها می‌فرماید هرکس از یاد کردن من پرهیز کند، او زندگی تنگی خواهد داشت. منظور از تنگی به معنای بحث مالی نیست، زیرا ممکن است انسان‌هایی باشند که محدودیت مالی نداشته باشند، اما هر اندازه که ثروت اندوزند، باز هم دنیا برایشان تنگ است.

وی متذکر شد: ادیان به گفته‌های عارفانه آمده‌اند تا ما را از تنگناها رهایی بخشند. مولانا می‌گوید زیرکی این است که بتوانیم در زندان دنیا حفره ایجاد کنیم. این زیرکی با آن تعریفی که امروزه از زیرکی داریم، متفاوت است. انتظار من از نیایش این است که بتواند حفره‌ای در زندان دنیا به وجود بیاورد.

قطبی با بیان اینکه نیایش به تنهایی کارکرد معنوی ندارد، تأکید کرد: در کنار نیایش، باید قصد رهایی از زندان دنیا نیز وجود داشته باشد، والا هر اندازه نیایش انجام شود، مقصود حاصل نخواهد شد. در قرآن آمده زمینی که پاک باشد، گیاه پاک در آن می‌روید و از زمین شوره‌زار هیچ گیاهی نمی‌روید.

وی در انتهای سخنانش اعلام کرد: عارفان می‌گویند در نیایش بیش از اینکه شما به دنبال خدا باشید، خدا به دنبال شما است، زیرا خدا جستجوگر است، هر چند این مطلب شاید برای ما که در آغاز راه هستیم، سخت باشد.   

انتهای پیام

captcha