«عبد مطلق بودن»؛ ویژگی منحصر به‌فرد رسول خدا(ص)
کد خبر: 3813403
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

«عبد مطلق بودن»؛ ویژگی منحصر به‌فرد رسول خدا(ص)

گروه معارف ــ مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان گفت: ویژگی منحصر به‌فرد رسول خدا(ص) «عبد مطلق بودن» است؛ ایشان از عبودیت به رسالت مبعوث شدند، به‌طوری که در تشهد نماز هم می‌خوانیم «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» این عبد بودن پیامبر آن‌چنان اهمیت دارد که باید هر بار در نماز تکرار کنیم.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام علی نظری، مدرس حوزه و دانشگاه صبح امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در محفل جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاددانشگاهی استان در حسینیه بقیة‌الله الأعظم(عج) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 23 سوره اسراء می‌فرماید « وَ قَضي‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَريماً» یعنی پروردگارت حکم قطعی کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید حال اگر در نزد تو یکی از آن دو یا هر دو به کهنسالی رسند، حتی به آنان افّ مگو و بر آن‌ها فریاد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنی کریمانه بگو.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این آیه خداوند دو اصل مهم را به پیامبر(ص) یادآوری می‌کند؛ اولین اصل، توحید است. می‌فرماید ای پیامبر، حکم بر این است که بجز خدای یگانه، چیز دیگری را عبادت نکنی.
وی اظهار کرد: ویژگی منحصر به‌فرد رسول خدا(ص) «عبد مطلق بودن» است؛ ایشان از عبودیت به رسالت مبعوث شدند، به‌طوری که در تشهد نماز هم می‌خوانیم «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» این عبد بودن پیامبر آن‌چنان اهمیت دارد که باید هر بار در نماز تکرار کنیم.
نظری بیان کرد: اصل دومی که در این آیه مورد تأکید قرار گرفته، اصل نیکی و احترام به پدر و مادر است. اثرات این رفتار، لا یحصی و غیرقابل شمارش است. یکی از ابزارهای رسیدن به درجات معنوی و مادی، دعای خیر پدر و مادر در حق فرزند است.
وی افزود: ارزش و جایگاه پدر و مادر تا حدی است که حتی نظر کردن بر آن‌ها عبادت محسوب می‌شود؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «نظر الولد الی والدیه حباً لهما عبادة» یعنی نگاه دوستانه به پدر و مادر، عبادت است.
مدرس حوزه علمیه زاهدان بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند 7 نوع مرگ، اجر شهادت را دارد، یکی از آن‌ها این است که اگر فرزندی در راستای آسایش پدر و مادرش قدم بردارد و در این راه جان خود را از دست بدهد، اجر شهید را دارد.

انتهای پیام

captcha