نرخ ارتکاب جرم در ماه رمضان کاهش می‌یابد
کد خبر: 3813421
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

نرخ ارتکاب جرم در ماه رمضان کاهش می‌یابد

گروه اجتماعی ــ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که نرخ ارتکاب جرم، بزهکاری و هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند؛ کارشناسان دلیل این امر را فضای معنوی حاکم بر جامعه می‌دانند.

محمدعلی حمیدیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: در روایات اسلامی آمده است که در ماه مبارک رمضان، دست و پای شیطان در غل و زنجیر است و کمتر می‌تواند انسان را به سمت گناه وسوسه کند، اما وقتی به آمار جرایم نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که واقعاً همین‌گونه است.
وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که نرخ ارتکاب جرم، بزهکاری و هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، بطوری که گاهی آمار جرایم از 5 تا 30 درصد کاهش می‌یابد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بیان کرد: مردم برای این ماه مبارک احترام قائل هستند و در آن سعی می‌کنند بیشتر به ارزش‌های دینی توجه کنند؛ وقتی جامعه رنگ و بوی مذهبی می‌گیرد، میزان جرم و جنایت هم کم می‌شود.
وی اظهار کرد: علم جرم‌شناسی نشان داده که رفتار انسان تابع شرايط حاکم بر جامعه است و زمانی که فضای معنوی و اخلاقی در جامعه حاصل می‌شود، در حقيقت بر رفتار انسان اثر گذاشته و سبب عدم ارتکاب جرم می‌شود.
حمیدیان افزود: اثر مذهب و اعتقاد به ارزش‌های دینی و اصول اخلاقی تا جایی اهمیت دارد که مذهب‌ درمانی به‌عنوان یکی از شیوه‌های رایج در درمان بزهکاران و اصلاح مجرمان جامعه به‌حساب می‌آید.
وی عنوان کرد: امروزه تأثیر دین در پیشگیری از جرایم و اقدامات خلاف قانون در میان جرم‌شناسان مطرح جهان به دو صورت مورد توجه قرار گرفته است؛ برخی معتقدند که عناصر سه‌گانه عقل، دستاوردهای علمی و وجدان اخلاقی به تنهایی برای ایجاد نظم عمومی در جوامع و کاهش جرم کافی است، اما در نقطه مقابل برخی هستند که اعتقادی دیگر داشته و مذهب را یکی از مهمترین عوامل پیشگیرانه در وقوع برخی جرایم در جامعه می‌دانند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: شواهد نشان می‌دهد که بیشتر مجرمان، افرادی هستند که از دین و باورهای مذهبی فاصله داشته و یا در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که ارزش‌های معنوی در آن خانواده کم‌رنگ بوده است، بنابراین می‌توان گفت ايمان تنها عامل درونی در بين افراد خلافكار است كه ميزان تخلفات را ميان آن‌ها به حداقل می‌رساند.

انتهای پیام

captcha